HELP (!) uitzoeken zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurfloran

HELP (!) uitzoeken zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:42

Hallo,
Ik heb net een week mijn eigen paard en ik ben op zoek naar een zadel voor haar. Nou had ik een tweedehans JC zadel besteld en dacht ik wel dat ze een medium boom had maar ze heeft een wijde boom.
Afbeelding
Te klein dus. Zadel wordt teruggestuurd, maar de beugels en beugelriemen hou ik.
Nou heeft de stal waar ik sta een eigen ruitershop en heb ik wat zadels gepast. Doordat ze een korte rug, lage schoft en brede schouders heeft is het best wel moeilijk om een goed liggend zadel te vinden en kom ik ook redelijk duur uit.
OPTIE 1. Sillhouette zadel, wijde boom, 17,5 inch €1950 + geeft meer contact met je paard

Afbeelding

OPTIE 2. Sillhouete zadel, wijde boom, 17,5 inch €1850

Afbeelding

Afbeelding

TIPS ZIJN WELKOM *\o/*

Anoniem

Re: HELP (!) uitzoeken zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:46

Zadelmaker erbij halen?

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:47

Ik weet niet wat je budget is en wat voor paard je hebt, maar als het een jong paard is wat dus nog veel gaat veranderen van bespiering zou ik zeker geen nieuw zadel kopen. Ik zou als ik jou was een zadelmaker langs laten komen die ook tweedehands zadels verkoopt en die dan aanpast op jouw paard, maar ook zeker kijkt naar hoe jij in het zadel zit en of het zadel voor jou fijn is.
Meestal krijg je dan een pas sessie met meerdere zadels en mag je steeds rijden zodat je merkt wat jij en je paard fijn vinden.

Fleurfloran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:50

Marise01 schreef:
Ik weet niet wat je budget is en wat voor paard je hebt, maar als het een jong paard is wat dus nog veel gaat veranderen van bespiering zou ik zeker geen nieuw zadel kopen. Ik zou als ik jou was een zadelmaker langs laten komen die ook tweedehands zadels verkoopt en die dan aanpast op jouw paard, maar ook zeker kijkt naar hoe jij in het zadel zit en of het zadel voor jou fijn is.
Meestal krijg je dan een pas sessie met meerdere zadels en mag je steeds rijden zodat je merkt wat jij en je paard fijn vinden.

Zadelmaker komt dinsdag, ik ga vandaag de zadels even uittesten. Het paard is 14 jaar, niet zo jong dus maar de bespiering is er wel iets vanaf en komt er nog op. Want we gaan weer intensief aan de slag met wedstrijden. Daarom twijfel ik dus een nieuw zadel te kopen, dinsdag laten aanpassen door de zadelmaker of een tweedehans zadel kopen en weer even wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:51

Ik zou dan een zadelmaker met tweedehands zadels langs laten komen. :)
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 19:10

Een Thorowgood zadel met verwisselbaar kopijzer kan ook een optie zijn.
Of kent & Masters, ook verwisselbaar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 20:01

KoudbloedKim schreef:
Ik zou dan een zadelmaker met tweedehands zadels langs laten komen. :)
Dan heb je 2 vliegen in 1 klap.

Dit zeker doen inderdaad!

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:03

Als ik jou was zou ik een gediplomeerde zadelpasser naar je paard en de zadels laten kijken. Het zijn dure zadels dus je wilt ook dat het meteen goed is. Het is het beste dat je het zadel ook uit probeert terwijl je je paard rijd zodat je kunt zien of het voor zowel je paard als voor je zelf werkt.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 22:36

Ik zou ook een zadelmaker laten komen, denk dat wij lastig advies kunnen geven, het moet jou ook namelijk goed zitten en goed op je paard liggen.

Qua uiterlijk van zadel zou ik optie 1 gaan indien mogelijk, close contact is ook erg fijn.
Maar ik zou lekker zadels gaan passen en proef rijden

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:27

Ik zou er toch rekening mee houden dat je paard meer bespiering gaat krijgen (aangezien je zegt dat de bespiering nu niet erg goed is). Onze pony was 14 toen we haar kochten en stond toen al ruim een half jaar stil, dus ook weinig bespiering, we zijn van een smalle medium kopijzer inmiddels naar een medium-wide kopijzer gegaan (bij het zadel wat we nu hebben is dat 3 boommaten).
Ik zou zelf adviseren toch eens te kijken naar een zadel met verwisselbaar kopijzer.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 23:57

zelf net aan de hand gehad,
mijn paardje heeft een licht gevoelige rug door verleden met een matig passend zadel en de wat hogere dressuur met harde hand.. wilde dus een goede start met hem maken..

ben eerst bij de zadelmaker langsgeweest.. van alles geprobeerd, wat zat mij goed, waar lagen mijn voorkeuren binnen wat mogelijk op mijn paardje zou passen.

Hij heeft daarop mijn voorkeurszadels ingeladen + zadels met dezelfde kenmerken maar of net iets groter/kleiner/wijder/smaller.. zowel nieuwe als tweedehands.

op stal eerst gekeken naar wat het beste lag van de zadels die hij meegenomen had.. met de meest correcte match opgezadeld en gereden..

Daarna heeft hij op basis van de beweging van het paard een aanpassing voorgesteld waarmee hij meer ruimte heeft voor de schouder en waardoor hij aangemoedigd wordt in correct gebruik van zijn rug en iets meer vulling wat daarachter waardoor het zadel iets 'zwaarder' wordt als hij de kop echt in de lucht gooit en zijn rug wegdrukt.

zodra hij meer ontspanning laat zien en consequent zijn rug goed gebruikt bekijken we het zadel en zijn beweging daaronder opnieuw om eventueel opnieuw een aanpassing te doen.

was zeer tevreden over het laten komen van de zadelmaker die tevens past en aanpast.
heb nu een tweedehands veelzijdigheidszadel van Kieffer (garmisch) goed op zijn huidige bouw en beweging aangepast.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:09

Ik ben wel benieuwd wat of het geworden is? Ik zweer bij Silhouette! Ik ken je nog wel meer van hun zadels laten zien. Ze maken ze ook maatgemaakt. Dan kijken ze aan de hand van je paard welke boom het beste erbij past en daar bouwen ze het zadel op. Ik mag me zelfs dealer noemen van de maker in Engeland. :D Ik kijk met belangstelling uit naar het bericht over je keuze!