Ik zit een beetje in de penarie, want ik snap helemaal geen hol meer van zadelmaten en het internet maakt me niet veel wijzer. Vandaar dat ik jullie om raad wil vragen.
Ik zal eerst heel even mijn situatie uitleggen:
Ik rijd bij mij op de manege vast 3x per week op een hele grote ruin. Halve lease dus, zeg maar. Maar (vreemd genoeg) heeft dit paard geen eigen zadel. Dus gebruik ik altijd het zadel van een ander paard, dat is een Wintec dressuurzadel met een gele boom, mijn instructeur heeft mij gezegd dat ik deze kan gebruiken. Met dat zadel heb ik nooit problemen.
Maar laat het nou zo zijn dat dat paard nu niet meer kreupel is.
Leuk voor het paard, maar niet zo leuk voor de rug van mijn lease-paardje, omdat ik nu dus een ander zadel moet pakken en dat zadel nou net niet lekker lijkt te liggen.
Nu heb ik vreselijk lieve ouders die voor mijn verjaardag voor een klein prijsje wel een eigen zadel voor mij willen kopen. Maar daar ontstaan dus al de grote problemen.
1. Ten eerste, een Wintec dressuurzadel is veel duurder dan ik in eerste instantie had gedacht voor een kunststof zadel.
2. Vervolgens heb ik dus (om te kijken naar een ander merk) opgezocht welke maat een gele boom precies is, en dat was dus 29 cm. De kleinste maat voor paarden, dat vond ik sowieso al wat wonderbaarlijk omdat het paard wat ik berijd echt een reus is. Maar hé, als het goed past, dan past het.
3. Maar, hoeveel inch is dat nou? Of hebben inches niks te maken met boommaten? Hoe kan ik dan de boommaat van een ander zadel opzoeken? Want er staan meestal alleen de hoeveelheid inches bij.
Hopelijk kan één van jullie me uitleggen welke maat ik nou precies moet hebben zodat een (niet-Wintec) zadel dezelfde maat heeft als het gele-boom Wintec zadel. Anders moet je steeds weer moeilijk gaan doen met het terugsturen en opnieuw passen van allerlei zadels.
Alvast bedankt voor enig antwoord.