Iemand ervaring met dit zadel, Smoothy boomloos

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Scooby007

Iemand ervaring met dit zadel, Smoothy boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:11

Hallo,

Ik had even een vraag, is er iemand hier die ervaring heeft met dit zadel?
Smoothy boomloos shetlander zadel
Afbeelding
Link naar verkoop site

Ik wil misschien dit zadel voor mijn pony's kopen, maar wil eerst weten of dat wel een goed idee is. Hebben jullie verder nog suggesties of tips bij het kopen van een nieuw of tweedehands zadel.

Kirsha

Re: Iemand ervaring met dit zadel, Smoothy boomloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:23

Als je op Google zoekt op 'smoothy boomloos' kom je wel oudere topics tegen waarin dit zadel is besproken. Daar komen ze niet héél goed uit de verf... Persoonlijk zou ik eerder kijken naar het kinderzadeltje van Barefoot, zelfde idee en een stuk beter ontwikkeld. Die zijn soms ook tweedehands te koop.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:26

Oke dankje ;)

Jasper95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:37

Ikzelf ben over het algemeen niet zo'n fan van boomloze zadels. Heb er jaren mee gereden, zit heerlijk. Maar doordat er geen boom in zit houdt het dus niet de ruggengraat vrij van druk. Hier komt door de stijgbeugels er aan meer druk op te staan en kan het paard last van de rug krijgen. 2 weken geleden was er nog iemand bij ons op de stal om een paard door te meten omdat hij veel bokte en lelijk deed. Bleek ook last van zijn rug te hebben, en kwam ook doordat degene een boomloos zadel gebruikte.
Ikzelf heb een aantal jaar gereden met een startrekk zadel. Lijkt op het eerste gezicht een "normaal" zadel met boom, maar was ook boomloos. Het hield de ruggengraat wel vrij van druk, maar de kussens werden enkel op dat punt belast. Weer het probleem dat er te veel druk komt op 1 punt..... Sinds een paar maanden heb ik nu een zadel met boom. Ik ben daar veel meer tevreden mee dan een boomloos zadel.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 08:38

Dat is enigszins achterhaalde informatie die misschien opging voor de eerste boomloze zadels, maar inmiddels is alles een stuk verder ontwikkeld. Vergeet niet dat bij veel boomloze zadels sowieso een pad met drukverdelende inlages wordt aanbevolen, en bij een aantal modellen is het zelfs een must. Ik raad je aan om je wat meer in te lezen over de verschillende systemen die er zijn :)