zit dit tuig goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SBravour

zit dit tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 09:12

Mijn vraag : hoe weet je of een borsttuig/Voortuig goed zit?
Ik heb de chamberlain van het gareel, in maat full en cob besteld zodat er 1 past iniedergeval.
Nu zijn bij beide tuigen het stuk van singel naar vork toe heeel ruim:
Dit is de FULL maat!
Afbeelding

Dit is de COB vast geklikt aan de springsingel
Afbeelding

En dit is de COB, elastiek het ruimst en bij de singel het korts, en dan vast gemaakt aan de LUS van de singel!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Even voor de duidelijkheid sommige stukjes dubbel gedrukt, ik denk dat ik de cob maat houd. En dan op de laatste manier bevestigt. Wat denken jullie Bokkers?
Gaat het paard geen last krijgen van losse klipje ad onderkant ?

saphyra

Re: zit dit tuig goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:35

Ik denk dat je beter de full kan pakken.. Dan kun je de elastiek verstellen zoals je wilt.. en dan maak je het stuk van de singel naar de vork een aantal gaten erbij. Dit heb ik zelf zo ook gedaan, en werkt prima..

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:03

Als de cobmaat zo past, zou ik voor de cob gaan? Heb je geen instructeur of meer ervaren springruiter in de buurt die even mee kan kijken?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:14

saphyra schreef:
Ik denk dat je beter de full kan pakken.. Dan kun je de elastiek verstellen zoals je wilt.. en dan maak je het stuk van de singel naar de vork een aantal gaten erbij. Dit heb ik zelf zo ook gedaan, en werkt prima..

Het stuk naar de vork kun je niet meer korter maken, geen ruimte meer boord gaatjes bij prikken.. Je kan er nog 1 prikken, maar dat maat echt geen verschil. Vind jij de COB echt slecht zitten?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:17

idefix4 schreef:
Als de cobmaat zo past, zou ik voor de cob gaan? Heb je geen instructeur of meer ervaren springruiter in de buurt die even mee kan kijken?

Ik heb op het moment alleen les van een dressuurinstructeur dus ik denk niet dat ik die echt om raad kan vragen. Weet jij of het elastiek lichte spanning moet hebben of als een waslijn moet hangen? En denkt u zo op het eerste gezicht te zien dat de COB maat past?

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:19

In principe ben ik tevreden over de COB maat alleen twijfel ik over het elastiek :(

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:20

Ik zou de cobmaat houden, er mag best lichte spanning op het elastiek staan. Elastiek rekt eerder uit, waardoor je hem later nog strakker moet zetten dan dat hij in een later stadium losser moet. Ik vind het daarom belangrijker dat je genoeg verstelmogelijkheden van de singel naar de vork hebt. De cob lijkt daar heel goed te passen en de full heeft wel erg veel ruimte.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:22

Jammer dat je inderdaad geen gaatjes kan prikken in de full anders had ik ook voor de full gegaan. Als het elastiek echt heel erg onder spanning staat zou ik wel bang zijn dat je paard er mischien schuurplekjes van kan krijgen, hoort niet giga strak te zijn maar ook niet in een boogje te hangen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:45

MerelV schreef:
Ik zou de cobmaat houden, er mag best lichte spanning op het elastiek staan. Elastiek rekt eerder uit, waardoor je hem later nog strakker moet zetten dan dat hij in een later stadium losser moet. Ik vind het daarom belangrijker dat je genoeg verstelmogelijkheden van de singel naar de vork hebt. De cob lijkt daar heel goed te passen en de full heeft wel erg veel ruimte.

Daar ben ik het inderdaad ook mee eens, de Full is echt niet meer goed hoe veel ruimte daar nog zit.. Vind jij hem goed zitten als ik hem aan die lus bevestig op de singel? Want als ik hem aan het ringetje klik hangt ie ook heel laag, dus denk dat aan die lus beter is. Op het elastiek staan inderdaad lichte spanning, dus dat zal wel goed zitten! Ik ga hem morgen meteen gebruiken op wedstrijd :) bedankt allemaal!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:47

ittheclown schreef:
Jammer dat je inderdaad geen gaatjes kan prikken in de full anders had ik ook voor de full gegaan. Als het elastiek echt heel erg onder spanning staat zou ik wel bang zijn dat je paard er mischien schuurplekjes van kan krijgen, hoort niet giga strak te zijn maar ook niet in een boogje te hangen

Hij zit niet giga strak hoor, alleen als de pony met zijn hals naar beneden gaat komt er behoorlijk wat spanning op. Dus ik denk dat ik zoals jullie zeggen voor de cob ga.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 15:48

Heeft de pony trouwens geen last van het los hangende clipje? Kun je daar niets aan veranderen? Als ie gaat klapperen ben ik bang voor irritatie

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 15:51

kun je dat niet gewoon er afhalen? Ik zou het er sowieso niet aan laten zitten. Kan tegen de hoef slaan tijdens het springen

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 16:34

Sky_Britt schreef:
kun je dat niet gewoon er afhalen? Ik zou het er sowieso niet aan laten zitten. Kan tegen de hoef slaan tijdens het springen

Nee... Het borsttuig heeft een gesp die je alleen kunt verstellen maar niet Los kan maken, als je mij begrijpt. :Y) Ik vind het ook eng met de ijzers, dus weet niet zo goed wat ik moet doen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:22

Ik kan alles losmaken. :+ Daarom zou ik overigens wel voor de cobmaat kiezen. Of de full laten verstellen door een kundig zadelmaker (zoals ik bijvoorbeeld. :D)

IceCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:31

Ik vind de cobmaat wel beter inderdaad. :j

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 08:33

SBravour schreef:
saphyra schreef:

Het stuk naar de vork kun je niet meer korter maken, geen ruimte meer boord gaatjes bij prikken.. Je kan er nog 1 prikken, maar dat maat echt geen verschil. Vind jij de COB echt slecht zitten?

Ik vind de cob maat niet verkeerd zitten,, ik vindt het zelf prettig als ik nog de mogelijkheid heb om het borsttuig nog wat groter te kunnen maken.. Denk aan bespiering rond de borst.. Maar zoals je aangaf kan je nog maar 1 gaatje bijmaken.. Dat vindt ik zeker ook zonde.. in dat geval zou ik voor de Cob maat gaan.. om misschien eens kijken naar een ander merk??

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 20:25

Eerlijk gezegd vind ik de cob beter zitten en als ie later uitrekt kun je deze nog vaster maken bij de full niet..
Snap alleen t punt niet van zo'n tuig, tis in mijn opvatting alleen maar voor de show, maargoed je moet er van houden haha!

Ik stem voor cob :D

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-15 16:12

Heb de cob gehouden bedankt allemaal!
Kozbi; Stabiele houding zadel (anders schuift ie naar achter bij flinke sprongen, niet uit komen oid) en martingaal zit er aan :)