Sinds 2 jaar heb ik maatzadel van Silhouette dressuurzadel op de rug van mijn 7-jarige Arabier liggen, een mooi zadel, maar ondanks dat ik het zadel elke 3 maanden door een bevriende zadelmaker, die met pensioen is laat aanpassen, krijgt mijn paard aan de linkerkant witte plekken. Ook mijn huidige bevriende zadelmaker vindt dit zadel niet optimaal. Daarnaast doet mijn paarden zijn oren in de nek als ik met het zadel aankom, dus duidelijkere tekens, dat er iets aan de hand is kan ik niet krijgen. Ik rijd endurance klasse 2, rijd vaak lange tochten en daarnaast 2x per week dressuur. Mijn paardje staat 24 uur per dag buiten, onbeperkt toegang tot hooi en krijgt de nodige mineralen erbij. Mestonderzoek voor wormen laat zien dat alles OK is. Zelf ga ik naar de osteoaat en volgens hem zit ik recht. Mijn paard gaat ook naar de osteopaat en heeft rechts meer moeite met inbuigen. Binnenkort komt mijn eigen osteopaat kijken of ik tijdens het rijden iets raars doe. Met mijn rij-instructrice ben ik ook bezig met rechtrichten. Nu heb ik ook gevoel dat hij een hekel heeft aan lage dressuur singelstoten. Ik heb 3 weken geleden een keer op een veelzijdigheidszadel van mijn andere paard gereden en daar had hij geen last bij het aansingelen. Boomloos vind hij en ik niet fijn. Ik heb echt ook de steun van het zadel nodig om netjes te zitten. Hij is een grote Arabier, korte rug, veel schouderpartij die weer naar voren "aflopen", waardoor een zadel de neiging heeft naar voren te schuiven (en dan bij de schouders in de weg gaat zitten), ruime passen in de stap en galop, in de draf is ie meer een jogger, maar als hij snel draaft, maakt hij zeer ruime bewegingen met zijn voorbenen. Ik ben samen met mijn zadelmaker de gehele zadelmarkt aan het afstruinen en uiteindelijk spreken mij en hem de veelzijdigheidszadels van Albion en Gaffet zeer aan. Gaffet heeft meer de voorkeur van mijn zadelmaker (denk ook dat het meer door de ambacht komt, dat hem aanspreekt). Door vroegere ervaringen bij mijn oude paard, ben ik zeer skeptisch tov zadelmakers en fitters. Maar mijn mening, zijn er maar weinig echt goede zadelmakers. Gaffet is in Nederland niet te krijgen, en de heer Gaffet zelf spreekt alleen Frans, dat gaat lastig worden. Nu heb ik twee vragen:
1. Wie kan mij goed advies geven mbt een zadelmaker die Albion aanmeet en echt goed naar een paard kijkt, aangezien mijn paardje geen gemakkelijke bouw heeft en we lange afstanden rijden.
2. Wat zijn jullie ervaringen met Albion veelzijdigheidszadels?