Peesbeschermers voor recreatief?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SavvyPony

Peesbeschermers voor recreatief?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 13:02

Zijn peesbeschermers ook voor recreatief geschikt? Is het altijd goed om peesbescherms om te hebben?

domosan

Re: Peesbeschermers voor recreatief?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:33

Peesbeschermers zijn natuurlijk ook voor recratief geschikt! Ik heb ze zelf altijd om als ik ga rijden (voor) en als ik ga springen ook achter.
Als mijn paarden de wei ingaan dan krijgen ze speciale kapjes om (minder strak dan peesbeschermers) die ook beschermen.
Maar als je recratief rijdt zou ik zeker ook peesbeschermers aanschaffen, dat maakt niet uit of je speciaal dressuur-of springgericht rijdt ;)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:38

Ik heb zelf een andere mening.
Ik vind dat zolang je paard ze niet nodig heeft, ze niet nodig zijn. Zeker als je geen hoger dressuur werk wil gaan doen, waarom dan kappen? Het enige wat ze doen is warmte vormen, waardoor je eerder kans hebt op blessures. (Bij de gewone kappen dan. En de kappen met luchtventilatie zijn erg duur voor alleen recreatief ).

En sorry, maar kappen voor in de wei := ? Waarom?

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:40

Celiien schreef:
Ik heb zelf een andere mening.
Ik vind dat zolang je paard ze niet nodig heeft, ze niet nodig zijn. Zeker als je geen hoger dressuur werk wil gaan doen, waarom dan kappen? Het enige wat ze doen is warmte vormen, waardoor je eerder kans hebt op blessures. (Bij de gewone kappen dan. En de kappen met luchtventilatie zijn erg duur voor alleen recreatief ).

En sorry, maar kappen voor in de wei := ? Waarom?

Mee eens!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:45

Ik ben het ook met Celiien eens. Als je alleen recreatief rijdt, waarom zou je ze dan om doen? De kans is dan niet groot dat je paard met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt. Doordat die dingen enorm warm zijn heb je ook kans op schade aan de pezen. Gewone simpele peesbeschermers zijn van hard plastic met neopreen. Dat is behoorlijk warm..

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:53

san4nie schreef:
Als je alleen recreatief rijdt, waarom zou je ze dan om doen? De kans is dan niet groot dat je paard met zijn achterbenen zijn voorbenen aantikt.

Waarom niet? Er zijn toch zat paarden die dat van zichzelf uit al doen, zonder dat er mee gereden wordt?
Denk dat het vooral ligt aan wat voor paard je hebt, bij een tinker of fjord met stevige benen en wat sokhaar zou ik het niet gauw nodig vinden, maar als ik een luxer type volbloed had, zou ik toch wel wat voorzorgmaatregelen treffen in de vorm van bescherming...

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 13:55

Zoals ik al zei, als het niet nodig is, is het niet nodig. Er zijn paarden die van zichzelf (zwaar) strijken. Maar paarden die het niet doen? Dan doe je meer goed dan kwaad. Ongeacht je een stoere tinker of een luxe damespaardje hebt.

xDarlene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 22:06

voor recreatief gebruik zal ik ze alleen gebruiken mits dit echt nodig is, dus heftig strijken of aantikken. vrdr lekker met de beentjes bloot en door gaan :)

gauri3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:02

Als het paard zichzelf aantikt wel ja .

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:08

Ik heb zelf altijd peeskappen om. Mijn pony tikt behoorlijk aan en ook al zou die het niet doen altijd voor de zekerheid. Voor mij is er geen verschil tussen recreatief/wedstrijdgericht daarin. Bij mij op stal is het ook gewoon om altijd bescherming om te doen :o

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:18

gauri3008 schreef:
Als het paard zichzelf aantikt wel ja .

Als een paard geen been bescherming krijgt houd dat aantikken vanzelf op. Hij voelt dan ten minste dattie beter op moet letten met zijn benen.
Inderdaad ik ben geen voorstander van peesbeschermers. Maar ik ben dan ook een bosruiter en dat is toch iets anders dan iemand die crosst of springt. Beenbescherming in de wei _O- Een paard moet wel paard blijven hoor.