Hét ideale dressuurzadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Hét ideale dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 21:05

Zoals de titel al enigsinds verklapt ben ik op zoek naar een fijn dressuurzadel. Ik rijd momenteel met een Albion Revelation (monoblad). Heel prettig zadel.
Nu ben ik redelijk bekend met de vele merken, maar ik ben op zoek naar een zadel die heel specifiek een wat vlakkere/plattere boom heeft dan bovenstaande.
Bij voorkeur wel een monoblad (erg aan verwend geraakt).
Iemand enig idee welke merken dan in aanmerking zouden komen?

Enige aanvullende info;
Boommaat ong medium.
normale schoft
Rechte rug
goede (redelijk gelijke) bespiering.
breed tussenkanaal
zadel moet voldoende stabiliteit hebben van zichzelf, ivm vele mobiliteit van het paard

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 21:29

Fairfax Gareth - monoflap dressuurzadel; wordt gemaakt in Engeland; wolgevulde kussens; verwisselbaar kopijzer; topzadel, niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard, mits goed aangemeten uiteraard

Chichika

Re: Hét ideale dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:14

LiS

Re: Hét ideale dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:44

Ik heb sinds eind 2014 een Equipe Emporio mono. Super zadel. Oogt ook niet heel groot (ik heb wel 17 inch, misschien scheelt dat ook). Ik zit er heel makkelijk op. Hulpen komen makkelijk door. Hiervoor had ik een heel oud zadel met enkel zweetblad. Zat wel lekker, maar lag niet zo goed op mijn nieuwe pony en gaf weinig steun waardoor ik heel erg mijn best moest doen om goed stil te blijven zitten. Dat gaat nu gewoon vanzelf.

Faifax vond ik weinig steun in de zit geven.

Bij mij is de zadelpasser geweest, wel op 15 verschillende zadels even gereden. Deze kwam er voor mij goed uit. Je moet het toch gewoon even zien of het goed ligt en dan ook nog voor jou lekker zit.

Succes met zoeken!

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:46

Ik denk de fairfax, heb hem zelf ook..monoblad , stabiel maar niet te dwingend en diep in de zit.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-15 20:28

Fairfax weet ik 1 2e hands! En volgens mij zijn er legio andere zadels die ook passen. Maar ja, ik verkoop zadels, dus... :+ Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een ander merk, ik heb er al heel wat geprobeerd. :D

Het perfecte zadel past perfect op je paard en geeft jou het ultieme rijplezier. Dan heb je hem gevonden. En dat is heel persoonlijk. De een loopt liever op hoge hakken en de ander op gympen. Vandaar dat er zo veel keuze is. :j

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 21:58

Idefix; bedankt voor je reactie. Ik ben erg fanatiek bezig naar de zoektocht voor het ultieme zadel voor mijn paard(anders kom je ook niet uit op een Albion Revelation, vermoed ik). Uiteraard snap ik dat dat voor ieder paard anders is, daarom vraag ik specifiek naar merken/opties die bij een paard zouden kunnen passen (of juist helemaal niet).
Dus, als je een idee hebt wat op bovenstaand paard een goede optie zou kunnen zijn, dan hoor ik dat erg graag! :)

Alle anderen; bedankt. Ik ga me erin verdiepen!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 16:07

Een Lauriche Zadel van Andy Foster is dan misschien wel hèt zadel voor jou. Jammer genoeg is hij net afgelopen zondag weer voor een lezing in Nederland geweest en ik zou niet durven zeggen wanneer hij weer komt, maar hier vind je in elk geval wat info over zijn zienswijze: http://www.murdochmethod.com/a-j-foster ... asures-up/ .
Ik zelf heb het geld er niet voor, maar anders zou het voor mij vast een optie zijn, hij houdt met zoveel zaken rekening, zowel met je paard, als met jezelf, mooi vind ik.