Kan er vulling eruit gehaald worden in dit zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cequinta

Kan er vulling eruit gehaald worden in dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:18

Aangezien mijn twee zadels niet opgevuld kunnen worden en deze niet goed liggen op mijn paard, ben ik op zoek gegaan naar een nieuw zadel.

Zadelmaker is gister langs geweest en gaf het advies een Medium boommaat Kieffer Garmisch, dat dit zadel ideaal voor mijn paard zou zijn.

Nou komt er morgen een meid met zo'n zadel bij mij op stal, om deze te passen.

Schoft zal die zeker weten goed liggen, maar ik ben bang dat de kussens bij de schouders te krap zullen worden.

Kan een zadelmaker deze vulling verminderen? Zodat het wel goed aan gaat sluiten?

Zie onderstaande foto's.

Afbeelding

Afbeelding

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:25

Misschien ligt het aan de foto's, maar de vulling lijkt sowieso niet gelijk? Zadel lijkt wat scheef?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:26

Je kunt de hele vulling laten vervangen, is sowieso aan te raden bij een tweedehands kieffer.
Daarnaast is hij dan waarschijnlijk gewoon te smal en kun je hem naar de maat van je paard laten aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:26

Ik denk dat je een bredere boom nodig hebt. Een goede zadelmaker kan je het beste advies geven.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:28

Shanna schreef:
Ik denk dat je een bredere boom nodig hebt. Een goede zadelmaker kan je het beste advies geven.

Nee, mijn paard heeft een hoge smalle schoft, maar daarna komen de schouders in de breedte.
Wanneer ik een bredere boom zal kopen, wordt deze veel te groot.

De kussens bij de schouders moeten dunner, maar de boom moet medium aangezien hij wel moet aan gaan sluiten op haar smalle schoft.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:29

Sizzle schreef:
Je kunt de hele vulling laten vervangen, is sowieso aan te raden bij een tweedehands kieffer.
Daarnaast is hij dan waarschijnlijk gewoon te smal en kun je hem naar de maat van je paard laten aanpassen.

De kussens wat ik heb omcirkelt zullen inderdaad te smal zijn, maar de boommaat is prima.
Medium boom, had ze ook nodig zei de zadelmaker gister. Jammer genoeg doet hij niet in tweedehands zadels... En het geld voor een goed A-merk nieuw zadel heb ik jammer genoeg niet.

Maar deze kussens kan de vulling uit worden gehaald en opnieuw ''naar mijn paard'' opgevuld worden?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 23:30

Kiefer is gebouwd op een kunststof boom welke onder warmte wijder en smaller gemaakt kan worden, daar naast kan inderdaad alle vulling vervangen / aangepast worden. Veel aanpassings mogelijkheden.

Voor het paard een fijn zadel, maar ik vind ze vreselijk zitten, rij mijn edele delen erop kapot.

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 23:34

tiwi1969 schreef:
Kiefer is gebouwd op een kunststof boom welke onder warmte wijder en smaller gemaakt kan worden, daar naast kan inderdaad alle vulling vervangen / aangepast worden. Veel aanpassings mogelijkheden.

Voor het paard een fijn zadel, maar ik vind ze vreselijk zitten, rij mijn edele delen erop kapot.

Aangezien bij mijn paard ook vaak het dieptepunt vreselijk verkeerd ligt op veel zadels, is het een must om een zadel te zoeken wat veel aanpassingsmogelijkheden heeft.
Vele zadels zijn bij haar te smal bij de schouders, maar liggen vaak bij de schoft goed, maar waardoor het zadel toch te ver omhoog gaat liggen waardoor het dieptepunt weer te ver naar achter gaat liggen.

Dit zadel heeft dus veel aanpassingsmogelijkheden? Als ik alleen al de juiste boommaat heb, kan ik het zadel geheel naar mijn paard laten aanpassen door mijn zadelmaker doormiddel van de kussens bij en/of uit te vullen?

tiwi1969

Re: Kan er vulling eruit gehaald worden in dit zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:27

Kiefer is makkelijk aanpasbaar maar dat geeft natuurlijk geen garantie dat het op ieder paard 100% passend te maken is.
Dat zul je met je zadelmaker moeten overleggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:47

Kieffer heeft stom genoeg juist een hele open/brede kamer en niet het smal toelopende schoft gedeelte (klokmod). Kieffer is daarentegen smal achter de schoft (op de trapezius) en werkt eigenlijk juist goed op paarden met weinig vorm (de garnalen zeg maar). Dus eigenlijk snap ik het advies niet.
Maar goed ik heb je paard niet gezien.

Kieffer is goed veranderbaar zolang je hem daarna niet in de auto laat liggen bijvoorbeeld (warm) want dan trekt hij weer terug. De vulling is te vervangen maar omdat het kieffer systeem heel idioot is (er steken schroeven en nietjes van boven af door de kussens in de wol) doet dit pijn aan je handen en weigeren veel zadelmakers deze zadels. Vraag dit dus na!

Ik gok eigenlijk dat jouw paard beter af is met een zadel met groter kussen voor schoft ondersteuning (dropped panel) zodat je iets wijder kan gaan zitten waardoor de schouders meer vrijheid hebben en het zadel minder achterover zal komen te liggen.
Maar goef ik ken je paard niet.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 07:56

Geen ervaring met dit zadel, wel met het type paard. Ik heb een kn allegro erop met extra hoge keilkussens.
wie weet een optie als dit niks wordt

Cequinta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-15 12:38

Sizzle schreef:

Of bedoel je als ik de vulling helemaal eruit laat halen dat hij dan waarschijnlijk te breed bij de schouders zal zijn en dan passend kan laten maken bij de schouders van mijn paard?

Want op de foto's naar mijn mening is de boommaat wat ik heb omcirkelt ooit eens opgevuld is geworden waardoor het kleiner is gemaakt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 23:05

Ik kan daar geen zinnig woord over zeggen zonder je paard gezien te hebben.
Maar het is zeer onverstandig in oude vulling te gaan wroeten dus laat dan alles eruit halen en laat er mooie drukverdelende lining met schaapswol in zetten.