Verstellen van de boom kieffer zadel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Verstellen van de boom kieffer zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 09:35

Hoi,

Afgelopen zomer is het zadel van mijn paard breder gemaakt (voorboom geloof ik). Maar nu is ze weer wat afgevallen maar wel net te vee om het zadel met padjes (tijdelijk) op zijn plek te houden.
Nou vroeg ik mij daarom af of je het zadel ook terug kan verstellen? Dus weer smaller.
Het gaat om een zadel van kieffer dressuurzadel.

Rivjenn

Re: Verstellen van de boom kieffer zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:41

Ik denk dat het wel kan maar kieffer zijn daar niet echt op gemaakt.
Lijkt mij dat het zadel er niet beter op wordt maar ik kan het mis hebben. Ik zou er mee naar een goede zadelmaker gaan en het voorleggen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:51

Neem even contact op met Kraaij uit Nijkerkerveen. Dat is een manege, en ze hebben ook een winkel en zadelmakerij. Mijnheer Kraaij heeft mijn Kieffer ook breder en hele tijd later ook weer smaller gemaakt. Heeft hiervoor een apparaat speciaal voor Kieffer zadels.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 10:01

ja, dat is mogelijk met kieffer
Vraag jezelf alleen af, of je paard straks in de zomer weer niet zwaarder wordt.
Het is zonde om je zadel elke keer breder of smaller te maken .
Je kan beter met een iets te breed zadel rijden, dan met een te smalle.
Zadelmakers die kieffer in hun assortiment hebben, hebben ook een verstel apparaat voor kieffer.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 10:33

de zadelmaker komt vandaag dus ik zal het van haar wel horen. Maar het is dus zo dat mijn paard echt heel erg verschilt in de zomer en winter. (als dit zo doorgaat ga ik ook nog even overleggen met de DA over haar voer enzo) Ze is dus van een zadel met een wat te brede boom naar te smal gegaan dus hij is toen versteld en nu is weer te breed (met padjes eronder ook). Hij is nu zo veel te breed dat hij haar echt in de beweging gaat belemmeren doordat hij zo erg op de schouder ligt. Dus dit kan ook niet...

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:06

Als jou paard zomer en winter zoveel verschilt qwa boommaat is het dan niet een idee om een zadel met verstelbaar kopijzers aan te schaffen? De boom van je Kiefer wordt er namelijk niet beter van van het iedere keer vergroten en verkleinen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 11:51

paardje47 schreef:
de zadelmaker komt vandaag dus ik zal het van haar wel horen. Maar het is dus zo dat mijn paard echt heel erg verschilt in de zomer en winter. (als dit zo doorgaat ga ik ook nog even overleggen met de DA over haar voer enzo) Ze is dus van een zadel met een wat te brede boom naar te smal gegaan dus hij is toen versteld en nu is weer te breed (met padjes eronder ook). Hij is nu zo veel te breed dat hij haar echt in de beweging gaat belemmeren doordat hij zo erg op de schouder ligt. Dus dit kan ook niet...

vreemd, dat ze zo afvalt in de winter. Je zal dan idd iets met de voeding moeten doen....
idd elke keer verkleinen en vergroten is ook niet echt goed voor het kopijzer

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-15 12:14

van de zadels die ik met haar en de zadelmaker gepast heb wou ze alleen onder dit zadel lopen. We hebben toen ook verschillende met verstelbaar kopijzer gepast. Dus helaas lijkt dit geen optie. Dat afvallen is inderdaad heel vervelend maar het gekke is ook dat ik op een stal sta die juist door mijn DA wordt aangeraden voor dunnen paarden. Maar ik ga ook nog even met haar over de voeding overleggen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 12:25

Kijk eens of dit iets voor je iets: de Korrector, dat is een met lucht gevulde pad die je zelf (na advies van zadelpasser) kunt instellen. Daarmee kun je heel precies toevoegen waar je paard tekort komt, en ook heel geleidelijk aan weer gaan naar niks als je zadel weer wel past.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 17:11

Ik heb in mijn Kieffer een flairsysteem ingebouwd. Dus de zadelpasser kan altijd op die manier (en alleen indien nodig) iets corrigeren. Dat werkt prima.