Bit buitenrijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

o0loveFly0o

Bit buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 15:17

Hoi allemaal!

ik vroeg me af of iemand misschien tips heeft voor een fijn bit om mee buiten te rijden? Mijn 11-jarige KWPN'er vind het nog altijd erg spannend om buiten te rijden. Dit heeft er de afgelopen twee jaar voor gezorgd dat ik niet met hem naar buiten ben geweest.

In het algemeen is hij super braaf en schrikt niet snel. Maar wanneer hij buiten is kan de spanning soms enorm oplopen en als het hem teveel wordt dan gaat hij er als een speer vandoor. Hij is 1.74 dus ik houd hem dan echt niet. Op dat moment ben ik de totale controle kwijt. Zo zijn we al eens tegen door flink wat dikke taken van bomen heen gescheurd en daar hebben we beide wat wonden aan overgehouden en we zijn al eens in de bramenstruiken terecht gekomen. Als ik ga buitenrijden ga ik sowieso met een ander braaf paard, maar alsnog lukt het lang niet altijd de spanning te beperken. Een slof of iets dergelijks heb ik al geprobeerd maar heeft niet het gewenste effect.

Thuis en op wedstrijd rijdt ik hem altijd gewoon met een enkelgebroken trens en heel af en toe met stang en trens. Maar ik heb geen idee wat fijne bitten zijn om mee buiten te rijden.
Iemand toevallig tips?

Uberpony

Re: Bit buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:22

Je paard heeft s&t ervaring zeg je? Dan zou je die toch kunnen uitproberen. Ik ken ook iemand die altijd op der s&t naar buiten ging. Trens gewoon aanhouden, en stang lang of laten liggen en als je die nodig hebt er bij pakken. Heb je hem niet meer nodig, geef je die weer lang.

lovexhorsess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:28

Nou het klinkt een beetje zielig maar ik denk dat je misschien een slofteugel kunt gebruiken...

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:41

Een slof is ook niet de manier om dit op te lossen... S&T kan je inderdaad proberen, stang er alleen bij pakken als het nodig is.. Dan heb je een noodrem, en kun je verder aan zijn ontspanning werken. Je zou dan evt een scherpere stang kunmen overwegen..

Maar nogmaals, een bit zorgt alleen voor een noodrem maar lost het probleem niet op, de spanning . Daar moet je zelf aan gaan werken :)

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 08:44

Ik rij die van mij nu met een dubbele teugel op een Pelhalm :D
Gewoon je normale teugel eraan en wanneer het nodig is de onderste erbij halen.

Slofteugel kan wel degelijk helpen, toen ik die van mij net had ging ik voor het zekere met slof en heb hem vaak nodig gehad. Wel met het doel hem na een jaar niet meer nodig he hebben. Dit is gelukt! Nu rijd ik hem met Pelhalm omdat hij nog wel tijdens een stevige en lange galop zijn nek eruit steekt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:33

Rijdt je ook met een martingaal? Staat er niet bij namelijk.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:58

Ik denk niet dat je bit het probleem is, je zegt zelf al dat je paard spanning op bouwt, hij ervaart buiten dus niet als "leuk"

Probeer eens gewoon na het rijden 10m buiten.. En de volgende x 20m..zorg ervoor dat er geen spanning meer is voor je een meter verder gaat.

Veel belonen, desnoods een snoepje in je zak, maak buitenrijden voor hem ook leuk!

Als jij elke x gespannen op je paard zou moeten rijden in de bak, zou jij ook niet meer in de bak willen rijden, probeer het vanuit zijn kant te zien en ga rustig opbouwen!

En als jij je veiliger voelt met een stang en strens, hang je die er gewoon in, en dan zpalsyal gezegd de stang gewoon los tenzij nodig.

Zoek niet het uiterste op, stop op het beste! Is hij 5m buiten en braaf en ontspannen? Dikke beloning en lekker terug naar stal!

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:12

Bedankt voor jullie tips! Stang en trens ga ik zeker proberen!
@ lovexhorsess, slof heb ik voorheen geprobeerd, maar had niet het gewenste effect. En ik vind het niet erg fijn rijden.
@Renee_S, goed idee! Ik gebruik het eigenlijk alleen als noodrem. Dat we beide gaan ervaren dat mijn paardje als een kip zonder kop door het bos gaat scheuren. Dat hij leert dat buitenrijden ook zonder die extra snelheid kan haha.
@billy3105, Pelham zou ik ook kunnen overwegen inderdaad. Nooit aan gedacht. Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik ga het even researchen haha.
@annoya, ik heb heel lang geleden ooit een keertje met martingaal gereden met springen. Maar voor buitenrijden is het wat te 'soft' het boeit hem niet zo.
@Nadiine__x: ja daar heb je wel gelijk in. Het probleem is alleen dat hij wel gewend is om in een andere omgeving te zijn en dat vind hij niet zo heel boeiend. Onze stal ligt 10 minuutjes van het bos af en vanuit onze stal moeten we eerst een paar honderd meter over de weg. Het probleem is dat zijn spanning heel snel opbouwt en dan eruit knalt. Maar het is niet dat hij standaard heel gespannen is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:32

De eerste tijd voor je naar buiten gaat hem eerst moe maken aan de longeerlijn. Dan is hij de overtollige energie in elk geval kwijt.
Dat zorgt meteen voor wat meer vertrouwen bij je zelf.

Ik zou dit probleem ook eens aankaarten bij je instructeur.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 21:43

@Ineke2, ja dat probeerde ik voorheen. Of dat ging ik gewoon een half uur rijden voordat we gingen. Hij heeft alleen een flinke dosis energie dus dat werkte lang niet altijd. Verbaas me erover hoe snel hij zich "oplaad" haha. Maar dat i.c.m. de goede optuiging ga ik zeker proberen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 21:45

Wat krijgt hij dan aan voer en beweging per dag?

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 22:05

Hij krijgt volgens mij 2 keer per dag 1 kg krachtvoer. Hier doet hij het super goed op afgezien van het buiten rijden dan haha. Hij wordt 4 tot 5 keer per week gereden van een half uur niet intensief tot een uur erg intensief. En op wedstrijd is het nog een stukje intensiever. Hierin probeer ik veel af te wisselen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:14

Hmm ja lastig, maar als een paard echt wil gaan door spanning en zelfs blijkbaar zo 'in paniek' is dat hij door braamstruiken en dat soort dingen hen rent, dan is het denk ik niet op te lossen met enkel een ander bit. Dit is een rijtechnisch probleem, waarbij je opzoek moet naar een manier om die spanning te laten afvloeien. Maar als hij S&T gewend is zou je dat wel eens kunnen proberen natuurlijk.
Heb je voorbeelden van waardoor hij spanning opbouwt in het bos? Wat doe je met hem? Enkel rijden met los teugeltje, veel stappen of ook draf en galop?

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 22:19

Ik denk zeker dat het een rijtechnisch probleem is, hoewel dat het ook wel een beetje in zijn karakter zit. Vroeger deed hij het in de bak ook, maar daar heeft hij inmiddels geleerd dat vluchten daar niet veel zin heeft. Maar buiten dus nog wel. Hij bouwt de spanning heel snel op, hij hoort iets bijvoorbeld wat niet meteen weggaat en BAM daar gaat hij. Ik rijd weinig met een los teugeltje buiten maar wissel veel af in stap,draf en soms galop.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:36

Sja ik denk echt dat dit een kwestie is van veel oefenen op rust,echt regelmatig naar buiten gaan, en hem buiten ook even de kans geven zijn benen te strekken. Dit scheelt vaak ook. Meneer fjord hier kan zich vreselijk opblazen. Maar als hij even over een geschikt pad echt de turbo aan kan zetten, wanneer het dus mag van mij en gecontroleerd is, is hij daarna weer lekker rustig. Dit hebben ze af en toe ook nodig. Laat je hem wel eens echt even rennen? Wanneer jij hetvan hem vraagt, natuurlijk. Niet wanneer hij het zelf besluit

Verder denk ik zeker dat S&T een goede noodrem kan zijn, zolang je nog aan het probleem aan het werken bent zeg maar

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:40

Dit is een trainingsprobleem, en geen bitprobleem. Zoek je oplossing dan ook niet bij een ander bit, dat is symptoombestrijding. Ga werken aan jezelf en je paard, bouw vertrouwen op, leer werken vanaf de grond en onder de man. Zoek iemand die je evt. ook buiten kan helpen.
Als je dit ziet als een trainingsmogelijkheid en niet als 'iets voor erbij' (op termijn kun je zelfs buiten dressuur trainen) dan zal het je lukken dit op te lossen.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:44

Wat doe je precies op het moment dat je voelt dat hij spanning opbouwt en zich zeg maar 'klaar maakt' om te gaan? Ander paardje die ik soms in het bos rijdt (onder begeleiding) kan zich ook heel druk maken en zich enorm opblazen, bij haar helpt het dan heel goed om direct been eraan en aan het werk te gaan.
Ze moeten leren dat vluchten inderdaad niet de oplossing is. Je zou ook kunnen kijken om hem de one rein stop aan te leren (dit is niet hetzelfde als je paard om trekken).

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 22:49

Neem les van een instructeur die met je mee naar buiten gaat.

o0loveFly0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-15 08:43

@Renee_S: wat vervelend dat je Fjord zich zo opblaast! Ja dan ben je praktisch uitgereden. Oefenen ga ik sowieso de komende maanden veel proberen te doen.
@TurdusMerula: ik zoek mijn oplossing niet in mijn bit. Maar met een goed bit kan ik oefenen. Zonder gaat het sowieso mis, en ik ga niet wachten tot we op één of andere snelweg belanden of wat dan ook. Ik heb mijn paard inmiddels al 8 jaar, dus dat vertrouwen zit prima. Op de grond luistert hij perfect maar die paniek los ik niet zo makkelijk op.
@darkadia: ik probeer dan zelf juist heel relaxed te doen en niet heel veel anders te doen. Wanneer ik met been kom is hij meteen weg. Dus ik probeer hem door middel van mijn houding rustiger te laten worden. Het probleem is alleen een beetje dat het zo snel gaat dat ik niet heel erg veel tijd heb om daarover na te denken haha. Wat is een one rein stop?