Princesj schreef:Ik heb naar jaren van zadel ellende een Fryso aangeschaft, en wat Olympia zegt is dus niet geheel waar. Ik heb namelijk bijna alle zadels van Engelse makelarij gepast en die pasten niet.
Ik bedoel dus dat je uit de voeten kunt met een gewoon Engels zadel. Dat wil niet zeggen dat alle Engelse zadels passen, want je hebt -natuurlijk- verschillende boomtypes en kussens.
Mijn ervaring met Fryso is niet geheel goed. Ik heb er 2 gehad. Was 1 van de eerste klanten bij zadel nummer 1. Dat zadel heb ik 10 jaar gehad. Kreeg er een nette prijs voor toen ik hem inruilde op een nieuw zadel.
Dat nieuwe zadel was 1 brok ellende. Duurde eeuwen voordat het kwam, ik moest het zelf ophalen en uitproberen (heel heel raar weet ik nu, nu ik meer van zadels weet). Paard ging compleet in de staak. Zadel terug gebracht en toen vertelden ze me dat dat zadel zoek was geweest. Ze hadden een nieuw zadel besteld voor me (zonder mij op de hoogte te brengen over de vertraging) en dat kwam gelijk binnen met het zoekgeraakte zadel die in een enorm gedeukte doos had gezeten. Toch kreeg ik dus dat gedeukte zadel mee. Waarschijnlijk was de boom gebroken en dus kreeg ik toen het nieuw bestelde zadel mee. Mocht ik ook weer zelf gaan uitzoeken hoe het lag.
Dat zadel bleek uiteindelijk toch te lang (en ik had de Classic met korte kussens) en toen heb ik het met veel verlies verkocht.
Tweespan zijn geen zadelmakers. Het zijn zadelverkopers/passers en dat is een essentieel verschil. Beetje opvullen kunnen ze (de ene keer beter dan de andere keer), maar ze kunnen geen zadels repareren of aanpassen.
Inmiddels weet ik zo veel meer over zadels dat ik je alleen maar kan aanraden om een zadelmaker te benaderen. Iemand met technische kennis en verstand van de anatomie van een paard.