Ervaringen met Fryso zadels

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rideltje1992

Ervaringen met Fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:27

Hallo,

Ik heb vandaag van mij da te horen gekregen dat mijn zadel toch niet helemaal goed ligt.

Hij rade een Fryso zadel aan.

Heeft iemand ervaring met die mensen en de zadels ?

Het is voor een fjord met een lange rug en wat ingezakken rug en veel schoft.

Alvast bedankt!

Olympia96

Re: Ervaringen met Fryso zadels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:30

Een Fryso is een 'gewoon' Engels zadel. Standaard en geen maatwerk. Dat is positief voor jou, want dan kun je naast Fryso ook uit de voeten met alle andere Engelse zadels. Zoals Hulsebos, Ideal, Ninon Schutte enz enz.
Belangrijker is om een zadelmaker met verstand erbij te halen. In dat geval zou ik je Fryso niet aanraden. Dat zijn verkopers en geen zadelmakers.

Marnixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:39

Ik heb al jaren een Fryso! Zowel voor mijn pony als voor mijn paarden altijd een Fryso gehad! Ik vind het zelf erg fijne zadels. Ik laat mijn zadel regelmatig checken door hun zadelservice. Een tijdje geleden vertrouwde ik de boom van mijn zadel niet helemaal. Het zadel is opgestuurd en ik heb kosteloos een nieuwe boom erin gekregen.

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 21:10

Ik heb fijne en minder fijne ervaringen gehad met Fryso. Zo heb ik een tijd met een zadel gereden waarin mijn benen in een positie werden gedrukt waardoor mijn rug soort van op slot zat. Daarna met een ander zadel van Fryso gereden en dat zat wel fijn! Dus ook goed kijken welk zadel voor jou goed zit :)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 21:55

Bedankt voor de reacties zo ver.

Vind het wel jammer dat ze zo duur moeten wezen.

Denk dat het een grote zoektocht word.
Heb al eerder gezocht naar een zadel voor me paard, maar die ik nu heb past het beste.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:22

Leuk een Fjord! Diandra hier (XxDiandraxX) heeft fjorden. Daar ligt een heel leuk zadel op. Heb ik aangemeten en ze is heel tevreden. Die zijn niet duur en je kan de kleur en looks helemaal zelf uitzoeken. ;) Op mijn eigen holle Andalusier ligt ook een wat korter zadel. Die heb ik ook op maat laten bouwen in Engeland.

Ik heb een passie voor de bredere paardenrassen en ben druk om er een mooi passend zadel voor te ontwikkelen.

En ik weet ook nog een aantal 2e hands zadels. Niets ten nadele van Fryso overigens. Het belangrijkste aan een zadel is dat het past. Als hij past, maakt het merk niet uit. De kwaliteit van Fryso is verder erg goed, maar ze zijn inderdaad prijziger.

Succes met je zoektocht en mocht je meer willen weten, dan hoor ik het graag.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 10:54

Bedankt voor je reactie

Ik weet gewoon niet waar ik moet zoeken, heb er al zo veel zadels op gehad.

ik woon zelf in het noorden, als iemand nog wat of iemand weet hoor ik het graag.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:55

Ik heb naar jaren van zadel ellende een Fryso aangeschaft, en wat Olympia zegt is dus niet geheel waar. Ik heb namelijk bijna alle zadels van Engelse makelarij gepast en die pasten niet.

Ik heb de zadelpasser (en inmiddels ook de mensen die enkel opvullen doen) als zeer professioneel ervaren. Mijn paard heeft een hele moeilijke bouw (waar de meeste zadelmakers met grote mond riepen ik help je wel aan een zadel, maar het niet konden). Echter had Sybren direct door welk zadel bij mijn en mijn paard paste (wel meerdere modellen geprobeerd, maar zijn ingeving was duidelijk de beste) en rijd ik inmiddels 2 jaar naar volle tevredenheid rond.

Ik heb de Profile, een fijn kort zadel, wat op veel paarden goed past. Ik gebruik hem op dit moment ook op onze 3 jarige, zolang zij geen eigen zadel heeft.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 11:58

Heb je nu al een oplossing gevonden dan? Het noorden is een eindje rijden inderdaad. Ik moet binnenkort naar Voorschoten. Dan ben ik bijna op de helft! :p

Zo uit mijn hoofd weet ik geen zadelmakers in het noorden. Zelf rijd ik 6x per jaar naar Engeland, een keer naar Tsjechie en dit jaar naar Oostenrijk. Afstanden in Nederland worden daarmee kleiner. 8-)

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 12:03

Nee heb nog geen oplossing
Ik kan gewoon met mijn zadel blijven rijden volgens de da, maar als ik het echt goed wil doen, moet er een andere komen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 12:05

Mijn paard heeft een hoge, brede schoft, heeft een platte rug en is rondgeribt. Eigenlijk een beetje het type waarvoor het Fryso zadel is ontwikkeld omdat het voor dat soort paarden vaak moeilijk was om een goed passend zadel te vinden. Het was voor Sybren zelfs een beetje een puzzel, heb eerst op de Legato gereden maar dat vond ik zelf een drama. De Lux daarintegen vond ik heerlijk zitten. Alleen lag de Lux niet goed op mijn paard en de Legato niet helemaal goed. Ik heb dus nu een Lux zadel met een aangepaste Legato onderkant en het zit voor ons allebei als gegoten :) .

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:33

Ik ben nog steeds zeer te spreken over mijn Fryso zadel ik kwam er mee in aanmerking toen ik een paard had staan met een enorm hoge schoft en rond geribt.
Daarnaast heeft het zadel op alle kwpnér hier gelegen :P haha

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 14:36

Princesj schreef:
Ik heb naar jaren van zadel ellende een Fryso aangeschaft, en wat Olympia zegt is dus niet geheel waar. Ik heb namelijk bijna alle zadels van Engelse makelarij gepast en die pasten niet.

Ik bedoel dus dat je uit de voeten kunt met een gewoon Engels zadel. Dat wil niet zeggen dat alle Engelse zadels passen, want je hebt -natuurlijk- verschillende boomtypes en kussens.

Mijn ervaring met Fryso is niet geheel goed. Ik heb er 2 gehad. Was 1 van de eerste klanten bij zadel nummer 1. Dat zadel heb ik 10 jaar gehad. Kreeg er een nette prijs voor toen ik hem inruilde op een nieuw zadel.

Dat nieuwe zadel was 1 brok ellende. Duurde eeuwen voordat het kwam, ik moest het zelf ophalen en uitproberen (heel heel raar weet ik nu, nu ik meer van zadels weet). Paard ging compleet in de staak. Zadel terug gebracht en toen vertelden ze me dat dat zadel zoek was geweest. Ze hadden een nieuw zadel besteld voor me (zonder mij op de hoogte te brengen over de vertraging) en dat kwam gelijk binnen met het zoekgeraakte zadel die in een enorm gedeukte doos had gezeten. Toch kreeg ik dus dat gedeukte zadel mee. Waarschijnlijk was de boom gebroken en dus kreeg ik toen het nieuw bestelde zadel mee. Mocht ik ook weer zelf gaan uitzoeken hoe het lag.

Dat zadel bleek uiteindelijk toch te lang (en ik had de Classic met korte kussens) en toen heb ik het met veel verlies verkocht.

Tweespan zijn geen zadelmakers. Het zijn zadelverkopers/passers en dat is een essentieel verschil. Beetje opvullen kunnen ze (de ene keer beter dan de andere keer), maar ze kunnen geen zadels repareren of aanpassen.

Inmiddels weet ik zo veel meer over zadels dat ik je alleen maar kan aanraden om een zadelmaker te benaderen. Iemand met technische kennis en verstand van de anatomie van een paard.

IceCharly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:37

Ik hoor her en der vaak dat Fryso's een erg fijne zit hebben. Ze zouden moeten zitten als een heerlijke stoel, echter heb ik zelf geen ervaring met deze zadels. Maar ik zou het zeker niet niet uitproberen!

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 19:52

Hier ook Fryso zadel , zadel zit inderdaad heerlijk . Ook de service is top , had een probleem paard en paard met lastige rug . Ze hebben goed meegedacht en ligt super op mijn paard .

ellen97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 17:43

Ik heb op mijn werk ook een aantal paarden (friezen) die worden gereden met een fryso zadel, ik vindt de zadels van fryso echt super fijn zitten, zitten echt als een huis! Echt een aanrader naar mijn mening, de prijs is alleen inderdaad wat hoger, maar dan heb je ook wat :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 21:25

De catalogus van de bomen in zadels in Engeland is dikker dan de wehkampgids! Dus daarmee kan je een heel eind komen! En de regels zijn sinds kort weer aangescherpt. Fryso is waarschijnlijk een mooie oplossing, maar zeker niet de enige oplossing.