ervaringen hackamore bit/neusriem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellen97

ervaringen hackamore bit/neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 17:58

hoi!
ik ben op zoek naar mensen die ervaringen hebben met een hackamore bit, ik zit er zelf aan te denken om er een aan te schaffen voor mijn paard, wat is jullie mening over het bit?

Anoniem

Re: ervaringen hackamore bit/neusriem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:52

Wat bedoel je precies met een hackamore bit?
Niet een normale hackamore??

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 15:41

Wat voor een doel heb je daarmee voor ogen dan? Dit wordt bij de westernsport gebruikt, vooral op hoog niveau bij een ervaren paard en ruiter. Bij normaal dressuur moet je het NIET aan beginnen, aangezien het niet geschikt is voor constante druk op de teugel. Je ziet dus ook dat alle paarden die dit bit (op verantwoordelijke wijze) dragen dus hun hoofd erg laag dragen, wat ook de bedoeling is.
Of bedoel je de bitloze variant? (welke trouwens ook niet in de dressuur thuishoort)

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 14:45

Ja sorry ik bedoel de bitloze variant, ik zie er best wel veel foto's van mensen die er mee rijden op instagram, die gebruiken hem bij het buitenrijden, is ie daar een beetje goed voor? Ik hoorde namelijk dat ie best wel scherp kan zijn

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 14:52

Hij is zeker behoorlijk scherp, en door de hefboomwerking is het zelfs mogelijk om het neusbeen te breken als je een harde ruk geeft. Mijn verzorgpony heeft er alsnog wel een, hij kan soms namelijk heel heet worden met buitenrijden in de winter en dan is de gewone bloem die we ook hebben net niet veilig genoeg :)

Hierbij een tekst van http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07

Hoofdstellen - Mechanische hackamore
De mechanische hackamore werkt door de scharen als een hefboom. Het maakt gebruik van een hefboommechanisme op de neus en tevens via de kinketting met druk op de kin. Daarbij wordt ook druk uitgeoefend op de nek. Hoe korter de scharen hoe minder streng de inwerking is. Scharen die naar achteren zijn gebogen zijn op hun beurt weer minder scherp dan rechte scharen. Net als bij de bosal is een breder of dikker neusstuk minder scherp dan een smal en dun neusstuk. Terwijl de hackamore niet in staat is om goede zijdelingse hulpen te geven, geeft het wel een scherpe hulp tot langzamer gaan of halthouden. Dat komt omdat deze het paard uitnodigt zijn hoofd naar omlaag te brengen en af te buigen, net als bij een schaarbit. Als de mechanische hackamore niet correct wordt gebruikt, kan deze het paard zelfs zijn neusbeen of onderkaak doen breken, omdat de trekkracht van de teugels door de hefboomwerking verveelvoudigd wordt. Een te lage plaatsing op de neus belemmert de ademhaling als je de teugels aanneemt, naast het risico het smallere neusbot nog sneller te breken. De KNHS staat de hackamore pas toe bij het Z-springen.

De Engelse hackamore kent geen hefboomwerking en is daarom eigenlijk meer gelijkend op een sidepull dan op wat wij verstaan onder een hackamore.

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 15:11

Oké bedankt! Ja de haflinger die ik rijdt kan soms ook zo ontzettend sterk zijn op buitenrit dat ik er aan zat te denken, maar ik denk er nog over

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:47

Hallo,

Ik heb een hackamore.
Ik heb wel de gene met die drie gaatjes dus niet de mechanische.
Het is een scherpe inwerking, maar die inwerking ben je zelf..
Als je zelf redelijk onafhankelijk met de teugels kunt rijden is er geen probleem en kun je prima met een hackamore rijden.
Als je pony heet is zou ik het niet doen, de hackamore is niet bedoelt om hard aan te gaan trekken als je pony heet is of ervandoor schiet.
Zelf rijd ik vooral met mijn lichaam en gebruik de hackamore als verfijning.
Zo vind ik hem zelf fijn in gebruik. Mijn pony vind het ook prima en vind het hackamore hoofdstel leuker als het hoofdstel met bit.
Ik gebruik hem niet echt voor dressuur maar alleen voor buitenritten.
Ik geef dus geen constante druk. (Wat ik sowieso nooit doe)
Voor de dressuur gebruik ik een touwhalster en af en toe een hoofdstel met bit voor de verfijning. Maar eigenlijk rijd ik altijd bitloos!

Hoop dat je zo genoeg info hebt :)

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-15 08:53

Ja super bedankt voor de info enzo! Ja tis niet dat ie continu trekt ofzo hoor, rijd zelf ook heel vaak aan lang teugeltje, maar hij heeft van die momenten dat ie sterk kan zijn (bijvoorbeeld met stilstaan voor t oversteken enzo, daarmee ben ik zelf ook bezig dat ie dat normaal doet) maar nogmaals bedankt voor de info, daar kan ik zeker wat mee

Equitis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:03

ellen97 schreef:
Ja super bedankt voor de info enzo! Ja tis niet dat ie continu trekt ofzo hoor, rijd zelf ook heel vaak aan lang teugeltje, maar hij heeft van die momenten dat ie sterk kan zijn (bijvoorbeeld met stilstaan voor t oversteken enzo, daarmee ben ik zelf ook bezig dat ie dat normaal doet) maar nogmaals bedankt voor de info, daar kan ik zeker wat mee

Ik herken mijn pony hier wel een beetje in hoor!
Maar ik zou dan niet voor een andere optoming kiezen maar voor een andere of nieuwe training.
Zelf doe ik nu veel Parelli/Natural horsemanship dingetjes en moet zeggen dat ik dit echt geweldig goed vind werken!
Haha ik weet niet of je hier wel interesse in hebt anders wil ik je wel wat info geven! ;)

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:32

Ja ik heb wel eens parelli etc gedaan met een ander paardje, hoe ze daar op reageerde was echt super, moet k eigenlijk ook maar weer eens gaan doen met die haflinger want die leert wel echt super snel en vindt het ook leuk, weet alleen zelf niet zo goed waarmee ik dan moet beginnen

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:35

Ik rij al meer dan 25 jaar met een hackamore. Ben er zeer tevreden over.
Als je met hackamore wilt gaan rijden, begin dan met 1 met kleine scharen. Ze werken namelijk vrij heftig in.

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-15 11:43

Oke! Bedankt voor de tip