Ribzit zadel, waarom?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annoya

Ribzit zadel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 16:24

Ik heb net paardrijles gehad. Ik heb gereden op een Haflinger met een soort IJslander zadel, het neigde iets meer naar veelzijdigheid. Ik vind het zadel fijn. Het had een vlakke zit en amper knie wrongen zodat je lekker ongedwongen zit, daar houd ik van.
Volgende keer zal ik opletten van wel fabrikant het zadel is.

Maar nu vroeg ik mij af, wat is nou de functie van zo'n geribbelde zitting? Je ziet dat veel bij IJslanders en ook wel eens bij endurance. Heeft het met lange ritten comfortabel zitten te maken?

pmarena

Re: Ribzit zadel, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 10:39

Je ziet het inderdaad regelmatig op Trail-zadels met het idee dat je er langere ritten op maakt, en vaak hoor je wel dat mensen het comfortabel vinden zitten, dat je er wat minder snel een houten kont op krijgt.

Of je het fijn of juist niet fijn vindt is wel heel persoonlijk zoals bij alles :)

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 10:41

bedankt

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 13:10

Ik vind het echt vreselijk schuren met lange ritten en zou er zelf nooit een kopen. Maarja tis maar net wat je fijn vindt

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 16:58

Nou ja ik heb er 45 min op gereden en het was heerlijk, maar 45 min is natuurlijk niets.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 16:59

Ik heb ook zo'n zadel en moet eerlijk bekennen heb geen idee waarom het is maar ik vin het heerlijk zitten :D

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:27

Vroeger was het zo dat een ribzit comfortabeler was. Maar tegenwoordig is het volgens mij meer 'show' Want gladde zitten worden tegenwoordig ook al erg zacht gemaakt (met bijv. foam in de zitting)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 21:30

Ik heb ook een ribzit zadel maar die zit minder zacht dan mijn zadel met gladde zit. Zoals Mandy hierboven zegt is het volgens mij tegenwoordig meer voor de mooi.. Een gladde zit kan net zo zacht als een ribzit zitten.