wie start er op een trens zonder sperriem in de Z? vragen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

frodo77

wie start er op een trens zonder sperriem in de Z? vragen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 19:44

Hallo,

Ik ga eerdaags weer Z1 starten met mijn paard. Maar omdat ik maar weinig mensen op een trens zie starten en al helemaal niet zonder sperriem, heb ik een paar vragen.

Start er iemand van jullie z dressuur op een trens maar dan zonder de sperriem?!

Hoe kijkt de jury hiernaar?

Heb je er weleens commentaar over gehad? Met name van jury's?

Het zet me heel erg aan het twijfelen. Mijn paard loopt op het moment super fijn op een trens maar dan wel zonder die sperriem.

Ik heb een neusriem zonder lusje. Ik weet dat dat niet mag als je zonder sperriem wilt rijden. Ben meer benieuwd naar mensen die in de z dressuur starten zonder die sperriem. En of er eventueel commentaar op komt.

Groetjes

maralyn

Re: wie start er op een trens zonder sperriem in de Z? vragen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:45

Volgens mij mag je starten, met een hoge neusriem.
Als er maar geen lusje aan zit voor de sperriem.

Anders is je outfit niet compleet.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:47

Tja heb het weleens gezien, volgens mij maakt het voor de beoordeling niet zo uit. Ik vind het persoonlijk zelf niet fijn rijden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:48

Tegenwoordig mag zelfs het lusje eraan zitten, sinds april 2014. Maar ik ken niemand die zonder sperriem op trens in de Z starten. Ik zou het wel cool vinden, geeft voor mij echt iets extra's aan de combinatie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:51

;) ik heb geen idee hoe de jury kijkt, maar mij lijken het de betere ruiters....!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:51

Waarom zou je dat niet doen??
Ik heb een 4 jarige in de L2 ook gewoon met hoge neusriem gereden.
Waarom zou dat in het Z dan een probleem zijn? Als jou paard daar fijn op loopt, zou ik dat zeker doen!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:19

Ik heb het gedaan, geen enkel verschil in beoordeling mee gehad!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:30

Janneke2 schreef:
;) ik heb geen idee hoe de jury kijkt, maar mij lijken het de betere ruiters....!

Waarom? Door de sperriem ligt het bit stiller in de mond. Ik ben juist geen fan van geen sperriem bij een hoge neusriem. En veel paarden gaan ook juist extra met het bit spelen zonder sperriem wat weer kan ogen als onrustig in de mond.
Maar er zijn indd paarden die een sperriem niet waarderen. Volgens mij mag je tegenwoordig ook gewoon met lusje eraan starten. Oogt wel slordig vind ik persoonlijk.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:33

_Zsazsa_ schreef:
Janneke2 schreef:

Waarom? Door de sperriem ligt het bit stiller in de mond. Ik ben juist geen fan van geen sperriem bij een hoge neusriem. En veel paarden gaan ook juist extra met het bit spelen zonder sperriem wat weer kan ogen als onrustig in de mond.
Maar er zijn indd paarden die een sperriem niet waarderen. Volgens mij mag je tegenwoordig ook gewoon met lusje eraan starten. Oogt wel slordig vind ik persoonlijk.

2 vragen.

Wanneer is een paard onrustig in de mond?
En waarom zou dit ongunstig zijn?

Met een ongebroken trens, heb je geen sperriem nodig.
Met een gebroken of dubbel gebroken bied het meer steun.

Maar dan kun je er altijd voor kiezen om de sperriem erg losjes te doen, of zo'n hoofdstel als KBK heeft.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:46

Gewoon mee starten, want het mag. En of je er nou in het L2 of in het Z mee rijdt maakt niets uit.

Never change a winning team, beter wat commentaar zonder sperriem (al zul je dat niet krijgen hoor), dan een slordige proef met nog een hoop meer commentaar en misschien wel zonder winst & fijn gevoel.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:59

_Zsazsa_ schreef:
Janneke2 schreef:

Waarom? Door de sperriem ligt het bit stiller in de mond. Ik ben juist geen fan van geen sperriem bij een hoge neusriem.

Accoord, dat is een argument.
Mijn opmerking gaat vooral over de aloude wijsheid dat ruiters die 'een hele ijzerhandel' (cq lederwaren handel) gebruiken hun zaken niet echt goed voor elkaar hebben.

Citaat:
En veel paarden gaan ook juist extra met het bit spelen zonder sperriem wat weer kan ogen als onrustig in de mond.

....en spelen en spelen is twee, al neig ik naar 'liever iets meer beweging dan kaken op elkaar geklemd'.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 21:35

Mag gewoon hoor, ik heb M2 gereden met deze optoming (Z op s en t). Nooit een opmerking over gehad :)

frodo77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-15 00:18

Super bedankt voor jullie snelle reacties! Mijn paard kan zowel bitloos, op stang en trens als op trens gereden worden :).
hij is fijn in de mond en doet hem nooit open. Ook niet zonder neusriem ;).
Hij is alleen een beetje apart soms met een aantal dingen, zo dus ook dat hij fijner loopt zonder sperriem haha.

Ik vind zelf dat lusje ook niet mooi, dus dat heb ik niet.

Ik heb heel af en toe wel wat combinaties gezien die op trens reden maar nooit zonder sperriem. Al helemaal niet (richting) in de z.

Fijn om te horen dat er een aantal starten zonder sperriem en dat het verder niks uit maakt met evtueel commentaar :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 08:02

Mijn huidige paard rij ik ook regelmatig zonder sperriem, ik heb zo'n idee dat veel paarden die sperriem helemaal niet fijn vinden. De neusriem heb ik ook altijd gewoon heel los zitten en laatst floepte de sperriem zo van zijn neus af onder het rijden, die zat dus té los :+

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 14:42

@ janneke2

Ik hou ook niet van een ijzerhandel en spelen vind ik ook niet erg. Maar helaas wordt dit door jury's vaak opgevat als onrustig in de mond. Een goede sperriem zit niet te strak en niet te Los. Te los is net zo vervelend als te strak.Bij een hoge neusriem word vaak een stang achtig bit gebruikt, waar weer een kinketting aan vast zit ter stabilisatie. Ook daar geld te strak of te los is Niet fijn.
Een trens beweegt natuurlijk ook altijd meer in de mond.
Maargoed ik zeg altijd dat de ruiterhand bepaald wat er in een mond gebeurd, niet het paard of bit.

Maar Ts, jou paard geeft dus aan deze optoming fijn te vinden en daar gaat het om. Met of zonder lusje ;)