Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
dus het oren in de nek leggen doet hij niet voor niets. Het is geen toneelspel, daar doen paarden niet aan. Wij mensen vullen dat wel vaak zo in, maar daarmee projecteren we menselijke eigenschappen op het paard. Een paard reageert altijd heel direct en puur. Hoe weet je zo zeker dat hij geen pijn heeft?
Siesjuh schreef:Ik ben bij mijn shet begonnen met een touwhalster, maar hem heb ik zo beleerd. Inmiddels heb ik voor hem een hoofdstelletje gekocht. Mijn merrie is beleerd met bit, maar ook voor haar heb ik een touwhalster waarmee ik bitloos rij. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik met haar volgens de western manieren rij en dus maar heel weinig druk op de teugels zet en veel meer rij met druk van benen en zit.
Ik zou dus eerst beginnen met een touwhalster, een beetje oefenen en voordat alles je verdiepen in deze manier van rijden
Siesjuh schreef:Je moet sowieso niet veel druk zetten op een bitloze optoming en er ook zeker niet mee beginnen als je er geen ervaring mee hebt, dwz zonder de nodige informatie te hebben ingewonnen, hulp te krijgen van mensen die er wel verstand van hebben.
Er zijn op internet ontzettend veel sites te vinden over bitloze optomingen en hoe ze inwerken.
ak145461 schreef:@Ingrid_92 paarden kunnen wel degelijk leren om onder iets uit te komen waar ze geen zin in hebben en in dit geval lijkt het daar heel erg op, want hij is over het algemeen heel lui en heeft dus geen zin om aan het werk te gaan, ofwel rijden. Als hij echt pijn achter zijn oren had gehad zou hij van het halster ook last gehad hebben.
Tigra_ schreef:En de overstap van bit naar bitloos ging zonder moeite. Paard reageerde gewoon zoals je wil. Het enige verschil is dat ze veel meer ontspannen was en niet meer zo liep te klooien met haar bit en zeker het hoofdstel aandoen is nu makkelijk. Voorheen wilde ze er vandoor tegenwoordig blijft ze gewoon los staan wachten.