Keelriem en neusriem, hoe strak\los?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fink

Keelriem en neusriem, hoe strak\los?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 23:32

Nope, geen beginnende ruiter hier.

Ik vroeg me af hoe strak jullie je keelriem en neusriem doen, en hoe jullie vinden dat het hoort.

Mij is ooit verteld dat er een vuist tussen het riempje en de kaak moest. Ik kijk voornamelijk gewoon hoe het zit. Ik zie ook vaak ruiters die de keelriem gewoon strak tegen de kaak trekken. Lijkt mij absoluut niet fijn.
Wat betreft de neusriem kijk ik ook gewoon hoe het zit. Ik trek het de neusriem nooit strak, wat ik bij andere ruiters wel heb zien gebeuren. Meestal 1 of 2 vingers ertussen.

Hoe staan jullie daar tegenover?

Edit; typo
Laatst bijgewerkt door Fink op 05-03-15 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:34

Bij mij zit het eerder allemaal te los dan te strak. Neusriem zit meestal op het laatste gaatje zo los mogelijk eigenlijk. Keelriem strak genoeg zodat het niet uitsteekt. Sperriem gebruik ik helemaal niet.
Ben allemaal niet zo voor dat strakke en aansnoeren. Dus ja liever te los dan te strak.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:38

Ik doe de keelriem zo strak dat deze in ieder geval niet ver terug over de wang/kaak zakt, anders zit ie er voor niets lijkt mij.
Inderdaad net wat strakker dan die vuist.
Bij de neusriem zorg ik dat deze goed aansluit maar niet aangesnoerd zit, paard moet de kans kunnen hebben wel te bewegen daarin en af te kunnen kauwen.
Net hoe t fijn zit dus inderdaad.
Laatst bijgewerkt door MonteKarlo op 05-03-15 23:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:38

Mijn hoofdstel met bit heeft geen neusriem en de keelriem zit op het meest losse gaatje (en dan kunnen er volgens mij wel twee vuisten tussen). Mijn bitloos hoofdstel (sidepul) heeft natuurlijk wel een neusriem, maar die zit vrij los, kan zeker een hand tussen, en heeft geen keelriem. Voor mij zo min mogelijk gesnoer en gesjor.

hynderfrou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:42

De keelriem laat ik lekker losjes rondom de kaak, niet te slap want dan gaat ie teveel wapperen.
De neusriem heb ik vrij los, ik merk dat er al snel druk aan de bovenkant van de neus komt dus dat wil ik voorkomen. Er passen nog een aantal vingers tussen. Mn paard kan zn mond nog openen, knabbelen en bijvoorbeeld nog wat brokjes biks wegsnoepen. De sperriem heb ik ook op die maat.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 23:42

2 vingers (naast elkaar) tussen de neusriem en een vuist tussen de keelriem. Sperriem zit gewoon normaal vast, niet te strak maar ook niet helemaal los

Angela

Re: Keelriem en neusriem, hoe strak\los?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 00:01

Dat is ook afhankelijk van het paard. Sommige paarden gaan heel erg lopen rommelen met het hoofd als het allemaal TE los zit, en anderen juist als het normaal gesproken op maat zou zijn, maar dat paard het toch nog te vast vind.

Over het algemeen inderdaad een vuist tussen de keelriem en twee vingers tussen de neusriem, en ook de sperriem. Sommige paarden lopen fijner met 1 vinger ertussen, anderen met 3. Aangesnoerd in ieder geval nooit, dan geef je het paard niet de kans om te laten zien dat het niet eens is met de hand van de ruiter/de inwerking.

IceCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:40

Zelf werk ik met de keelriem inderdaad met de vuist-methode. Met de neusriem wil ik 2 vingers kunnen leggen onder de neus. :)

kayleevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:42

mijn verzorgpony loopt met het oude hoofdstel van de pony evoor en daar kan die ietsje pietsje losser. al heb ik wel dat als ik op cc kijk vind ik dat sommige de keelriem wel iets strakker mogen doen, kan me daar erg aan storen en gelukkig mijn verzorgpony ook! :D
Maar bij mij zit er ruim 4 cm tussen :j

Ropa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:44

De keelriem past bij mij altijd wel een vuist tussen en de neusriem zit ook niet strak, maar we hebben ook paarden die snel de tong over het bit doen, daarbij dit de neusriem wel strak.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:44

keel riem heb ik altijd vrij strak zitten, kan geen vuist tussen, en neusriem vrij los

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:49

Neusriem zo dat de mond nog makkelijk open kan en keelriem een vuist.

CedricVT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:51

Ik doe gewoon bij keelriem een rechtopstaande vuist ertussen en bij neusriem ruim 2 vingers ertussen

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 20:00

neusriem zit meestal zo dat hij net niet schuift/wiebelt en de keelriem inderdaad met een vuist ertussen ongeveer.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 16:47

Ik heb het allemaal vrij los zitten, krijg ook regelmatig de opmerking waarom ik er een neusriem/sperriem aan heb zitten omdat ze er meer voor de sier zitten.

Keelriem kan ook altijd makkelijk een vuist tussen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:02

Keelriem altijd op het langste. Neusriem is en lage en ook die zit vrij los.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 18:05

Afbeelding

zoals ik al zei ik heb het strakker zitten,

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:49

Ik heb de keelriem ook strakker zitten dan 'in het boekje', ene paard wilt nog wel eens schudden met zijn hoofd wanneer zijn enthousiasme in het parcours beteugeld wordt, dat gecombineerd met zweet-oren betekent hoofdstel foetsie :+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 20:51

keelriem met een vuist ertussen, neusriem (lage neusriem) twee vingers ertussen zodat hij nog kan bewegen.

JSML

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:23

Hier ook keelriem met vuist en neusriem met 2 vingers, zo heb ik het vroeger geleerd en zo vertel ik het ook tegen anderen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 23:33

Koetjeboe vanwaar doe je de keelriem strakker als ik vragen mag? :)

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:15

Ik men, dus heb iets zwaardere hoofdstellen. Daarom doe ik de keelriem echt goed aan. Mag als ik aan het hoofdstel trek echt niet zo afgaan. Ik heb namelijk paardjes met kleine oortjes en een keer schudden en hoofdstel ligt af. Dat zou een ramp zijn als dat tijdens het mennen gebeurd. Om het niet al te strak te moeten doen heb ik een extra riempje tussen neus en keelriem en vlecht ik een plukje manen vast aan het kopstuk.

Neusriem heb ik altijd best los, mijn hele hand kan ertussen. Een sperriem gebruik ik niet.

galop9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:19

bij de keelriem doe ik altijd een grote vuist van lengte en de neusriem altijd dat er 2 vingers tussen kunnen maar dat doe ik ook wel is verschillend

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 09:47

poes schreef:
Koetjeboe vanwaar doe je de keelriem strakker als ik vragen mag? :)

Omdat ik naar mijn idee anders net zo goed zonder keel riem kan rijden. En het is er een beetje ingeslopen. Had vroeger een haflinger die
Zowel haar men als haar gewone hoofdstel zelf af kon doen. Dus daar moest alles strakker bij. En ik vind het nu vooral niet zo'n gebungel