Suggestie voor stijgbeugel die hak ondersteund?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Janaenik

Suggestie voor stijgbeugel die hak ondersteund?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 10:44

Hi Bokkers,

Voor wie de kort en krachtige vraag alleen wilt :D :

Ik zoek stijgbeugels die mijn gehele voet, dus incl. mijn hak, ondersteunen om te voorkomen dat mijn hak (te ver) omlaag gedrukt kan worden. Ik heb dus stabiliteit nodig voor mijn voet. Omdat ik mijn hak niet meer zal kunnen uitdrukken, zoek ik bij voorkeur ook iets met een beveiliging aan de voorkant zodat mijn voet niet geheel door de beugel kan schieten in nood.

Ik dacht zelf al iets richting dit, maar dan wel met voldoende oppervlakte dat ook mijn hak erop past (of in ieder geval niet overmatig uitgedrukt kan worden):

Afbeelding

Hebben jullie tips, ideeen, dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ps. ik realiseer me dat ik mijn situatie beugel-loos rijden een oplossing is, maar daar voel ik me, zeker bij dit paard veel te onzeker voor... -O-

Ter illustratie het verhaal waarom ik dit zoek hieronder:

Jarenlang heb ik paard gereden en ik zou dat nu dolgraag weer willen oppakken, maar ik heb een pijnlijk probleem waar ik een oplossing voor hoop te vinden met jullie hulp.

Ik heb altijd met reguliere stijgbeugels gereden, maar tegenwoordig gaat dat niet meer. Ik heb namelijk mijn beide enkels "overrekt". Door overmatige druk op mijn been (beide keren in een ongecontroleerde situatie: paard sprong weg en scheve landing na een sprong) is mijn hak te ver uitgedrukt waardoor er iets in mijn enkel pijnlijk verrekt is. Dit is in mijn beide enkels gebeurd.

Doktersadvies: rust. De pijn heeft enkele weken aangehouden, maar is wel weggetrokken. In dagelijks leven heb ik geen last, tenzij ik me verstap. Dan schiet er even een pijntje door mijn enkel, maar dat trekt vrij snel weg.

Nu wilde ik afgelopen jaar weer gaan rijden en je raadt het al: paard schrok, sprong opzij en hop mijn hak schiet weer te ver door en enkel doet echt flink pijn! Weer paar weken last gehad en ik zag mijn droom om weer te rijden in duigen vallen.

Het blijft kriebelen om weer in het zadel te gaan, maar ik kan het risico niet lopen weer mijn enkel te overrekken. Dan lig ik er gelijk weer een paar weken uit tot de volgende keer dat het gebeurt. Dus zoek ik een oplossing om te voorkomen dat ik mijn enkel overrek.

fjordjes

Re: Suggestie voor stijgbeugel die hak ondersteund?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:46

Ik zelf heb sprenger beugels, hierin zitten draaibare scharnier punten. Hierdoor heb ik geen last meer van knieen en enkels. Misschien is dat iets voor je?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:47

ik heb plastic korfjes een stuk goedkoper denk ik , vooral omdat het tijdelijk lijkt te zijn bij . Deze zijn met evt. bijbehorende plastic stijgbeugels o.a. te koop bij www.kramer.nl

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:47

Je hebt stijgbeugels van K'vall die de hele voet ondersteunen. Met Google kun je wel wat websites vinden met voorbeelden. Of en waar ze in NL te koop zijn weet ik niet. Houd er wel rekening mee dat deze beugels minder makkelijk uit gaan als reguliere beugels bij een val. Je kan dus blijven hangen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:50

Van die spaanse beugels, daar kan je hele voet in.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:53

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 10:55

Google eens op peroneusveer, dit is een brace die ik tijdelijk draag voor een klapvoet. Hier rij ik ook mee en dit geeft mijn enkel heel veel steun. ik spring ermee en merk amper dat ik 'm om heb.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:00

Janaenik schreef:
Hi Bokkers,

Voor wie de kort en krachtige vraag alleen wilt :D :

Ik zoek stijgbeugels die mijn gehele voet, dus incl. mijn hak, ondersteunen om te voorkomen dat mijn hak (te ver) omlaag gedrukt kan worden. Ik heb dus stabiliteit nodig voor mijn voet. Omdat ik mijn hak niet meer zal kunnen uitdrukken, zoek ik bij voorkeur ook iets met een beveiliging aan de voorkant zodat mijn voet niet geheel door de beugel kan schieten in nood.

Ik dacht zelf al iets richting dit, maar dan wel met voldoende oppervlakte dat ook mijn hak erop past (of in ieder geval niet overmatig uitgedrukt kan worden):

[ Afbeelding ]

Hebben jullie tips, ideeen, dingen waar ik rekening mee moet houden?

Ps. ik realiseer me dat ik mijn situatie beugel-loos rijden een oplossing is, maar daar voel ik me, zeker bij dit paard veel te onzeker voor... -O-

Ter illustratie het verhaal waarom ik dit zoek hieronder:

Jarenlang heb ik paard gereden en ik zou dat nu dolgraag weer willen oppakken, maar ik heb een pijnlijk probleem waar ik een oplossing voor hoop te vinden met jullie hulp.

Ik heb altijd met reguliere stijgbeugels gereden, maar tegenwoordig gaat dat niet meer. Ik heb namelijk mijn beide enkels "overrekt". Door overmatige druk op mijn been (beide keren in een ongecontroleerde situatie: paard sprong weg en scheve landing na een sprong) is mijn hak te ver uitgedrukt waardoor er iets in mijn enkel pijnlijk verrekt is. Dit is in mijn beide enkels gebeurd.

Doktersadvies: rust. De pijn heeft enkele weken aangehouden, maar is wel weggetrokken. In dagelijks leven heb ik geen last, tenzij ik me verstap. Dan schiet er even een pijntje door mijn enkel, maar dat trekt vrij snel weg.

Nu wilde ik afgelopen jaar weer gaan rijden en je raadt het al: paard schrok, sprong opzij en hop mijn hak schiet weer te ver door en enkel doet echt flink pijn! Weer paar weken last gehad en ik zag mijn droom om weer te rijden in duigen vallen.

Het blijft kriebelen om weer in het zadel te gaan, maar ik kan het risico niet lopen weer mijn enkel te overrekken. Dan lig ik er gelijk weer een paar weken uit tot de volgende keer dat het gebeurt. Dus zoek ik een oplossing om te voorkomen dat ik mijn enkel overrek.

beugels langer? is dat geen optie?
Als ik met "te korte beugels " rijd krijg ik altijd pijn in mijn enkels. Maar als ze langer zijn nooit.
Kan je ook mooi lang en ontspannen zitten en heb je alleen een beetje steun voor je balans als je die verliest.
Of zonder beugels rijden :D

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:03

Laatst bijgewerkt door Sanned op 07-03-15 11:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:03

Hilli schreef:
Je hebt stijgbeugels van K'vall die de hele voet ondersteunen. Met Google kun je wel wat websites vinden met voorbeelden. Of en waar ze in NL te koop zijn weet ik niet. Houd er wel rekening mee dat deze beugels minder makkelijk uit gaan als reguliere beugels bij een val. Je kan dus blijven hangen.

K'vall inderdaad, die ondersteunen echt je hele voet :j
Met korfjes ed (daar rijd ik zelf mee) heb je wel een wat breder voetbed, maar je zit er zeker niet t/m je hak op.

Overigens worden K'valls verkocht als veiligheidsbeugels, je zou er (volgens de fabrikant) juist makkelijker uit los moeten kunnen komen, maar zo bij het plaatje heb ik ook mijn bedenkingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 11:06

Hilli schreef:

Ik heb die beugels maar het is nagenoeg onmogelijk er in te blijven hangen. Er door schieten kan niet vanwege de dichte voorkant en de riempjes trek je zijwaarts eenvoudig los.

Ze ondersteunen je hele voet en ik heb er destijds met mijn klapvoet veel profijt van gehad. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:36

De beugel zal het verschil niet maken, je kunt immers nog altijd je hak lager hebben als je tenen. Een heel plateau onder je voeten maakt dat niet anders, het plateau blijft immers niet uit zichzelf waterpas, dan zou je het helemaal moeten vastbinden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 12:41

Angela schreef:
De beugel zal het verschil niet maken, je kunt immers nog altijd je hak lager hebben als je tenen. Een heel plateau onder je voeten maakt dat niet anders, het plateau blijft immers niet uit zichzelf waterpas, dan zou je het helemaal moeten vastbinden.

Bij de K'vall zit de beugel aan de voor en achterkant vast aan riemen waardoor het redelijk stabiel recht blijft hangen :j

Janaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 20:09

Ooh die K'val beugel lijken me inderdaad een heel goeie optie. Bedankt voor alle tips dusver!

Ik begrijp dat ik wel gewoon gewicht op dat plateau kan zetten zonder dat de riempjes gelijk losschieten ofzo hè?

Mijn enkel moet stabiel blijven, dus hak mag niet te diep kunnen en/of mijn voet mag niet teveel naar binnen kantelen waardoor de buitenkant van mijn enkel overstrekt wordt. We moeten in principe onze hakken uitdrukken en tenen naar binnen wijzen voor een correcte rijhouding. Maar die houding te ver doorgedrukt is wat ik dus juist moet vermijden en dan met name in een onverwachte situatie waarbij er opeens veel druk op de enkel komt te staan.

Nog meer mensen met goede tips, of wellicht k'vall ervaringen?

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:16

In spanje rijden ze met hele brede stalen beugels. Zoiets: http://www.animoruitersport.nl/nl/stijg ... ugels.html

Ik weet niet of dit echt genoeg steun is maar je kan wel mooi op heel je voet steunen zegmaar, zonder dat alles vast gezet wordt (daar krijg ik op Den duur namelijk last van, als alles in een houding vast gezet/gedwongen wordt)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:22

Heb jij er al eens aan gedacht om niet de beugel te veranderen, maar een brace voor je enkels te gebruiken? Braces worden soms gebruikt bij mensen met hypermobiliteit en er is vast al eens iets bedacht tegen het overstrekken van enkels bij te ruime banden.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:27

Daar dacht ik ook aan Dribbel. Een brace houden je enkels stabiel maar je kunt wel een gewone stijgbeugel rijden.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:36

Ik rijd met een enkelbrace en flexibele beugels als sprengeR. Doe ik dat niet dan klappen mjjn enkels constant dubbel. Ik zou dus zeker naar een brace kijken omdat die fixeert en jou steun geeft. Een beugel geeft geen steun het is puur een hulpmiddel maar zal afhankelijk blijven van jouw beweging.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 21:08

Wat ik eerder al aangaf, ik draag een plastic beugel voor een klapvoet en kan hier perfect mee rijden en zelfs springen. Eerder sloeg ik heel vaak mijn enkel om maar door deze brace is mijn enkelgewricht veel stabieler.

als je googlet op peroneusveer, zie je meteen het voordeel van deze brace. Je kan ermee lopen, rennen en springen dus je bent heel flexibel en mobiel

Janaenik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 14:07

Hallo, thanks again voor de tips. Wordt zeer gewaardeerd! Ik begin weer mogelijkheden te zien ipv onmogelijkheden *\o/*

Ik ga absoluut ook naar enkelbraces kijken! @Ibonn, ik had jouw tip ook al bekeken en vroeg me af wat voor een schoeisel jij daarbij draagt? Draag je een brace in de schoen/laars?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:36

Ja, die draag je in een schoen of laars.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 18:51

Die kval heb ik een paar jaar geleden op de equitana gezien en ook getest op de mogelijkheid om vast te komen zitten. Bij een val klapt hij helemaal uit elkaar. Ben er best een tijd mee aan het prutsen geweest en wel overtuigd

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:10

En als je voor verende beugels gaat die gewoon meeveren op de moment je er extreme druk op zet? Sprenger bow balance bijvoorbeeld?
Daardoor komt niet alle druk op je enkel omdat het stuk aan je tenen gewoon mee rekt.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 19:19

Ts: draag die brace in een soort sportschoen en dan mijn chaps er overheen. Zie je niks van. Wanneer de brace in het zh aangemeten wordt, wordt hij passend gemaakt voor de schoen die je erbij aan wil doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 23:30

Ik neem aan dat TS voor zo een brace eerst langs de huisarts moet en daarna doorverwezen?