Boommaten en inches? Ik ben in de war!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DreamGuide

Boommaten en inches? Ik ben in de war!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 14:45

Hallo mede-boktleden!

Ik zit een beetje in de penarie, want ik snap helemaal geen hol meer van zadelmaten en het internet maakt me niet veel wijzer. Vandaar dat ik jullie om raad wil vragen. :j

Ik zal eerst heel even mijn situatie uitleggen:
Ik rijd bij mij op de manege vast 3x per week op een hele grote ruin. Halve lease dus, zeg maar. Maar (vreemd genoeg) heeft dit paard geen eigen zadel. Dus gebruik ik altijd het zadel van een ander paard, dat is een Wintec dressuurzadel met een gele boom, mijn instructeur heeft mij gezegd dat ik deze kan gebruiken. Met dat zadel heb ik nooit problemen. *\o/*
Maar laat het nou zo zijn dat dat paard nu niet meer kreupel is. -O-
Leuk voor het paard, maar niet zo leuk voor de rug van mijn lease-paardje, omdat ik nu dus een ander zadel moet pakken en dat zadel nou net niet lekker lijkt te liggen.

Nu heb ik vreselijk lieve ouders die voor mijn verjaardag voor een klein prijsje wel een eigen zadel voor mij willen kopen. Maar daar ontstaan dus al de grote problemen.

1. Ten eerste, een Wintec dressuurzadel is veel duurder dan ik in eerste instantie had gedacht voor een kunststof zadel.
2. Vervolgens heb ik dus (om te kijken naar een ander merk) opgezocht welke maat een gele boom precies is, en dat was dus 29 cm. De kleinste maat voor paarden, dat vond ik sowieso al wat wonderbaarlijk omdat het paard wat ik berijd echt een reus is. Maar hé, als het goed past, dan past het.
3. Maar, hoeveel inch is dat nou? Of hebben inches niks te maken met boommaten? Hoe kan ik dan de boommaat van een ander zadel opzoeken? Want er staan meestal alleen de hoeveelheid inches bij.

Hopelijk kan één van jullie me uitleggen welke maat ik nou precies moet hebben zodat een (niet-Wintec) zadel dezelfde maat heeft als het gele-boom Wintec zadel. Anders moet je steeds weer moeilijk gaan doen met het terugsturen en opnieuw passen van allerlei zadels.

Alvast bedankt voor enig antwoord. _/-\o_

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:48

Ik volg even, ben best benieuwd

(Edit: typfoutje)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:51

De Boommaat geeft de breedte aan wat het paard nodig heeft en de inch geeft aan wat de lengte is van het zadel van boom tot lepel.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:52

Je kunt het beste een zadelmaker laten komen met (2e hands) zadels, dan kun je van te voren je budjet doorgeven en dan kan hij/zij kijken wat er lekker ligt op het paard.
De boommaat kan je altijd vinden in cm, dus als de wintec 29cm is zal dat bij andere merken ongeveer hetzelfde zijn (kunnen overigens wel weer anders op de schoft vallen).
De inch maat is de grote van het zitgedeelte voor jezelf, dus ligt meer aan de grote van je kont wat je nodig hebt. Maar ook deze maat kan wel weer invloed hebben op de pasvorm van het zadel.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 14:53

1. winter zijn prima zadels en hebben een lange levensduur. 2e hands zijn ze voor een leuke prijs te koop.
2. boommaat staat los van de grote van het paard. Wil je weten of een zadel goed past zul je toch echt een zadelmaker moeten laten komen. Die kan alles voor je opmeten.
3. De boommaat is voor het paard en de inchmaat voor de kont van de ruiter. Het zegt iets over de grote van het zitvlak.

Boom en inschatten staan meestal wel in het zadel gedrukt. Behalve bij zadels met verwisselbare bomen. Daar staat alleen de inch maat in.

minikatje

Staat er in je leasecontract dat je een paard inclusief tuig least?

Seltje

Inches gaat over de lengte van het zitvlak: dus hoe dik je billen en hoe lang je bovenbenen zijn.

Boommaat gaat over de ruimte onder het zadel ter hoogte van de schoft. Meestal is dit uitgedrukt in smal, medium, wijd en extra wijd. Wintec werkt met kleuren, geel is dus een smalle boom (of in sommige gevallen zelfs extra smal).

Merken zoals stubben/massimo werken met getallen, van 28-34, dit zijn gewoon de cm's.

Als een nieuwe Wintec te duur is zou ik naar een 2dehandse zoeken, deze zijn verstelbaar, want veel goedkoper dan dat ga je niet vinden (ja pure rommel...)

Beste is nog altijd een zadelpasser laten langskomen.

Ik vind het persoonlijk wel vreemd dat de manege niet voor de zadels van de manegepaarden zorgen..

_cheyenne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:05

Kijk op het wintec zadel wat je gebruikte welke inch maat het is. Als het goed is zit er een sticker op de haakjes waar de beugelriemen aan bevestigt zitten.
Afbeelding

Als het een paard is zal, afhankelijk van het formaat van je eigen achterwerk en de lengte van de rug van je paard (zadel mag niet voorbij de laatste rib komen) een 17 een 17.5 of 18 inch kunnen passen.

De boom van een winteczadel is los te koop. Dus heb je nu een gele boom en weet je zeker dat deze goed is kun je deze vanaf 12.50 nieuw bestellen. (zoek ff naar een goedkope site)

Vervolgens zoek je op marktplaats naar een wintec dressuur 500 zadel in de gewenste inchmaat, zit er dan een boom in met de verkeerde kleur dan bestel je gewoon de juiste erbij.

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 15:07

Ik kan helaas geen zadelmaker laten komen, aangezien ik hem maar in halve lease heb. Het beestje is niet mijn eigendom en anders gaat de manege niet al te blij worden van mij vrees ik. Ik heb verder wel toestemming voor een eigen zadel overigens.

De reden waarom mijn grote vriend geen eigen zadel heeft is omdat hij het ex-sportpaard is van de eigenaars van de manege. De eigenaresse die hem altijd reed gebruikt het zadel wat hij vroeger had nu op haar nieuwe paard.

Omdat hij Z2 heeft gelopen laten ze dus ook niet zomaar iedereen op zijn rug, dus echt manege-paard is hij nog niet.

Verder wel bedankt voor alle reacties, ik ga nog even extra navragen voor de afmetingen van die gele boom van dat wintec zadel. Ik vind zo smal haast belachelijk. Het is een enorme ruin van 1,82m, je maakt mij niet wijs dat hij zo'n smalle rug heeft.

Ik had dus ook een beetje naar dit zadel zitten kijken; klikje

Maar ik vrees dat ik eerst goed die boommaten ga uitvlooien.

Heel erg bedankt allemaal!

Mijati

Re: Boommaten en inches? Ik ben in de war!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:48

Ik zou voor een tweedehands wintec kijken en dan met een boommeter de boommaat (kopijzer eigenlijk) opmeten. En dan het juiste kopijzer voor hem bestellen. Vrij simpel.

Ik vraag me ook af of dat inderdaad wel de smalste maat, mijn D-pony had van Wintec al een medium-wide.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:53

Zo'n goedkoop zadel zou ik er echt niet durven opleggen, dat zadel is trouwens maar in één boommaat te krijgen: 2 (ik vermoed dat 1 smal zal zijn, 2 medium en 3 breed)

Een smalle boom kan op een groot paard hoor, vaak hebben die een smalle en hoog uitstekende schoft. Dikke buik heeft niks te maken met een brede rug. Ik heb een zeer smal paard, maar toch een medium-wide boommaat, ze heeft weinig schoft en haar rug begint bovenaan zeer breed.

Ik zou toch voor een 2dehands zadel gaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 15:59

DreamGuide schreef:
De reden waarom mijn grote vriend geen eigen zadel heeft is omdat hij het ex-sportpaard is van de eigenaars van de manege. De eigenaresse die hem altijd reed gebruikt het zadel wat hij vroeger had nu op haar nieuwe paard.

Omdat hij Z2 heeft gelopen laten ze dus ook niet zomaar iedereen op zijn rug, dus echt manege-paard is hij nog niet.

Gewoon even overleggen met de eigenaresse. Zij heeft er ook geen belang bij als het paard met een niet-passend zadel wordt gereden. Als de zadelpasser een goed (gebruikt of nieuw) zadel heeft dat past bij het paard en bij jouw budget heeft zij geen kosten en het paard loopt geen vergroot risico op blessures door een slecht zadel. Overleg is alles ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:07

- boommaat zegt iets over de schoft en de spierontwikkeling er rond.
- inchmaat zegt iets over de grootte vd zitting EN de lengte vh zadel.

Als ik jouw was ging ik op zoek naar een 2de hands wintec dressuur. Die kosten maar zoiets als het zadel uit de link, maar daarvan weet je door ervaring dat het vrij goed past (gezien je er geen zadelpasser mag bij laten komen).
Zomaar een zadel online bestellen is imo een echt no-go.

Een smalle boommaat kan ook op een groot stevig paard. Door ouderdom ed kunnen de spieren rond de schoft verminderen waardoor deze smaller en "hoger" uitstekkt dan toen het paard bv 6 was. Ikzelf heb een heel fijn gebouwd paard, maar ze heeft veel bespiering rond haar schoft waardoor ze ondanks ze heel "smal" aanvoelt een even brede boom nodig heeft dan haar 2x zo dik/rond weidemaatje...

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 16:49

Als je een zadel hebt gevonden zou ik deze toch laten controleren door een zadelmaker.
In principe zijn dit de kosten ook niet, tegen over een paard die vast gereden wordt door een niet passend zadel.
Voorrijkosten en het aanpassen zijn maar een schijntje tegenover alle kosten van da etc.
desnoods betaal je dit zelf.

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 02:51

Voor 100 - 150 euro(of met een beetje mazzel en geduld soms nog wel minder) heb je gewoon een keurig 2de hands wintec zadel oud type 500 of een oud type pro, ok het is niet de jongste dan meer maar die wintec zadeltjes kunnen een hele hoop hebben en snel kapot krijg je ze niet. Voor 20 euro koop je een boom in de maat die jij nodig hebt, staar je dan ook niet blind als er in je 2e hands een andere kleur boom zit, die zijn echt binnen notime vervangen voor een andere maat.
Het zadel uit je link zou ik nooit doen, de kwaliteit is echt om te huilen zo slecht.

Let bij het kopen van een 2e hands wintec wel op 2 dingen, de boom mag nergens bewegen. Om dit te testen leg je het zadel zitvlak naar jou gericht met de kant die je naar voren toe doet(waar de schoft zit) op je been en trek je de lepel(achterkant van het zadel) naar voren, lukt dit niet en zit er geen beweging in dan is de boom niet doormidden gescheurd.
Vervolgens schroef je het zadel open(die oudere wintecs zitten met een kruiskop schroef en inbus vast) en kijk je of de bevestiging tussen het gekleurde ijzeren kopstuk en de kunstof boom nog heel is.
Dat zijn de zwakke plekken van een wintec namelijk.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:00

Wintec heeft ook boommeters, misschien kan je die van iemand lenen of aanschaffen voor een keer. Daarmee meet je de boommaat en die geeft de juiste kleur van Wintec weer. Is de makkelijkste, en ook zeker goedkoopste oplossing. Plus dat je dan zeker weet dat het de goede maat is. Een te smalle of te brede boom is echt heel naar voor het paard.
ik zou ook voor een 2e hands Wintec gaan als die goed lag en jij bent er ook aan gewend :)

Xliesje13X

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:58

[quote="
Ik had dus ook een beetje naar dit zadel zitten kijken; [url=http://www.horsetopshop.com/Webwinkel-Product-21423017/Pfiff-Dressuurzadel-New-Lord]klikje[/url[/quote]

Ik ben ook bang dat de boom te klein is. Maar als je toch van plan bent om dit zadel te kopen en de boom eruit te halen dan heb ik hetzelfde zadel gevonden voor een zachter prijsje.
Op de site ruitersportwinkel.eu
Dan moet je bij zadels zoeken en dan op Shetlanderzadels klikken :j (daar heb ik hem gevonden voor 17,5 inch) daar staat tie als het goed is bij.
Ik heb mail contact met die mensen omdat ik ook een zadeltje wil kopen voor mijn shet. Je word ook aangeraden om even een mailtje te sturen voordat je een zadel bestelt. Ik heb heel fijn mail contact met hun. Dus misschien een tip voor jou!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:05

En, heb je nog iets gevonden?

Zelf zit ik ook weer met het zadelprobleem, word er een beetje simpel van..

Voor mijn welsh had ik een VZH zadel, waarvan ik vermoedde dat ie te wijd was. De welsh was nog niet van mij, dus kon er niet veel van zeggen. Uiteindelijk zadelpasser geweest: idd te wijd.

Hij had boommaat 29 (er lag 32 op), dus zadel is geperst. Eindelijk ging het rijden echt met sprongen vooruit, tot ik weer vermoedde dat ie te wijd was..

Weer zadelpasser erbij: nu had ie 27.5! Zadelpasser had dat nog nooit meegemaakt, in zo'n korte tijd zoveel veranderd..

Toen dus een dressuur zadel voor hem gekocht, wat ik wilde. Het moest de pony precies passen (Rossner Amerika,17" M. Helaas ben ik toen veel minder gaan rijden, tot ik vrijwel stopte. Ik vond het zadel zelf ook niet zo lekker zitten trouwens. Twee keer van stal gewisseld, dus ook veel veranderingen voor hem.

Nu had ik van de week weer het zadel op, en ik vond het wederom niet lekker liggen. Ik kon zo ook wel zien dat ie was aangekomen, dus zo gek was dat niet. (Komt ook van een pensionstal met overdag weidegang (kaal) en s' nachts op stal met beetje hooi. Nu staat ie 24/7 buiten met inloopstal en onbeperkt hooi.)

Ik heb dus van de twee verschillende metingen een sjabloon gemaakt. Die heb ik op de rug gelegd en wat blijkt? Hij heeft weer zijn oude maat? Vind dat toch wel een gigantisch verschil telkens, en ik kan niet nieuwe zadels blijven kopen.. Gelukkig heb ik die VZH zadel nog, dus die ga ik weer eens passen.. Ik zal kijken of het lukt een foto toe te voegen?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:12

Afbeelding
Van het VZH zadel, dus ruim 2 jaar geleden aangemeten.

Afbeelding
Van het dressuurzadel, bijna jaar geleden aangemeten.

Neem aan dat ie nu dus weer de maat heeft van het VZH zadel?

Afbeelding
Nog 1 waar ik ze beide op de rug heb liggen tot waar ze passen. Ik neem aan dat die voorste echt niet op de juiste plek ligt, hier ligt ie op de schouder. (waar de zadelpasser ook een maat van had, maar daar heb ik geen sjabloon van gemaakt. Hier thuis zag ik dat die maat dus overeen komt. Schouder van 2 jaar terug met sjabloon boommaat jaar terug dus)