Foam zadel, zadelmaker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wilder

Foam zadel, zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 18:51

Ik heb mijn oog laten vallen op een foam zadel, nu wil ik uiteraard de zadelmaker langs laten komen om deze goed te beoordelen.
Nu heb ik alleen gelezen dat de meeste zadelmakers er niet zo weg van zijn ivm het opvullen.
In hoevere heeft het dan zin om de zadelmaker langs te laten komen om te passen?
Want wat ik dus heb gelezen hier is dat het zadel moet passen of niet, mij lijkt dat als het een geheel nieuw zadel is deze nog naar de rug van de pony kan gaan staan, of zit ik hierin mis?

MissMiekjee

Re: Foam zadel, zadelmaker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 08:44

Er zijn maar een paar zadelmakers in Nederland die foamzadels leveren en ook kunnen aanpassen. De eigenschap van foam is, dat als het warm wordt, het naar de rug vormt (na een minuut of 5), en weer terugveert als je klaar bent, en het dus op veel paarden past. Als het goed is, hoeft een foamzadel ook niet opgevuld te worden. Het enige wat ooit eens kan voorkomen, is dat je foam vervangen moet worden na een x aantal jaar, en dan moeten ze gewoon de hele vulling eruit halen en een nieuwe erin zetten. Ik zou een zadelmaker contacteren die ervaring heeft met foamzadels, want uit ervaring weet ik dat zadelmakers die vooral werken met wolvulling moeite hebben met foam, het is namelijk niet zo bekend en niet iedere zadelmaker is er handig mee.

Ben zelf trouwens wel erg positief over een foamzadel :).

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 16:42

Het belangrijkste aan het zadel is de boom en die moet dus op je paard passen, die is gemaakt van hout of kunststof en past zich dus niet aan aan je paard.
Naar mijn weten kan je een foamvulling niet bijvullen alleen vervangen. Maar ik werk er zelf niet mee, heb wel gezien dat het vervangen van foam nogal lastig kan zijn ivm dat het foam vastgeplakt zat. Maar dat kan ook wisselen per merk.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 22:48

Ik heb een foamzadel gehad, groot nadeel is dat het niet aan te passen valt. Ik heb mijn zadel mede daarom moeten verkopen. Ik zou er niet meer voor kiezen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:31

Foam is niet aan te passen. Als je dat moet aanpassen, moet je het uit het kussen halen en een nieuwe foam maken. Ik zou dat moeten kunnen. Kan namelijk een heel zadel maken. Bijvullen kan idd niet. Sommigen leggen er vilt op. (Vooral als het goedkoop moet bij manegepony's) Je kan de foam er ook uit halen en er wol voor in de plaats doen.

Een goede zadelmaker zal je vertellen dat foam na een jaar of 3 ook vervangen moet worden.

Als het zadel past past het, maar veel paarden veranderen nog wel eens in hun leven. Dan kan het zijn dat iets wat heel goed lag, opeens niet meer past en dan zijn deze zadels moeilijker te verkopen. Zie maar weer een paard te vinden waar het zadel weer ideaal op ligt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:02

Ik zweer bij foam zadels. Rij nu een jaar of 6 met Antares foam zadels en nooit meer anders.
Ik merkte echt groot verschil bij mijn paarden. Het is gladder draagvlak en ligt gewoon heel mooi op de rug van het paard, mits het super is aangemeten!
Daarom mijn advies, wil je een foam zadel laat het aanmeten en controleren door een zadelmaker met heel veel ervaring met foam.
Realiseer je wel dat de meeste foam zadels nogal kostbaar zijn. Een nieuwe Antares kost bijvoorbeeld (E)3600,-.

Het enige is dat het niet zomaar aan te passen is. De foam vulling kun je dan ook NIET uit de kussens (of eigenlijk panelen zoals ze het noemen) halen. Als je het wil aanpassen moet er een ander paneel onder. Ik weet dat als het foam te dik is ze het wel eens bij kunnen schaven.
Dit heeft te maken met dat ze een paneel maken van foam en die vervolgens bekleden met het leer. Het is dus niet zoals bij wol dat je een leren omhulsel hebt wat je daarna volstopt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:34

ik neem aan dat je een zadel bedoeld met foam kussens?
Als de kussens goed liggen op de paardenrug zijn het prima kussens.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 08:51

Klopt.