Welk zadel voor dit paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Carlijn101

Welk zadel voor dit paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:59

Ja een zoveelste topic over het vinden van een passend zadel..
Hopelijk kan ik iemand vinden die een vergelijkbaar gebouwd paard heeft en hier een passend zadel op gevonden heeft.

Mijn paard heeft een redelijk schoft, welke redelijk ver doorloopt. (beide niet overdreven).
Ze is niet heel breed rond haar schoft en nu zelfs door atrofie wat ingevallen.
Ze is in verhouding wel erg breed op haar schouders.
In verhouding wat breder op de plek van 'de twist' van het zadel, zadel met smalle taille/twist hierdoor minder geschikt.
Veel zadels bruggen op haar, ik zoek dus een zadel wat een minder gevormde boom heeft.

Wat ik al geprobeerd heb:

Euroriding (titan): medium/wijd, te dicht op de schoft
Arno Brandt: medium te smal & brugt, medium/wijd kruipt naar voren, valt voorover
Anatomica: medium te smal, wijder komt hij te dicht op de schoft
Fryso: wat krap in de twist
KN: te dicht op de schoft, brugt

Merken dit voorbij zijn gekomen welke mogelijk geschikt kunnen zijn:
- Kent&Masters High wighter
- Passier

Mocht er hier iemand zijn die een mogelijk geschikt zadel weet, hoor ik het graag. Ik zelf rijd het liefst met veel (het liefst halve) kniewrong en een redelijk gesloten zit. Maar dit is (niet meer) mijn hoogste prioriteit.

Het nieuwe zadel wordt natuurlijk door een zadelmaker nagekeken. Helaas al een aantal erg slechte ervaringen gehad, met zadelmakers die liever verkopen dan een passend aanleveren (ook bij nieuwe zadels) en hierin simpelweg niet de volledige anatomie van het paard bekijken.

Carlijn101

Re: Welk zadel voor dit paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 12:58

Heeft er echt niemand een idee ;)?

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:01

Wij hebben een knight rider zadeltje gekocht voor ons paard met een wat langere schoft en een wat rondere ribbenkast. Ze zijn kunsstof en de boom is aanpasbaar mischien dat zoiets wat voor je zou zijn ? Wij hebben de xwide boom erin maar paard is ook erg breed , en mischien een wintec ? Die zijn ook aanpasbaar en vallen ook vaak op veel pardjes goed.
Beiden hebben overgens ook aanpasbaare kniewrongen de zit van de knight rider is volgens mij wat dieper dan de wintecs al heb je geloof ik nu wel heel veel verschillende soorten wintecs.

mro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:04

Sellier Liberté Cygne past op heel veel paarden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:07

misschein een boomloos zadel een optie?

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:12

Ik hem precies het zelfde maar niet het geld voor een kent en masters.
Via flevo horse support rijd ik nu net een thorrowgood. Deze hebben een speciale variant voor dit soort paarden en door de verwisselbare boom kun je, als je paard verder groeit, deze eenvoudig aanpassen.
Nieuw ca €600 euro......

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:15

Hulsebos! ...voor mij nooit meer wat anders..

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:21

Het zou handig zijn als je een duidelijke foto van de rug van je paard plaatst.

Wintec wordt niet wat, die zijn kaarsrecht (dat zeg ik gezien jouw opmerking over de zadels die bruggen), en blijkbaar heeft jouw paard geen hele rechte rug.

Wat ik lastig vind is dat je alleen merken opnoemt en geen type zadels. Dus je zegt dat een bepaald merk niet past, maar welk type heb je geprobeerd?
Als ik kijk naar mijn zadel van zadel atelier dan was er 1 type boom wat perfect aansloot. Alle andere niet of minder goed.

Overigens is dat ook gelijk mijn tip aan jou haha. Je kunt S chutte eens vragen?

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:33

Welk type van kn heb je gepast?

Mijn paard heeft ook een vrij hoge schoft en is rondgeribt. Op hem heb ik een kn symphony liggen. Om precies te zijn de mk2 45. Had bij hem ook moeite om een goed passend zadel te vinden, en de kn ligt echt perfect.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:33

Een zadel met leren boom? Of boomloos

kusvoorjou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:36

Misschien heb je een foto van g paard?

Ik heb tevens een passier lenox te koop staan. Heeft op mijn smalle kwpn gelegen die ook een hoge schoft had.

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:37

Jammer dat de foto's in je profiel het niet doen. Wilde even spieken. Mijn paard had een beetje hetzelfde probleem. Groot, veel schoft, smal op de schouder en de mijne heeft een rechte rug. Heel veel zadels bruggen of liggen te dicht op de schoft.

Mijn zoektocht is helaas ook nog niet af. Heb gisteren een zadelfitter van Custom langs gehad. Op zich had zij hele goed adviezen en gaf ook duidelijk de pijnpunten aan. De mijne is door een verkeerd passend zadel naast de schoft nu wat ingevallen. Heb gereden met een testzadel, wat echt goed stabiel lag, dus heb goede hoop. Maar of dit het ei van columbus is kan ik natuurlijk niet zeggen na 1 x rijden.

Ze raadde mij model Advantage R aan, deze heeft een singleflap, voldoende ruimte voor de wervelkolom en vrij dikke en echt zachte kussens. Hij is special ontwikkeld voor paarden met een hoge schoft. En is vrij recht. En lag daarom echt wel goed. Hij heeft wel een smalle twist en lees dat je dat niet wilde. Ik heb als ruiter echt wel een smalle twist nodig dus ik was daar wel naar op zoek. Wellicht is het een bezoekje op hun site waard?

Ik heb eerst geprobeerd met 2e hands zadels omdat de mijne nog jong is en ik het best een hele investering vond ervan uitgaande dat het paard nog groeit. Maar was er zo klaar mee, niets lag goed (4 zadels geprobeerd) dus nu ga ik toch maar voor nieuw denk ik.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:44

Hoi Renee, je zou eens kunnen kijken naar een Frank Baines zadel.

Custom heb ik ook naar gekeken maar is het uiteindelijk niet geworden omdat het te duur is maar ook vooral omdat de boom zo flexibel is dat het zoveel naar je paard gaan staan dat je uiteindelijk met een scheef zadel zit of een zadel dat alsnog op de schoft komt te liggen als je paard niet bijzonder veel vlees heeft.

Dit was ook een issue met het Hulseboszadel. Dat zakte te ver in als je erop ging zitten. Deze zadels komen uit zelfde fabriek als Arno Brandt zadels overigens dus die heb ik verder ook niet geprobeerd. KN, Euroriding, Anatomica, Schutte Sentrix (lag nog vrij aardig maar niet geschikt voor lang doorlopende schoft), Tribal en nog het eea zijn allemaal geprobeerd. Passier werd me afgeraden omdat het een klein draagoppervlak heeft dus als je een lang paard hebt, is dat niet prettig.

Uiteindelijk met MSFC-fitter uitgekomen bij Frank Baines en paard loopt erg graag met dit zadel. Daarbij zit het ook nog eens heel fijn. Als je meer info wil mag je pb-n.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 13:49

antje_vip schreef:
Een zadel met leren boom? Of boomloos

Zelf zweer ik bij boomloos, sinds een paar jaar. Het zit echt heel fijn, en je kan beter communiceren dmv je zit. Haal het hoofdstel eraf en ik rijd gewoon verder. :D En dat is inclusief stelling en buiging. :j

Het kan sowieso een goede tussenoplossing zijn, mocht je verwachten dat de bespiering nog terugkomt. Het vormt zich naar de rug en dat is makkelijker dan steeds de zadelmaker laten komen. Blijft de bespiering constant, dan kun je altijd weer een boomzadel aan laten passen. Voor het geld hoef je het niet te laten, tweedehands barefoots (goed merk!) vind je met een beetje mazzel al vanaf 250 euro en ze laten zich ook makkelijk weer verkopen voor datzelfde geld. :)

Rois

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:18

Wintec ?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:33

Ow wat ik er niet bij heb staan, is dat het wel in een budget onder de 1500,- moet passen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:44

Foto's om een wat duidelijker beeld te geven:

Vorig jaar zomer, nog een stuk meer bespierd:
Afbeelding

NU:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Carlijn101 op 17-03-15 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:48

Boomloos, heb ik zelf weinig mee en lijkt me gezien de hogere schoft niet ideaal.

Ook de kunstof en verwisselbare boom zadels heb ik mijn twijfels bij (werd ook niet aangeraden door zadelmaker), vaak zijn deze kussens erg recht en niet altijd op te vullen door Cairsysteem en dergelijke.

Custom, Sellier Liberte, Schutte, Hulsebos & MSFC. Dat zou ik zelf het liefst doen, maar om een passende 2e handse te vinden is nog niet zo eenvoudig en nieuw op maat liggen ze helaas boven mijn budget.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:52

Ik rijd al jaren met daaleman zadel, heeft een goede boomvorm...dit is een zadel met geen diepe zit, en de vorm aan de bovenzijde is net zoals verloop van schoft op rug..

Veel zadels met diepe zit, hebben een aparte boomvorm die niet bij de rug past..

Mijn zadel heeft ook brede boom....maar past eigenlijk op veel paarden...

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 15:57

Ik denk aan een passier ps baum, max 17,5 inch met medium kamer en zonder voorsingelsysteem. Dat was voor mijn merrie met vergelijkbare bouw de oplossing.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 15:58

sigrid1182 schreef:
Ik rijd al jaren met daaleman zadel, heeft een goede boomvorm...dit is een zadel met geen diepe zit, en de vorm aan de bovenzijde is net zoals verloop van schoft op rug..

Veel zadels met diepe zit, hebben een aparte boomvorm die niet bij de rug past..

Mijn zadel heeft ook brede boom....maar past eigenlijk op veel paarden...

Dit is exact wat mijn zadelmaker ook zei, waardoor de voor mij bekende merken vrijwel allemaal afvallen. En ik dus hier om advies ben gaan vragen. Zadelmaker kan mij wel helpen, echter niet in het budget dat ik zoek :(.

Daaleman & passier ga ik me eens in verdiepen bedankt voor de tip !

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:30

Zo'n moeilijke rug lijkt jouw paard op de foto's niet te hebben? Ik denk aan een Zaldi new Kent (boommaat 31.5)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 16:44

panache schreef:
Zo'n moeilijke rug lijkt jouw paard op de foto's niet te hebben? Ik denk aan een Zaldi new Kent (boommaat 31.5)

Dat zou ik ook denken eigenlijk :7
Maar valt helaas toch tegen blijkbaar.
Op het moment is het sowieso wel lastig, omdat ze wat atrofie heeft.

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:48

de mijne is nog erger en doet het erg goed met een ainsley zadel

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 16:54

Sommer, ik heb er zelf ook 1 (Sommer Diplomat Exclusive) voor mijn paard met lastige rug (vrij korte rug en met grote, brede schouders en toch wel schoft). Mijn Sommer heeft kortere kussen en het hele mooie vind ik de kortere voorkussens, daardoor heeft het paard veel ruimte voor haar schouders en de voorste singelstoot zit achter de kniewrong.

Daarnaast is de boom altijd aanpasbaar (via een speciaal apparaat).

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 17-03-15 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt