Bedankt voor jullie tips! Stang en trens ga ik zeker proberen!
@ lovexhorsess, slof heb ik voorheen geprobeerd, maar had niet het gewenste effect. En ik vind het niet erg fijn rijden.
@Renee_S, goed idee! Ik gebruik het eigenlijk alleen als noodrem. Dat we beide gaan ervaren dat mijn paardje als een kip zonder kop door het bos gaat scheuren. Dat hij leert dat buitenrijden ook zonder die extra snelheid kan haha.
@billy3105, Pelham zou ik ook kunnen overwegen inderdaad. Nooit aan gedacht. Ik heb er geen ervaringen mee, maar ik ga het even researchen haha.
@annoya, ik heb heel lang geleden ooit een keertje met martingaal gereden met springen. Maar voor buitenrijden is het wat te 'soft' het boeit hem niet zo.
@Nadiine__x: ja daar heb je wel gelijk in. Het probleem is alleen dat hij wel gewend is om in een andere omgeving te zijn en dat vind hij niet zo heel boeiend. Onze stal ligt 10 minuutjes van het bos af en vanuit onze stal moeten we eerst een paar honderd meter over de weg. Het probleem is dat zijn spanning heel snel opbouwt en dan eruit knalt. Maar het is niet dat hij standaard heel gespannen is.