Bit in niet eenvoudig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tymone

Bit in niet eenvoudig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:18

Mijn paard is 3 en komt net uit de opfok. Het bit in is en blijft een lastig verhaal en zoek graag tips hoe het eenvoudiger/simpeler wordt.

Op dit moment gebruik ik een endurance hoofdstel omdat je het bit hier eenvoudig in kan klikken, een gewoon hoofdstel is helemaal niet te doen. Meneer probeert zich op alle mogelijke manier zich er vanaf te maken. Ik heb altijd een lekker brokje of iets anders wat hij makkelijk mee kan pakken bij me, maar hij komt niet eens in de buurt van het bit. Wat ik nu doe is hang aan 1 kant het bit aan het hoofdstel, daarna probeer ik mijn vinger in zijn mond te stoppen op de plek van het bit. Meneer probeert zich nu van mij af te draaien (dit lukt niet omdat ik aan het halsterhoofdstel een touwtje heb zitten). Zodra ik mijn vinger in zijn mond heb kan ik het bit er voorzichtig in te doen.

Als het bit er eenmaal in zit knabbelt hij er rustig op en vindt hij het prima. Hij is ook net naar de tandarts geweest en zou dus geen probleem met zijn gebit hebben.

Ik ben ervoor om het vooral met rust en zonder druk te doen. Er zijn vast mensen die een handige tip hebben die ik kan uitproberen.

Kever

Re: Bit in niet eenvoudig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:19

Appelstroop op het bit smeren deed een vriendin van me geloof ik haha

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-15 09:22

Ook geprobeerd maar het is echt een lastig geval :(. heb meer jonge paarden gehad, maar deze is de enige die zo lastig doet met het bit. het gaat al een stuk beter, maar kan echt geen leren hoofdstel om krijgen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:23

Is het noodzakelijk als hij nog maar 3 is en net uit de opfok komt?
Gaat wellicht wat snel?

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:32

kan je anders niet afwisselen met bit en zonder bit?
Of je routine aanpassen? Dat het zegmaar als een verrassing komt?

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-15 11:05

Ik doe uiteraard nog niet iedere dag een bit bij hem in. Voor de rest ben ik ook zeker nog niet met hem aan het werk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:22

Misschien voelt het bit te koud aan? Warm je het weleens op in je handen of in een bakje warm water leggen voor je het in doet?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:24

Gewoon even laten voor wat het is en over 6 maanden als hij wat meer aan het werk is nog eens proberen.
Vaak zijn ze dan al wat meer aan het gepruts aan hun lijf gewend en blijkt het ineens wel mee te vallen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 11:30

Appelstroop is een goede tip maar dan moet je hem eerst aan de stroop laten wennen. Stroop en meteen bit in doen heeft weinig effect. Maar als ze eens verlekkerd zijn op de stroop, ruiken ze de stroop op het bit.

Mijn merrie kwam van een handelsstal en wilde geen bit in, nu hapt ze naar alles, de neusriem, de teugels, wat ze ziet/voelt. Soms doe ik er wel stroop op, soms niet, soms stroop op een snoepje. Gewoon om haar lekker te houden op de stroop. Kost wat tijd maar die heb je of zat met een 3-jarige.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 14:54

Ik heb mijn jonge paard vanaf de eerste keer dat hij een bitje in kreeg hem direct daarna een snoepje of een klein stukje appel gegeven als beloning, en ze gaan gelijk mooi wat kauwen en accepteren het bit heel snal als 'hoort er bij en kan ik gewoon mee eten'.

Ik ben dat blijven doen, bit in, klein stukje appel en ik heb nog niet 1x problemen gehad met het bit in doen (ja wel 1x, vorige week, toen bleek hij een abces op zijn kaak te hebben wat hij met dat protest keurig aan gaf).

Hij doet zijn mond eigenlijk al soort open als het bit er aan komt, ideaal vind ik het zo!