welke deken kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mystery1980

welke deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 10:08

Ik ben op zoek naar een goede deken voor mijn paard, hij moet absoluut waterdicht zijn (24/7 buiten) en moet erg comfortabel zitten. Momenteel heb ik een bucas power turnout light, ik zoek ongeveer zo'n zelfde deken alleen graag met wat meer ruimte bij de voorbenen en hals, aangezien hij daar wat schuurplekken krijgt. Ik vind het fijn dat deze deken met veel temperaturen kan aangezien ik niet elke keer een deken kan gaan wisselen. Welke deken zou geschikt zijn?

Marieke_K

Re: welke deken kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:19

Ik heb een Rambo Duo. Prijzig, maar ik vind het een goede investering, ze zijn echt 100% waterdicht (ook bij 24 uur regen) en makkelijk in gebruik door de snel te verwisselen onderdekens. Pasvorm is bij mijn haf ook goed, de eerste deken waar hij geen kale borst van krijgt. En ze schuiven niet, ook wel fijn als ze 24/7 buiten staan. Ze hebben een variant met een extra grote loopsplit.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 10:27

Ik zou ook zeggen horseware deken! Deze geven toch net wat meer ruimte voor de hals. Ik heb een tuiger met een flinke nek erop. Als ze naar beneden gaan met hun hals om te eten, geeft horseware minder druk op de basis van de hals. Bucas zit hier toch ook wat krap. Horseware heeft ook een gladde voering. Nog nooit schuurplekken gehad van deze dekens (terwijl bucas hier ook schuurt op de schoft van m'n tuiger)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 11:39

Rambo duo vind ik wel mooi maar tegelijk ook best warm, 300 gram heb ik al 2 of 3 jaar niet meer nodig gehad en je betaald er wel voor. Bovendien zitten daar ook niet echt loopsplitten of ruimte van voren. Plus dat je alleen wisselt tussen 100 of 300 gram vind ik niet heel fijn. zie ook niet iets dat je hem op kan leggen als je paard nog nat is, qua ventilatie ofzo dus die valt af.

Horseware kan ik niet echt wijs uit worden, volgens mij moet je voor elke temperatuur een andere deken kopen?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 11:55

De Rambo Optimo...prijzig, dat wel, maar enorm veel ruimte door de grote loopsplit. Ligt als een huis en door losse liners prima te gebruiken bij zowat alle temperaturen. Het ademend vermogen ligt vrij hoog, dus een beetje vochtig paard zou geen probleem moeten zijn. Mits je hem/haar kleddernat weg wil zetten :-)

Voor elke temperatuur een andere liner valt wel wat mee. Wij hebben genoeg aan de 100 en 300 grams. In voor en najaar staat zij gewoon onder de deken zonder liner.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 12:07

Ik gebruik eigenlijk alleen 0 grams of hooguit 100 grams of fleece eronder ofzo. Loopsplit van de optimo is inderdaad mooi. Deken is nog wel wat duur, maarja als het dan goed is. Deze gaat mee in de overweging.
Meer suggesties zijn nog wel welkom.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:08

Ons brede paard loopt 24/7 buiten met een 0 grams Amigo deken en heeft hier geen schuurplekken van. Het is echt een ouderwetse brede Fries.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:10

Amigo Bravo voldoet aan je eisen. Kan je de 0 grams kopen en eventueel de 100 gram liner die je eraan doet wanneer nodig :) Liner systeem vind ik zelf echt geweldig.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:32

Wat ik zelf ook erg prettig vind Mystery is dat de dekens van Balistic Nylon zijn gemaakt, ijzersterk!

SaskiaPop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:54

O ik zweer net als Icrack bij de dekens van Balistic Nylon.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:05

Capriootje schreef:
Amigo Bravo voldoet aan je eisen. Kan je de 0 grams kopen en eventueel de 100 gram liner die je eraan doet wanneer nodig :) Liner systeem vind ik zelf echt geweldig.

Ik ben er ook helemaal fan van :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:07

Ik heb sinds een paar weken een Rhino erop liggen. Ook aan de prijs, maar ze schijnen wel honderd jaar mee te gaan. Ik ben er tot nu toe in ieder geval heel tevreden over.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:11

Bucas is het enige merk dat verschillende temperaturen aan kan. Wil je geen bucas meer dan ga je toch moeten wisselen tussen dekens. Je schrijft dat je paard schuurplekken krijgt van het deken, ben je zeker dat je dan de goede maat hebt? Ik heb zelf Bucas dekens maar ben ook erg tevreden met Amigo. Maar van beide krijgen mijn paarden geen schuurplekken :+ Amigo is vaak niet zo duur, bij de één heb ik er nu een goedkoop dekentje van de decathlon onder en dat gaat bijvoorbeeld ook prima.

boumanrsp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:13

Misschien is de bucas big neck uitvoering een idee. Ik weet niet voor wat voor paard je zoekt. maar deze modellen zijn extra breed bij de hals. Op deze manier heb je toch het voordeel van een ruime temperatuur range.
Of de rambo optimo. door de hele hoge split geeft deze deken veel bewegingsvrijheid.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:31

Zijn de meeste Bucas dekens niet voorzien van fleece aan de binnenkant? Ik heb geen ervaring met de Bucas, maar heb je niet dat bv met het verharen alles er in blijft hangen?

Deze aanname mijnerzijds heeft mij altijd afgehouden van Bucas, maar hoor graag dat ik het mis heb :-)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 13:34

Icrack schreef:
Zijn de meeste Bucas dekens niet voorzien van fleece aan de binnenkant? Ik heb geen ervaring met de Bucas, maar heb je niet dat bv met het verharen alles er in blijft hangen?

Deze aanname mijnerzijds heeft mij altijd afgehouden van Bucas, maar hoor graag dat ik het mis heb :-)

De duurdere versie van Bucas hebben idd fleece aan de binnenkant, dit is zodat je ze ook op een nat/bezweet paard kunt leggen. Ze hebben sinds kort ook nieuwe versies en die hebben gladde stof aan de binnenkant (als ik het goed begrepen heb).

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 14:08

ik heb wel de juiste maat, heeft er vorige winter zonder problemen de hele winter op gelegen zonder schuurplekken namelijk en ben over de deken op zich erg tevreden. Maar paard heeft artrose in het si gewricht en loopt dus linksachter anders dan rechtsachter. Waardoor er bovenop zijn kont een soort bultje ontstaat, hier krijgt hij een schuurplek en vandaaruit trekt de deken voor, dus bij zijn hals aan 1 kant. Dacht er nu een deken bij te kopen om de irritatie plekken af te wisselen, want er is denk ik geen deken die helemaal niet schuurt bij hem.

Ka_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:15

Icrack schreef:

Met verharen blijft daar idd veel haar in hangen! Heb ik gezien bij stalgenoot

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:17

Ik zou ook Rambo aanraden. Je kunt ook gaan voor een Rambo Original Lite (een 0 grams regendeken) en er een 100 grams liner bij kopen. Je kunt ze eenvoudig aan elkaar bevestigen, ligt geweldig en is van zeer goede kwaliteit. En je betaald alleen voor wat je echt nodig hebt! :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 15:22

Ik zou de Bucas Big Neck proberen, wellicht dat dit je probleem gewoon oplost. Amigo raad ik iig af, slechte kwaliteit (zeker als je Bucas gewend bent) en daar kreeg mijn paard juist schuurplekken van.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:31

mystery1980 schreef:
ik heb wel de juiste maat, heeft er vorige winter zonder problemen de hele winter op gelegen zonder schuurplekken namelijk en ben over de deken op zich erg tevreden. Maar paard heeft artrose in het si gewricht en loopt dus linksachter anders dan rechtsachter. Waardoor er bovenop zijn kont een soort bultje ontstaat, hier krijgt hij een schuurplek en vandaaruit trekt de deken voor, dus bij zijn hals aan 1 kant. Dacht er nu een deken bij te kopen om de irritatie plekken af te wisselen, want er is denk ik geen deken die helemaal niet schuurt bij hem.

Lost het probleem niet op maar misschien kun je met equishine op de plekken spuiten? Dan 'glijdt' het wat vlotter en heb je misschien wat minder schuurplekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:49

Mijn merrie had ook altijd het deken scheef liggen waardoor er voor schuurplekken ontstonden. Ik heb nu een Stormshield Versatility. Stormshield heeft die dekens met buikflap en dat zijn ideale dekens die niet schuiven. Mocht je voor een Stormshield gaan, let wel op, er zijn dekens (oa de deken die ik heb) die geen sluiting voor hebben, die moeten over het hoofd aan en af gedaan worden.

Annoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 16:56

Ik heb ooit een Nieuw Zeelands dek gehad voor mijn pony. Het dek was behoorlijk zwaar, canvas dikker dan jeans en een vilten lap aan binnenzijde. Leren riemen. Was en behoorlijk duur dek, hing door het gewicht altijd recht ook na rollen er was nooit een gat ingekomen, ook niet als andere paarden mijn pony beten. Wie fabrikant was stond er niet in, ik had gekocht bij een manage in Nijeholtpade in Friesland.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:00

Hier nog een horseware / rambo fan!
Past super op mn brede paarden, genoeg ruimte voor, geen schuurplekken meer en 100% waterdicht.
Laatst bijgewerkt door Nibbit op 26-02-15 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 17:05

Hier net als Neonlight ook een fan van Stormshield, paard had vroeger ook geregeld schuurplekken op de schouders en borst en sinds ik een Stormshield heb, nergens geen last meer van.
Ik heb de gewone Versatility regen deken zonder buikflap maar met gesloten voorkant.
En daar heb ik dan het 180 grams onderdeken bij wat perfect is voor echt koude dagen.

De gesloten voorkant vind ik trouwens erg praktisch, die gespen schuurden ook altijd bij mijn paard omdat het deken naar achter getrokken werd.
Eerst knipte ik dan de achterkant van een washandje en deed ik dat rond de gespen maar nu heb ik nooit meer gedoe met die gespen.
En mijn paard verdraagt het ook dat het deken over haar hoofd moet.