[WN] Het leed dat een nieuw zadel kopen heet...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTreas

Het leed dat een nieuw zadel kopen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:15

Sinds afgelopen zaterdag ben ik de trotse eigenaresse van een 8 jarige Duitse pony merrie. Ik begin met haar heel langzaam van het begin af aan opnieuw, omdat ze niet goed gereden is (iig de laatste anderhalf jaar).
Op dit moment heb ik dus ook nog geen zadel voor haar, maar tzt zal ik die toch aan willen schaffen. Maar nu mijn probleem: hoe vind ik een passend zadel voor een paard die dus eigenlijk niet goed voor te rijden is om een zadel te proberen.
En door de training zullen haar spieren als het goed is ook rap veranderen, is dit op te vangen met een westernzadel?

Ik sta trouwens op een kleine stal met 4 andere paarden. Deze zijn alle 4 zo anders kwa bouw als Sally, dat het geen optie is om met een zadel van hun het rijden op te pakken.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 23:23

Als je echt nog niet van plan bent te gaan rijden, en ze wel gewend is iets om te hebben zou ik je aanraden met dubbele lijnen te gaan longeren. Mijn fysio bij mijn vorige paard had me verteld een tijdje niet te rijden doordat er een verkeerd zadel op heeft gelegen en er geen ruimte was voor bespiering.

Wat mij is aangeraden en wat ik jou aanraad is dus met een longeersingel met dubbele lijnen te longeren en dat rustig opbouwen, je traint optimaal de spieren in de rug, schouders en buik. Door deze spieren te trainen leert het paard jou beter te dragen, waardoor het rijden op een gegeven moment ook soepeler gaat.

Volgendsmij maakt een engels zadel of een western zadel dan niet veel uit. Maar jou voorkeur naar Engels of Western rijden gaat natuurlijk voor!

TinkerTreas

Re: Het leed dat een nieuw zadel kopen heet...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 23:32

Ik ga inderdaad eerst aan de hand met haar aan de slag. Dat longeren met dubbele longe is wel een goeie. Ik heb een dubbele lijn liggen hier, maar ben er absoluut niet handig mee, haha. Dus maar even aan mn instructrice vragen of ze me kan helpen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:45

Boomloos geeft een grotere en langduriger paskans en geeft je dus de tijd om te werken aan meer spieren en te sparen voor een boomzadel....mocht je dat na een tijd nog willen :D
Neem wel een goede boomloos, want ook daar in heb je veel verschil; goedkoop is duurkoop !!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 09:53

Bel Evelien van Eurohorse. Toen ik een jong paard had dat zadelmak gemaakt moest worden (en een paar maanden later door een prof werd ingereden), heb ik bij haar een zadel gekocht. Met de afspraak dat ze m een half jaar later opnieuw kwam passen. Toen paste het idd niet meer en ruilde ik het in voor een ander (tweedehands) zadel. Ik heb onderhandeld dat ze het zadel terugnam voor de volledige prijs die ik ervoor had betaald (zadel zag er immers nog top uit, geen beschadigingen). Dat was geen probleem. Daarnaast is het met een jong paard sowieso handig om elk half jaar te kijken of de rug niet is veranderd ten opzichte van het zadel (niet alleen qua bespiering maar ook qua groei).

janneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:02

Wat je ook kan doen is een zadel kopen met verwisselbaar kopijzer.
Vind ik persoonlijk ideaal, want je kan, als je paard meer bespiering krijgt, gewoon een groter kopijzer er in steken.

Heb er een gekocht vorig jaar voor mijn 4 jarig paardje. Nu moet er een wijdere boom in, omdat ze dus meer bespiering heeft gekregen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:04

Ik heb met mijn merrie altijd kieffer zadels gehad.
Door zadelmakers laten aanpassen (boom was altijd aanpasbaar door een warmte apparaat oid.)

Bij mijn zadelmakers hoefde ik nooit voor te rijden eigenlijk.
Ik heb nu mijn 4e kieffer zadel in bijna 3 jaar :+ waarbij elk zadel wel 2x is aangepast..

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 10:06

ik heb vroeger ook een goede zadelmaker geconsulteerd. pony werd opgemeten en het zadel aangepast, daarna droeg hij zelf aan dat hij na 6 mnd wil terugkomen om opnieuw te passen. de pony was inderdaad wat bespierder geworden. maar mijn geval kon mijn eigen zadel wat aangepast worden. als je deze vraag voorlegt aan een goede betrouwbare zadelmaker moet die toch wel kunnen meedenken verschillende oplossingen

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 13:56

Bij een verwisselbaar kopijzer moet de boom nog steeds passen! waarschijnlijk heeft niet iedereen hier in de gaten dat het gaat om een westernzadel. Daar is weinig aan aan te passen omdat het geen kussens heeft.

Ik zou ook voor boomloos gaan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 14:08

zit in dezelfde situatie, paard wat gevoelig op de rug en het hogere werk in 'gesleurd' in het verleden.
Ik begin dus ook helemaal bij de basis met hem..

zelf net mijn zadel binnengekregen.. ik heb een tweedehands zadel gekocht via een zadelmaker met pas en aanpasservice. De is langsgekomen met een aantal tweedehands (welke ik vooraf gepast heb voor mijzelf en die vermoedelijk redelijk zouden kunnen liggen op zijn rug) en een aantal nieuwe..

uiteindelijk is het een veelzijdigheidszadel van kiefer geworden waarbij er extra ruimte gemaakt is om de schouder meer ruimte te geven en daarachter juist wat bijgevuld. Dus een aanpassing om hem te helpen en aan te moedigen om over de rug te lopen.. als hij ontspant heeft hij ruimte.. als hij zijn rug wegdrukt dan wordt het zadel 'zwaarder'.

Heb hem gisteren aan de longe gehad ermee, waarbij hij zich na een poosje eigenlijk redelijk begon te ontspannen (horizontaal ipv hoofd omhoog zoals aan de start).. aan het einde begon hij tijdens het 'joggen' (zo langzaam mogelijke draf) lekker de grond op te zoeken..

vandaag in de planning om kort aan de hand te werken en dan aan de hand het bos in te gaan (bak is momenteel toch niet bruikbaar om te rijden, dus een lange wandeling met het zadel op kan ook geen kwaad)..

De aanpassingen waren inclusief de aankoopprijs en over een paar maanden als hij zich meer ontspant onder het zadel en zijn rug los laat, bekijken we het zadel opnieuw en passen we m opnieuw aan op de eventueel veranderde bespiering.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:00

De TS stelt haar vraag op het westerndeel van dit forum. Een westernzadel is niet aanpasbaar of verstelbaar, je kunt hooguit wat kleine veranderingen bewerkstelligen in de ligging dmv een pad.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:57

Maar tegenwoordig zijn er wel westernzadels die verstelbaar zijn, al heb je het dan wel over het duurdere segment. Die dingen waar je zelf kussen/shims e.d. moet gaan aanpassen kun je als leek beter niet aan beginnen.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:03

Dat ook, maar ik neem aan dat de TS niet gelijk een superduur zadel wilt kopen (een 2e hands is eigenlijk vaak pittig genoeg qua prijs :P )

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:09

Ryder schreef:
... en 2e hands is eigenlijk vaak pittig genoeg qua prijs :P )
Dat is waar en met het risico dat het na een paar maanden niet meer past wegens spieropbouw.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:20

Dan moet je dus een deal sluiten mbt ruilen, heb ik iig goede ervaringen mee :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:26

Dit heb je toch ook altijd met een jong paard? Bel gewoon even met Evelien en leg het haar voor, die heeft echt wel een passend voorstel voor je ;) Is een tof mens met een enorme berg ervaring en die trekt je het vel niet over de neus, dus dat komt echt wel goed.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 19:07

Ik heb idd in het verleden ook al goeie ervaringen gehad met Evelien. Dus ik zal haar zeker even bellen. Ik heb zelf last van bekken en rugklachten. Dus het is wel heel belangrijk dat ik ook goed kan proefrijden.
Ik zal ook eens kijken of ik een westernzadel van Barefoot kan testen. Een week met zo'n testzadel moet genoeg zijn om te beoordelen of ik er ook mee kan rijden.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:19

Ryder schreef:
De TS stelt haar vraag op het westerndeel van dit forum. Een westernzadel is niet aanpasbaar of verstelbaar, je kunt hooguit wat kleine veranderingen bewerkstelligen in de ligging dmv een pad.

uhh dat zag ik over het hoofd :oo
zag het topic toevallig langskomen in actuele topics en zit zelf momenteel in hetzelfde schuitje kwa beginnen met een zadel en 'issues' met het paard.
vergat daardoor een blik te werpen op waar het stond.. heb niets gezegd

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 19:24

Een goed boomzadel via Evelien of een goed boomloos zadel van Barefoot, Bob Marshall, Debra Sibley. Daar heb ik allemaal goede ervaringen mee voor mijn alpenquarter.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 02:43

Hier ook goede ervaringen met Evelien. Had voor mijn toenmalig paard een zadel gepast en die paste goed. Aantal weken mee gereden, maar vond 'em zelf niet lekker rijden en de zweetplekken van men paard waren niet evenredig verdeeld, dus had de indruk dat het zadel niet zo goed paste als gedacht. Weer afspraak gemaakt met Evelien en zonder problemen zadel ingeruild voor de prijs die ik betaald had minus €100 (voor het gebruik denk ik) en dan ander zadel gekocht dat iets duurder was. Met wat opleg had ik dus een zadel dat beter paste voor ons beiden.

Heb ook een Barefoot western zadel (Virginia Rose) gehad, maar daar was ik niet tevreden over. Kreeg meer rugklachen en had echt het gevoel heen en weer te zwabberen in het zadel. Ik heb het zadel meer dan een half jaar proberen 'inrijden', hopend dat ik zou wennen aan het 'zwabberen', maar niet dus. Zadel dan maar verkocht en Evelien laten komen. Dat is het enige boomloze zadel dat ik geprobeerd heb, dus ik ga niet beweren dat boomloos ongeschikt is. Zou graag eens een Bob Marshall of Debra Sibley proberen om een meer gefundeerde mening te geven. Maar ik denk dat ik zelf eerder voor een goed boomzadel ga, dan voor een boomloos.

Succes met het vinden van een zadel! Het is inderdaad geen sinecure om een goed passend zadel te vinden voor ruiter én paard.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:26

In het verleden heb ik met een vorig paard al eens een boomloos zadel gehad, daar zat ik wel erg lekker op, maar dat was geen westernzadel. Daarna heb ik een Rocking R zadel gehad, bij Evelien vandaan. Hier reed ik ook super mee. Maar dat is inmiddels 5,5 jaar geleden. En door 2 zwangerschappen is mijn bekken niet verbeterd helaas. Vandaar dat ik het zadel echt goed wil kunnen testen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 11:02

Hoe zie je dat zelf voor je dan, als je paard nog niet (weer) onder het zadel is? Want proefrijden op een zadel wat je pony past, maar wat je vervolgens zelf op een ander paard moet gaan uitproberen, heeft weinig zin?
Je zou bij mij gerust mijn Ranchman (ook van Evelien) mogen komen uitproberen om te kijken of dat een fijn zadel is, maar op je eigen paard voelt het gegarandeerd heel anders omdat die ook heel anders zal lopen en zitten...

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 12:49

Sonja schreef:
Hoe zie je dat zelf voor je dan, als je paard nog niet (weer) onder het zadel is? Want proefrijden op een zadel wat je pony past, maar wat je vervolgens zelf op een ander paard moet gaan uitproberen, heeft weinig zin?
Je zou bij mij gerust mijn Ranchman (ook van Evelien) mogen komen uitproberen om te kijken of dat een fijn zadel is, maar op je eigen paard voelt het gegarandeerd heel anders omdat die ook heel anders zal lopen en zitten...

Dat is dus ook waar ik tegen aan loop. Vandaar dat ik ook aan barefoot dacht, omdat je dan 1 of 2 weken een proefzadel kan huren.
Maar met een boomzadel is dat weer lastiger. Ik zal eens contact opnemen met Evelien om te overleggen wat de mogelijkheden zijn.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:58

Gewoon afspraken maken. Ik had ook de afspraak dat als het zadel niet lekker zat, ik het kon ruilen voor de prijs die ik betaald had (mits het er nog net zo netjes uitzag als toen ze het me verkocht).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:49

Als je paard nog veel verandert zou ik zeker vooreen boomloos zadel gaan. Elke keer dat je een westernzadel inruilt moet je weer bijbetalen dus mocht je paard veel veranderen dan kost het je aardig wat..