Tuig schoonmaken en invetten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_FWx

Tuig schoonmaken en invetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-15 07:52

Ik wil binnenkort al mijn tuig schoon gaan maken.
Een zadel, twee hoofdstellen, drie paar teugels enz.
Hebben jullie nog tips en tricks voor het schoonmaken en invetten?

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 11:42

Benodigheden:Hema zeepje, Br leather dressing, handdoek, sponsje etc. (andere dingen zijn ook goed, maar dit heb ik)
met een sponsje en water en dan zeepje eerst zadel schoonmaken. Afnemen met handdoek. Dan dun laagje met de leather dressing (is goed) en dat kan je gwn laten zitten/intrekken :). Succes. Zo is het hoe ik het vaak doe.
Tips, niet al te dik invetten anders duurt het ontzettend lang voordat het weer droog is. Vet vooral waar je op zit niet te dik in i.v.m je rijbroek, zorg dat het goed droog is als het op het paard komt en of als jij er op komt.

Nynke_Mandy

Re: Tuig schoonmaken en invetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:24

Je hebt bij de Action van die lederdoekjes, die zijn wel handig om gauw iets mee schoon te maken.
Verder alles eerst goed schoonmaken met zadelzeep, en daarna met vet. Probeer ook echt alles goed schoon te maken, ook kleine hoekjes, zoals onder het zadelrokje.
De beugels kun je even in het water zetten en/of schoonmaken met een doekje.

Bij het hoofdstel, als je een lakneusriem hebt, dan kun je beter niet met vet en zeep over het lakgedeelte heen gaan. Dat wordt dan namelijk erg lelijk.
Verder kun je het hoofdstel helemaal uit elkaar halen, maar dan moet je niet vergeten op welk gaatje alles vast zat.
Ook bij het hoofdstel eerst met zadelzeep, en daarna zadelvet. Als je een frontriem hebt met steentjes, dan kun je beter niet met zeep en vet over de steentjes gaan.
Het bit kun je in het water leggen te weken, en daarna met een doekje of sponsje even goed schoonmaken.
Voor de teugels is het eigenlijk ook hetzelfde. :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 12:54

Ik gebruik altijd eerst van die driehoek zeep. Zodat eerst alles goed schoon kan maken en daarna laagje lederdressing erover. Bit doe ik alleen in warm water laten weken en dan goed schoonpoetsen. Verder niets denk ik zo.