Bontjes/bontproducten schoonmaken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Bunn

Bontjes/bontproducten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:10

Hoi iedereen! :wave:

Zadelbontjes, singelbontjes, neusbontjes, borsttuigbontjes, peesbeschermerbontjes. Hoe maken jullie die in vredesnaam schoon, zodat ze weer fris én lekker fluffy worden? :\ Ik kan gelukkig mijn spulletjes altijd aardig schoon houden, maar soms moet het echt een keertje in de was (vooral na zweterige zomers). Meeste van die bontproducten gebruik ik maar tijdelijk, dus die wil ik graag fris en fruitig bewaren.

Heb neusbontjes (met leertje) en singelbontjes (mét en zonder leertje) wel eens in de wasmachine gedaan (op 30 graden met babywasmiddel). Vond het doodeng en ze kwamen er niet allemaal even fluffy uit. -O- De bontjes met het leer er nog aan bleven het mooiste en zagen er als nieuw uit. Toch durf ik om een of andere reden m'n dure onderlegger en de inleggers van m'n peesbeschermers (beide met leertje er nog aan) niet in de wasmachine te doen. :')

Wat doen jullie? Gooien jullie je bontproducten ook in de wasmachine, of hebben jullie misschien een minder 'enge' schoonmaaktip? Eeuwige roem voor de beste tipgever! :Y)

Shirley

Re: Bontjes/bontproducten schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:13

Er bestaan speciale wasmiddelen voor, daarmee kan op de juiste temperatuur weinig mis gaan...
Zelf was ik echt kwetsbare dingen altijd met de hand.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:40

Bont producten kun je gewoon in de wasmachine wassen op een lage temperatuur met een daarvoor geschikt wasmiddel.
http://www.reitsportpferdundspass.com/n ... sproducten
Daarna in de droger op een lage temperatuur. Verder aan de lucht laten drogen. Niet in de zon of op de kachel.
Er bestaan ook speciale lamsvel borstels.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:44

Oh, lees inderdaad bij de borstel op de site dat je een droge pad ook prima kunt stofzuigen en daarna kunt borstelen. Da's een goeie. En toch maar eens bij de ruiterzaak op zoek naar dat wasmiddeltje.

Ik heb ook wel eens gehoord dat je bontproducten met water en zout kunt schoonmaken. Iemand die dat doet?

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:42

Ik was altijd in koud water met wasmiddel voor fijne/wol was, ik laat ze liggend drogen en klop ze met de hand op, beetje aaien ;-) zijn ze weer helemaal fluffy :-D

Water en zout zou ik niet doen, volgens mij word het dan heel hard en stug, maar ik heb het zelf nooit gedaan.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:46

Goeie vraag, ik volg even. Zelf heb ik een gelletje met een bontrandje, maar ik vind het heel moeilijk om én het bont én het gelletje proper te houden zodanig dat het gelletje nog plakt en de bont niet vuil wordt.

Maar beiden mogen dus met water en een aangepast sopje gewassen worden lees ik.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 18:49

Gel zou ik niet in de wasmachine doen denk ik, maar op de hand met koud lauw warm water moet dat wel kunnen denk ik

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 20:15

Ik maak mijn schapenvel schoon door hem uit te borstelen en goed uit te kloppen.
Echt reinigen gebeurt in de winter als er sneeuw ligt door hem met de bontkant in de sneeuw te drukken en er een flinke laag sneeuw over heen te gooien.
Daarna een paar uur laten liggen.
Da die tijd rustig laten drogen, niet in de buurt van een verwarming.
Dan kan die er weer een hele tijd tegen.

Bunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-15 10:03

Oh, die sneeuwtip is ook goed! Al hoop ik dat het nu niet meer gaat sneeuwen, haha! ;) Heb van de week de borsteltip geprobeerd, dat werkt in ieder geval goed voor de fluffyness! :D