hoe ligt dit zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

hoe ligt dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:41

Even een vraagje. Hoe vinden jullie dit zadel liggen? We hebben even zonder dekje gereden en de haren bleven op zijn plek.

Afbeelding

Princesj

Re: hoe ligt dit zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:43

Hij ligt achterover.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:43

Zo te zien ligt het iets te ver achterover, maar is lastig beoordelen van een foto.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:44

Heb je ook een foto waar je het zadel er los op het liggen dus zonder de singel.
Het beste advies wat ik je geven kan is laat er een zadelpasser naar kijken. Die kunnen beter oordelen over het zadel dan wij van af een foto.
Hier vind ik hem iets te ver achterover kiepen en de singelstoten hangen ook niet netjes recht naar beneden. Maar dat is mijn mening weet niet hoe anderen hier over denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:45

Sowieso te ver naar voren, verder een zadelpasser ernaar laten kijken. Valt niet te beoordelen van een foto...

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:45

Kan dat duiden op een te smalle boom? Maar vinden jullie hem niet te lang voor zijn rug?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:45

loesjeislief schreef:
Kan dat duiden op een te smalle boom? Maar vinden jullie hem niet te lang voor zijn rug?

Ja en ja.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:46

Als ik het zo zie, is ie behoorlijk ruim bij de schoft en kantelt ie wat naar achter, waardoor je waarschijnlijk ook je been wat af gaat steken tijdens het rijden omdat ie dan "goed ligt op het zadel".
Denk dat je een wat vlakker zadel moet hebben omdat ie haast geen schoft heeft lijkt het zo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:47

Adrienne93 schreef:
Als ik het zo zie, is ie behoorlijk ruim bij de schoft en kantelt ie wat naar achter, waardoor je waarschijnlijk ook je been wat af gaat steken tijdens het rijden omdat ie dan "goed ligt op het zadel".
Denk dat je een wat vlakker zadel moet hebben omdat ie haast geen schoft heeft lijkt het zo...

Als ie ruim is bij de schoft kantelt hij juist naar voren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:47

Denk inderdaad dat het te lang is. Zadel zou verder naar achteren moeten maar dan is die echt te lang.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:19

Je kunt het nooit zo beoordelen. Vraag een goede zadelmaker want al lijkt het soms goed, wanneer je gaat zitten zakt het zadel onder je gewicht.

Dit zadel ligt te ver naar voren en lijkt me te lang.

Wil je een kunststof zadel kan ik je flevohorse support aanraden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:40

Bizzybijtje schreef:
Adrienne93 schreef:

Als ie ruim is bij de schoft kantelt hij juist naar voren.

Hoeft niet... als de kanalen smal zijn, maar de kamer breed, drukt ie in het midden op de ruggewervel, als ie dan achter ook nog is breed is, kan ie beide kanten op kantelen, hier is de singel aangetrokken en daardoor kantelt ie naar achter... waarschijnlijk zonder singel is er een dikke kans dat ie meer voorover kantelt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:44

Ik zie hem zo ook naar achteren gekanteld. Ook ligt het zadel te ver naar voren en als je hem verder naar achteren legt is het idd te lang!
Maar voor goed en deskundig advies is het altijd beter een zadelmaker erbij te halen :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 17:48

zadel heeft gewoon een diepe zit en een curve boom,daarom vind iedereen het naar achteren gekantelt.
Er mist een foto van de achterkant,en bij de schoft.Je kunt zo onmogelijk zien of het past.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:29

Ik zal morgen daar even een foto van maken of anders zaterdag. mijn verzorgster heeft er even op gereden en hij kon verder zijn schouders goed bewegen, die lagen gewoon vrij.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 18:32

even een ander vraagje. Vinden jullie niet dat zijn buik opgezet is op de foto?

freemax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:38

Zo te zien ligt hij op de schouder. Zou dus een cm of 8 naar achteren mogen liggen.
Zal waarschijnlijk een bredere boom in moeten wil je dat voor elkaar krijgen.
Vraag is dan of het zadel van achteren nog wel aansluit. Deze boom is erg rond. Waarschaanlijk zal hij dan gaan gapen van achter.

Ik zou een zadelmaker vragen mee te kijken of deze uberhaupt aan te passen is!
Lijkt me niet het juiste type zadel bij deze rug.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 18:57

Hmm. Ligt echt veels te ver naar achteren (gekantelt, niet hoe hij gelegd is ). Waardoor de ruiter op een verkeerd vlak gaat zitten en zit dan niet in het middel van het zadel.
Is alsnog moeilijk de zien va een foto.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:04

Kantelt naar achteren, ligt te ver naar voren en is te lang voor je paardje. Je kan het beste een zadelpasser uitnodigen.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:10

Jetta schreef:
Kantelt naar achteren, ligt te ver naar voren en is te lang voor je paardje. Je kan het beste een zadelpasser uitnodigen.

Zadel is inderdaad ook veels te lang.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:17

loesjeislief schreef:
even een ander vraagje. Vinden jullie niet dat zijn buik opgezet is op de foto?

ja :j

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 20:21

Het zadel is indd te lang, ik zou aanraden en zadelmaker er naar te laten kijken?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:32

Zorg bij dit soort foto's in ieder geval dat het paard op harde ondergrond staat, en vierkant staat. Foto's recht van voren, achteren en van de zijkant. Telkens met liefst hele paard op de foto, en uitsnede erbij meer ingezoomed.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:39

Je kan dit nooit via een foto zien, een goede zadelpasser zal namelijk ook altijd willen voelen of de druk overal hetzelfde is en dit kan je niet zien op een foto. Achterover liggen kan door een te smalle boom komen -> zadel kan daardoor gaan bruggen -> zie je niet op de foto. Kan ook omdat hij iets te ver naar voren ligt -> leg je hem meer naar achter -> komt hij waarschijnlijk over T18 (laatste thoracale wervel waar laatste rib aan zit). Daarnaast zal je een anatomische singel nodig hebben aangezien je paardje een aardig buikje heeft waardoor de singel naar voren wordt geduwd. Laat een goede zadelpasser/zadelmaker komen die kan je hiermee helpen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:47

Op basis van een foto is niet te beoordelen of het goed ligt, maar wel of het slecht ligt. Als op basis van een foto al te zien is dat het niet past, dan past het gewoon heel zeker niet. Als op basis van de foto's het zadel lijkt te passen, dan laat je dat controleren door een zadelmaker.

Als het slecht ligt, dan wil je het zadel niet meer gebruiken. Het plaatsen van een foto kan dan ook best wel nuttig zijn imo.