Hoofdstel met bit of bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Itsme_annie

Hoofdstel met bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 22:22

Hallo allemaal!

Ik heb sinds een poosje een verzorgpony, maar hij houdt totaal niet van het hoofdstel. Zodra hij het aan ziet komen krijgt hij het altijd voor elkaar dat ik het ding niet over zijn oren krijg. Hij heeft wel een gevoelige plek bij zijn oor, maar eigenaresse zegt dat het een clown is die heel erg van overdrijven houdt. Eigenaresse zegt dat het bij het nieuwe hoofdstel een stuk erger is geworden, dus ik gebruik alweer het oude. Voor alle duidelijkheid: hij lijkt er totaal geen pijn aan te hebben! Hij is wel een enorme pestkop en ik krijg ook het idee dat hij het doet om mij uit te testen.

De laatste tijd heb ik het opgelost door steeds het bit los te halen en het dan over zijn oren te hangen (dit gaat een stuk makkelijker en hij ziet het ook niet aankomen) en vervolgens het bit er weer aan te maken. Dan vind hij alles prima en kan ik het zo in krijgen.

Doordat ik steeds het bit eraf moet halen kreeg ik het idee om eens bitloos te gaan proberen, want dit lijkt voor hem veel meer op een halster en daar heeft hij geen problemen mee. Nu wil ik aan jullie vragen of jullie goede/slechte ervaringen hebben en of jullie weten wat voor bitloos hoofdstel ik zou kunnen gebruiken. Ik wil absoluut niet dat er druk op de bovenkant van het hoofd achter de oren komt, want dat zou het probleem alleen vergroten.

8nnemiek

Re: Hoofdstel met bit of bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:12

Dan kun je beginnen om eens gewoon op het halster te rijden. Gewoon om te zien hoe hij erop reageert :)

Mijn paard heb ik geleerd dat hij een snoepje krijgt als hij het bit inneemt, dus die kan tegenwoordig niet wachten totdat ik met het hoofdstel aan kom :Y)

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:24

Paarden doen niet alsof ;) dus het oren in de nek leggen doet hij niet voor niets. Het is geen toneelspel, daar doen paarden niet aan. Wij mensen vullen dat wel vaak zo in, maar daarmee projecteren we menselijke eigenschappen op het paard. Een paard reageert altijd heel direct en puur. Hoe weet je zo zeker dat hij geen pijn heeft?

Hoe lang geleden is hij naar de tandarts geweest? Of heeft hij die uberhaupt al eens gezien? En een osteopaat? Zijn er blokkades in zijn nek, achter zijn oren?

Ik zou eerst daar naar kijken en dan pas verder gaan denken over een hoofdstel ;)

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:39

Ik ben bij mijn shet begonnen met een touwhalster, maar hem heb ik zo beleerd. Inmiddels heb ik voor hem een hoofdstelletje gekocht. Mijn merrie is beleerd met bit, maar ook voor haar heb ik een touwhalster waarmee ik bitloos rij. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met haar volgens de western manieren rij en dus maar heel weinig druk op de teugels zet en veel meer rij met druk van benen en zit.
Ik zou dus eerst beginnen met een touwhalster, een beetje oefenen en voordat alles je verdiepen in deze manier van rijden ;-)

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:48

Siesjuh schreef:
Ik ben bij mijn shet begonnen met een touwhalster, maar hem heb ik zo beleerd. Inmiddels heb ik voor hem een hoofdstelletje gekocht. Mijn merrie is beleerd met bit, maar ook voor haar heb ik een touwhalster waarmee ik bitloos rij. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met haar volgens de western manieren rij en dus maar heel weinig druk op de teugels zet en veel meer rij met druk van benen en zit.
Ik zou dus eerst beginnen met een touwhalster, een beetje oefenen en voordat alles je verdiepen in deze manier van rijden ;-)

Ik kan het helemaal mis hebben, maar met touwhalster rijden lijkt mij niet zo'n goed idee toch? Omdat je er echt niet te veel druk op moet zetten. Dat zou ik toch wel mmet iemand erbij doen daar daar een beetje ervaring mee heeft en niet zomaar even uitproberen bij een paard die al gevoelig is achter haar oren.

Maar Ts, als de eigenaar ermee akkoord gaat zou ik kijken of de tandarts er een keer bij kan komen om te kijken of het gebit goed is. Is dat zou dan kun je best eens kijken naar een bitloos hoofdstel. Ook kun je proberen het hoofdstel leuk te maken voor het paard, door inderdaad bijvoorbeeld elke keer een snoepje te geven.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 09:54

Je moet sowieso niet veel druk zetten op een bitloze optoming en er ook zeker niet mee beginnen als je er geen ervaring mee hebt, dwz zonder de nodige informatie te hebben ingewonnen, hulp te krijgen van mensen die er wel verstand van hebben.

Er zijn op internet ontzettend veel sites te vinden over bitloze optomingen en hoe ze inwerken.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:00

Siesjuh schreef:
Je moet sowieso niet veel druk zetten op een bitloze optoming en er ook zeker niet mee beginnen als je er geen ervaring mee hebt, dwz zonder de nodige informatie te hebben ingewonnen, hulp te krijgen van mensen die er wel verstand van hebben.

Er zijn op internet ontzettend veel sites te vinden over bitloze optomingen en hoe ze inwerken.

Ja oke, dus toch wel goed gedacht. Dat is dan ook wel handig er bij te zetten voordat Ts er zomaar mee aan de slag gaat.

zodine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:35

kijk eerst goed naar het gedrag van het paard. is er een reden voor te vinden?

ik persoonlijk zou een tandarts laten komen om het gebit te controleren. een bit kan behoorlijk pijn doen wanneer het gebit niet onderhouden wordt waardoor er problemen in de mond ontstaan.

ga liever niet zelf lopen spelen in bitloze optomingen. vraag hier advies en hulp van een deskundige bij.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:41

Mijn paard is een watje eerste klas. Geeft direct aan als er iets niet 100% lekker zit. Ideaal.

Maar: als ik haar hoofdstel om doe is er niks aan de hand. Oren naar voren hoofd laag, geen enkel probleem.

Laatst deed een vriendin haar hoofdstel om, net iets hardhandiger dan dat ik dat normaal doe (ik doe bij oorbeeld oren een voor een, zij trok iets aan het hoofdstel en deed beide oren er doorheen). Paard deed direct haar hoofd heel hoog en oren in haar nek.

Als ik zo lees dat als je het bit er later in hangt en dat er dan geen probleem is, zou het ook iets soortgelijks kunnen zijn?

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:25

Paarden kunnen wel degelijk alsof doen
Er stond er bij ons een die had uitgevogeld dat ie kon doen alsof ie kreupele
Dierenartsen er bij en het beest was kern gezond dus gewoon doorgereden en idd het was niks anders dan een truukje om onder werk uit te komen

Ik zou gewoon een sidepull proberen of eerst met halster als je niet direct een nieuw hoofdstel wil aanschaffen
Ik rijd mn bijrijd paarden nu ook bitloos en ik ben er zeer tevreden mee
Ik heb geen hoofden meer die omhoog gegooid worden of gedram als wel naar buiten gaan waardoor er soms een onvriendelijke noodstop aan te pas moest komen

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 11:48

Bedankt voor de tips allemmaal! Ik was sowieso al van plan om eerst de nodige informatie in te winnen, maaar ik wou eerst even van anderen horen wat hun ervaringen zijn. Het moeilijk doen bij het hoofdstel ligt niet aan het bit, het is alleen zo dat als ik het bit in zijn mond doe dat hij dan ziet aankomen dat de volgende stap over de oren is en dat hij weet dat hij daar onderuit kan komen. Het kan idd zijn dat hij voelt dat ik minder fel en sterk ben dan baasje zelf, dus dat hij bij mij eerder het idee heeft dat hij er onderuit kan komen, want eigenaresse is veel strenger dan ik, terwijl ik over het algemeen ook al vrij streng ben.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 12:58

@Ingrid_92 paarden kunnen wel degelijk leren om onder iets uit te komen waar ze geen zin in hebben en in dit geval lijkt het daar heel erg op, want hij is over het algemeen heel lui en heeft dus geen zin om aan het werk te gaan, ofwel rijden. Als hij echt pijn achter zijn oren had gehad zou hij van het halster ook last gehad hebben.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 14:03

ak145461 schreef:
@Ingrid_92 paarden kunnen wel degelijk leren om onder iets uit te komen waar ze geen zin in hebben en in dit geval lijkt het daar heel erg op, want hij is over het algemeen heel lui en heeft dus geen zin om aan het werk te gaan, ofwel rijden. Als hij echt pijn achter zijn oren had gehad zou hij van het halster ook last gehad hebben.

Natuurlijk kunnen ze wel iets verzinnen om ergens onderuit te komen, maar dat doen ze toch niet voor niets? Wáárom proberen ze ergens onderuit te komen? Wáárom wil dit paard zijn hoofdstel niet in? Een paard gaat niet lopen klooien als hij er ontzettend veel zin in heeft.
En nogmaals.. ik zou dan echt eerst een tandarts laten kijken. Als je eens wist hoeveel paarden er rond lopen met soortgelijke gedragingen, die gewoon last van hun mond hebben...

Ik heb hier ook een shetlander lopen die zich niet laat vangen. Maar dat is niet om zomaar te pesten, hij heeft geen zin in het werk maar daar is ook een reden voor (vindt het te druk, werk te zwaar etc.). Dan moet je dáár wat aan doen, maar niet blijven hangen bij: het paard kliert/het paard speelt toneel etc.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:00

Ik denk persoonlijk dat hij het rijden in het geheel saai vind, want hij moet wel uitdaging hebben. En zoals ik al zei is hij lui aangelegd. Ik wil hem sowieso laten ervaren dat rijden ook leuk kan zijn. Dit is ook deels de reden dat ik overweeg om bitloos te proberen (natuurlijk met hulp) omdat hij zich dan wat vrijer voelt. Ik zal even aan eigenaresse vragen wanneer tandarts voor het laatst is geweest, maar ik denk dat die er al wel eens naar gekeken heeft, maar dat weet ik natuurlijk niet zeker.
Het is moeilijk om uit te leggen, maar mensen die het paard in het echt hebben gezien en ook zeker verstand van paarden hebben zeggen ook dat hij kleine dingetjes wel weet te overdrijven.

Zijn er mensen die hun ervaringen met bitloos willen delen, met name de overstap van bit naar bitloos?

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 17:10

En je weet 100% zeker dat het niet misschien de tanden zijn? Dat hij dat echt niet pijn heeft.
Anders zal ik zeggen lekker met halster rijden. zo ervaar je het een beetje. Leuk dat je er in ieder geval over na denkt :D

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-15 17:28

Het is zo dat ik zie dat hij totaal geen zin heeft in rijden. Zoals ik al zei ga ik vragen of de tandarts er al eens bij is geweest, maar hij heeft ook meer dan een half jaar stil gestaan en ik rij er nog niet zo lang op, maar ik wil niet dat het een soort strijd wordt. Ik denk dat het nu een beetje te vergelijken is met dat je als mens ook geen zin hebt om je slaapkamer/huis op te ruimen omdat het gewoon saai is. Nou weet ik dat de eigenaresse bijvoorbeeld ook nauwelijks sprong, terwijl hij dat wel heel leuk vindt (vrij springen tenminste). Ik ga wat meer afwisselen en dan hoop ik dat hij het rijden weer wat leuker gaat vinden. Touwhalster is in ieder geval wel een goede optie want dat geeft zeer weinig druk achter de oren, maar nogmaals, ik moet er nog wel even goed over nadenken en met de eigenaresse overleggen.
Ik bedacht me later ook dat hij het rijden misschien niet leuk vindt omdat hij momenteel heel zwaar is. Het is een oud type haflinger die veel aanleg heeft om dik te worden. Hier werk ik wel aan en hij begint al wat af te vallen, maar aangezien hij zo veel aanleg heeft om dik te worden gaat het heel langzaam...

Ik wil gewoon dat hij ook tijdens het rijden weer lekker in zijn vel gaat zitten, want het is een hele leuke rijpony die zelfs dingen als de Spaanse pas en een hele mooie passage kan.

Boeija

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:51

Mijn paard deed ongeveer hetzelfde met zijn hoofd als ik met het hoofdstel aankwam. Dit kwam puur uit angst. De vorige eigenaar heeft het bit er zonder voorzichtigheid altijd ingeramd en hierdoor deed hij z'n hoofd al omhoog als hij het hoofdstel zag.

Ik rij nu al een tijdje bitloos met hem en hij reageert hier perfect op! Ik gebruik meestal een touwhalster met leadrope erom. Maar met buitenritten heb ik ook wel eens een simpel Harry's Horse bitloos hoofdstel gebruikt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 23:39

Proberen kan zeker geen kwaad. Met mijn paard was het altijd een gevecht om het hoofdstel aan te krijgen. Met het ene bit ging het wat makkelijker als het andere. Ben toen begonnen om met een gewoon stalhalster te rijden en dan de teugels onderaan vast gemaakt net als bij een touwhalster anders is de werking naar mijn idee te onduidelijk omdat een halster meer schuift. Dan wisselde ik af met halster en touwhalster. Je hebt een hele hoop verschillende bitloze hoofdstellen ga daar maar eens uitzoeken. Het jammere vond ik dat ik een mooi hoofdstel had hangen(en vooral duur) en vond ik toch zonde om die zomaar te laten liggen. Ik heb toen een neusriem besteld bij Horsecharms. Ideaal. Kan gewoon me eigen hoofdstel gebruiken. Ben er helemaal happy mee en voor de prijs hoef je het al helemaal niet te laten.

Deze heb ik. Misschien ook wat voor jouw pony is niet duur dus dat is ook wel fijn.
http://www.horsecharms.eu/nl/sidepull

En de overstap van bit naar bitloos ging zonder moeite. Paard reageerde gewoon zoals je wil. Het enige verschil is dat ze veel meer ontspannen was en niet meer zo liep te klooien met haar bit en zeker het hoofdstel aandoen is nu makkelijk. Voorheen wilde ze er vandoor tegenwoordig blijft ze gewoon los staan wachten.

Weerwolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 01:32

Tigra_ schreef:
En de overstap van bit naar bitloos ging zonder moeite. Paard reageerde gewoon zoals je wil. Het enige verschil is dat ze veel meer ontspannen was en niet meer zo liep te klooien met haar bit en zeker het hoofdstel aandoen is nu makkelijk. Voorheen wilde ze er vandoor tegenwoordig blijft ze gewoon los staan wachten.

Dat is ook mijn ervaring. Ook geen enkele moeite met overstappen naar bitloos en ook veel meer ontspannen lopen.

Itsme_annie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 17:36

Bedankt voor de reacties! Het is heel fijn om te horen dat de overstap bij jullie zo soepel ging. Ik heb even gekeken bij Horsecharms en ziet er goed uit. De prijs is inderdaad heel voordelig!

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 12:17

Siesjuh schreef:

Dat geldt nòg meer voor bitten.