Zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jasper_C

Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 00:53

Ik hoor iedereen altijd praten over zadels die speciaal voor hun paard is gemaakt.

Ik begrijp dat elk paard uniek is, maar bestaan er ook zadels die voor meerdere paarden geschikt zijn?
Die dus op meerdere manier te verstellen zijn?

Didi10

Re: Zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:51

Er zijn kunststof zadels die een verstelbare boom hebben. deze kun je dus aanpassen per pony/paard

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:54

Er zijn inderdaad zadels met een wisselbaar kopijzer, deze passen trouwens ook niet op ieder paard.
Maar ik ben van mening dat een zadel toch op het paard aangepast moet worden, vanwege de kussens.
Je hebt ook nog boomloze zadels natuurlijk, maar ook die passen niet op ieder paard even goed.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 13:59

Heb zelf 15 jaar geleden een Kieffer veelzijdigheid gekocht waarvan toen gezegd werd dat die op meerdere paarden ruggen zou passen. Dat klopt dus ook, alleen helaas wel op de oudste past hij perfect bij ons en op andere merens tijdens de vakantie heb ik ermee gereden, maar hij past niet op de jongste van ons, daar die een veel te brede boom nodig heeft.
Dus een zadel kan geschikt zijn voor meerdere paarden maar nooit voor allen.

daphlanote

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:02

Een zadel is voor een type van parden gemaakt. Met bijna de zelfde lichaam (grote, breede of niet, kort of lang, enz.).
Dus, niet een zadel per paard, maar bijna.

(En dus, *correction system by mattes for ever !*)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:11

Ja wow zadels bijvoorbeeld, die zijn heel erg aanpasbaar. Die kan je door een zadelmaker op heel veel paarden passend krijgen. Maar als een zadel aangepast is op het ene paard, past het dus niet zomaar op een ander. Je kan zo'n zadel dus niet zelf verstellen zodat het ook op een ander paard past. (Een zadelmaker kan m natuurlijk wel weer passend maken voor een ander paard).

Er zijn zadels met verwisselbare boom, daar kan je zelf de boom verwisselen, maar dan kan je dus alleen de boommaat aanpassen. Kussens kan je vaak bij laten vullen etc, maar dat kan je dus niet zelf doen.
Je hebt ook zadels die een 'makkelijke pasvorm' hebben. Dat zijn zadels die bij veel paarden passen, maar dus zeker niet bij elk paard.

Boomloze zadels passen vaak wel op meerde paarden, maar ook die hebben een pommel die verschillende maten kan hebben en liggen ook zeker niet op elk paard goed.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:14

Jasper_C schreef:
Ik hoor iedereen altijd praten over zadels die speciaal voor hun paard is gemaakt.

Ik begrijp dat elk paard uniek is, maar bestaan er ook zadels die voor meerdere paarden geschikt zijn?
Die dus op meerdere manier te verstellen zijn?

Ja hoor, ik kan met mijn 3 paarden zo wisselen van zadel. Geen probleem
Wel hebben ze allen ongeveer dezelfde boommaat.

De jonkies die hier binnen komen, rijd ik ook altijd met die bovenstaande zadels, en nog eventueel een pad ertussen als ze nog wat smaller zijn.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 20:18

Hetgeen is: Je kan een zadel wel precies op maat laten maken voor je paard. Maar je paard veranderd door de tijd heen. Hij wordt dikker/dunner, gespierder of minder gespierd, de bouw veranderd gewoon.
Sommigen meer dan anderen.

Jasper_C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 20:47

Meerdere paarden is ook al helemaal prima, voor een project over een aantal jaar gaan wij een aanal paarden kopen. Nu zijn we aan het uitzoeken wat daar voor nodig is.
Op de lange termijn zou het heel veel schelen als je een zadel voor meerdere paarden kan gebruiken.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 12:34

Ja dat kan, vroeger op de manege gebruikten we soms ook zadels op meerdere paarden (mits op hetzelfde type paard, qua bouw etc). Ik heb geen ervaring met verstelbare zadels maar dat lijkt me ook een handige optie.