kale plekken onder neusriem

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

VEGASS

kale plekken onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 13:53

Hallo iedereen, mijn paard krijgt iedere x kale plekken onder zijn neusriem. Ik maak het dan na het rijden schoon (die kale plekken) smeer er lavendel zalf op en dan na een aantal weken heb ik weer haar op die plekken. Ik rijd ALTIJD met een bontje (die ik op maat heb laten maken) onder de neusriem, was die iedere week met schoonmaakazijn, en dan ineens, zonder aanwijsbare reden wordt het weer langzaam kaal.
Nu heb ik een nieuw hoofdstel gekocht, maar durf het niet in de olie te leggen....wie weet hoe ik dit nu het beste aan kan pakken, welke olie is neutraal?

RianneH

Re: kale plekken onder neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 13:57

Zonder neusriem rijden?

Wellicht zit je neusriem te strak en komt er te veel druk op. Of juist te los waardoor het te veel kan bewegen?

Is de kale huid onder of juist boven op de neus?

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:07

Ik gebruik nooit olie... heb een hele zachte aansnoerneusriem die ik redelijk strak heb zitten maar niet zo danig dat er geen beweging meer in te krijgen is....
Verder poets ik het wel eens met zadelzeep van ...uhhh??? R a nog wattus...

Hoofdstel is soepel, zacht en heb nooit problemen ;)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:26

Kan ook gewoon van de rui komen. Ik ken wel meer paarden die eventjes kalig zijn op hun hoofd als ze ruien.

VEGASS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 14:46

is niet van de rui, komt en gaat het hele jaar door....alhoewel, laatste x was voor het winterseizoen en nu begint het weer. Miss is dat het wel. Maar toch gek precies onder de neusriem. Heb neusriem wel strak, maar ga er niet aan hangen, juist strak omdat het dan niet kan gaan schuiven....en altijd bontje eronder. Het is kaal aan de zijkant van zijn neus, dus niet op het bot van zijn neus en aan de onderkant

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:09

Als de riem al zacht is zou ik hem niet olieen. Gewoon goed schoon houden met lauw water. Dat is voldoende. En als je toch wil invetten, gebruik dan vet ipv olie. Dat zitten geen chemicalien in.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 16:56

Heb je er echt bont onder of nep?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:33

Ik heb het ook bij mijn springpaard, rij dan wel altijd met een lage neusriem, raar genoeg ia dat plekje alleen aan de linkerkant.. Zou geen idee hebben waar het door komt want ik rij ook met hoofdstellen die daar niet zitten (ivm andere bitten)

Zou het wel willen weten haha! :D