Hoe kies ik een bitloos hoofdstel voor mijn shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Hoe kies ik een bitloos hoofdstel voor mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 13:49

Ze loopt aangespannen en onder het zadel,

Zijn er mensen met bitloze ervaringen in het aangespannen rijden?
Voor wat voor hoofdstel kan ik het best kiezen? En waarop is de keus gebasseerd?

f10j

Re: Hoe kies ik een bitloos hoofdstel voor mijn shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 13:55

Bitloos aangespannen zou ik zelf nooit doen :n als het paard er vandoor gaat heb je niets meer te vertellen. En met een wagen er achter zijn de gevolgen nog groter.
Mijn welsh pony die ook onder het zadel loopt word gereden met een sidepull. Hij is heel makkelijk te sturen. Kaakgekruisde hoofdstellen werken wat scherper in. Dat heeft hij niet nodig. Het ligt dus echt aan ieder paard. Uitproberen is de beste oplossing.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 14:05

Mijn pony's lopen gewoonlijk met bitje ohz en voor de wagen. Maar soms met stalhalster of kin gekruist hoofdstel onder het zadel of lange teugel.

Voor de wagen zou ik niet zomaar voor bitloos kiezen omdat je imo preciezer in kan werken met een bitje dan met een bitloos hoofdstel (zeker 's winters met een bos haar). Voor de wagen heb je alleen je leidsel, zweep en stem. Geen zit, benen of druk tegen de hals. Dus die weinige hulpen die je hebt vind ik prettig als die duidelijk zijn. Daarbij is bitloos voor de wagen op wedstrijd niet toegestaan, dus daarvoor heeft het voor mij ook geen toegevoegde waarde.
Niet eens zo zeer dus ivm er eventueel vandoor gaan. Maar meer om het fijner en duidelijker in kunnen werken.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 14:12

Mijn vorige pony heeft altijd bitloos voor de wagen gestaan, nooit problemen gehad, heb ook een pony gehad die met stang en kin ketting regelmatig aan de kletter ging, en dan had ik ook niets te vertellen, bedankt voor de tips, ook aan wedstrijden doen we niet.

@f10j: waarom is jouw keus gevallen op een sidepull?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 15:05

Omdat bitloos niet per se NH is, verplaats ik je topic naar HAR
VNA >>>> HAR