Springbescherming. Wat is goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Springbescherming. Wat is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:31

Hallo.

Mijn fries en ik willen vanaf maandag wat meer gaan springen.
Lees: Geen hoogtes! Tot 60 cm.
We willen eerst de techniek goed onder controle hebben.
Maar nu het dilemma peesbeschermers/springschoenen. Voor de voor en achter benen.
Is het nu goed of is het niet goed? Ik las dat de pezen er warm door worden en minder sterk.

Groetjes.

MoniekV

Re: Springbescherming. Wat is goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:06

Met simpele neopreen beschermers worden de benen idd warm. Met leren of wolgevoerde beschermers is dit niet zo. Ook crossbeschermers zijn meestal goed ventilerend.

Heeft je fries veel sokken of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:08

MoniekV schreef:
Met simpele neopreen beschermers worden de benen idd warm. Met leren of wolgevoerde beschermers is dit niet zo. Ook crossbeschermers zijn meestal goed ventilerend.

Heeft je fries veel sokken of niet?

Ja best wel. Maar is dat niet ongelooflijk duur?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:08

Peesbeschermers zijn bedoeld om de pezen te beschermen voor klappen van buitenaf (bv de achter hoeven). Deze zou ik zeker wel adviseren aan te doen. Peesbeschermers zijn er niet voor gemaakt om echt steun te geven, ze zitten ook alleen om de pees heen en ik kan niet geloven dat de pezen daar veel zwakker van worden.

Of de pezen warm worden onder de peesbeschermer ligt er ook aan welke peesbeschermers je koopt. Er zijn tegenwoordig veel soorten peesbeschermers die de warmte prima afvoeren (bv die van veredus). Onze paarden zweten in ieder geval nooit onder hun beschermers.

Springschoenen heb je alleen nodig als je paard snel op zijn eigen voeten staat (en bijvoorbeeld met springen snel zijn ijzers aftrapt of vaak op zijn hoefbal landt). Maar voor de meeste paarden zijn deze niet nodig en ik gebruik ze zelf eigenlijk nooit.

En strijklappen zijn alleen nodig voor paarden die hun benen tegen elkaar aan strijken. Vaak heb je deze dus ook niet nodig.

Wat je precies aandoet verschilt dus per paard. Ik zou adviseren in ieder geval de voor peesbeschermers aan te doen. De rest is waarschijnlijk niet nodig, maar die zou je altijd later nog aan kunnen schaffen mocht het nodig zijn.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:11

Goede beenbescherming is idd aan de prijs maar een DA is duurder ;). Als je sporadisch eens een sprongetje doet zou ik geen bescherming om doen als je fries aardige sokken heeft, wil je met regelmaat gaan springen zou ik wel bescherming omdoen, sowieso peesbeschermers en eventueel kogelbeschermers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 15:12

JumpingRider schreef:
Peesbeschermers zijn bedoeld om de pezen te beschermen voor klappen van buitenaf (bv de achter hoeven). Deze zou ik zeker wel adviseren aan te doen. Peesbeschermers zijn er niet voor gemaakt om echt steun te geven, ze zitten ook alleen om de pees heen en ik kan niet geloven dat de pezen daar veel zwakker van worden.

Of de pezen warm worden onder de peesbeschermer ligt er ook aan welke peesbeschermers je koopt. Er zijn tegenwoordig veel soorten peesbeschermers die de warmte prima afvoeren (bv die van veredus). Onze paarden zweten in ieder geval nooit onder hun beschermers.

Springschoenen heb je alleen nodig als je paard snel op zijn eigen voeten staat (en bijvoorbeeld met springen snel zijn ijzers aftrapt of vaak op zijn hoefbal landt). Maar voor de meeste paarden zijn deze niet nodig en ik gebruik ze zelf eigenlijk nooit.

En strijklappen zijn alleen nodig voor paarden die hun benen tegen elkaar aan strijken. Vaak heb je deze dus ook niet nodig.

Wat je precies aandoet verschilt dus per paard. Ik zou adviseren in ieder geval de voor peesbeschermers aan te doen. De rest is waarschijnlijk niet nodig, maar die zou je altijd later nog aan kunnen schaffen mocht het nodig zijn.

Dank je wel! Wat kun je doen om de achter pezen te beschermen als zij een balkje eraf gooien?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:00

Een balk gooien ze er in principe altijd met hun hoef eraf, en deze is hard genoeg dat dit geen pijn doet en dit geeft ook geen blessures. Bij peesbeschermers aan de voorbenen is er aan de voorkant ook geen bescherming. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:11

JumpingRider schreef:
Een balk gooien ze er in principe altijd met hun hoef eraf, en deze is hard genoeg dat dit geen pijn doet en dit geeft ook geen blessures. Bij peesbeschermers aan de voorbenen is er aan de voorkant ook geen bescherming. ;)

En als het paard neer komt met zijn achter benen? Hoe voorkom je (pees) blesures?

JumpingRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:24

AmoorM schreef:
JumpingRider schreef:

En als het paard neer komt met zijn achter benen? Hoe voorkom je (pees) blesures?

Je beschermt de pezen in de voorbenen voor het hard aantikken van de achterbenen tijdens de landing. Bij de achterbenen is dit dus niet nodig want daar komen geen extra paar benen meer achteraan. Maar mocht je toch extra bescherming willen dan kun je zoiets gebruiken:
http://www.divoza.com/images/products/1 ... hermer.jpg
Deze gaan rondom de benen ipv dat ze alleen de binnenkant beschermen.

Maar veel ruiters gebruiken gewoon strijklappen die alleen aan de binnenkant zitten.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:26

Als een paard een balk aantikt mag dat best gevoeld worden, anders kan het zijn dat het paard minder voorzichtig gaat springen en dat wil je niet hebben. Om die reden spring ik dus altijd met het standaard model peesbeschermers en zeker geen crossbeschermers of andere beschermers die rondom zitten. Vooral de achterkant van het voorbeen is belangrijk om goed te beschermen. Als een paard landt met een achterhoef op het voorbeen ben je blij dat daar iets zit. Springen zonder peesbeschermers zou ik dus ook nooit doen.

Zelf ben ik het meest tevreden over de Veredus Carbon Gel. De strijklappen heb ik er ook bij, maar geloof niet dat die nou zo veel nut hebben bij mijn paard als ik eerlijk ben. Voor de achterbenen bestaan ook (hoge) peesbeschermers, maar de kans dat je dat nodig hebt is niet bepaald groot. Springschoenen idem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:27

Nies_ schreef:
Als een paard een balk aantikt mag dat best gevoeld worden, anders kan het zijn dat het paard minder voorzichtig gaat springen en dat wil je niet hebben. Om die reden spring ik dus altijd met het standaard model peesbeschermers en zeker geen crossbeschermers of andere beschermers die rondom zitten. Vooral de achterkant van het voorbeen is belangrijk om goed te beschermen. Als een paard landt met een achterhoef op het voorbeen ben je blij dat daar iets zit. Springen zonder peesbeschermers zou ik dus ook nooit doen.

Zelf ben ik het meest tevreden over de Veredus Carbon Gel. De strijklappen heb ik er ook bij, maar geloof niet dat die nou zo veel nut hebben bij mijn paard als ik eerlijk ben. Voor de achterbenen bestaan ook (hoge) peesbeschermers, maar de kans dat je dat nodig hebt is niet bepaald groot. Springschoenen idem.

Worden de pezen dan niet warm en slap?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:29

Wanneer? Dat ligt er maar aan welke bescherming je gebruikt. Bij de beschermers die ik gebruik heb ik iig nog nooit wat gemerkt, dan was ik wel verder gaan zoeken voor dat geld..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 16:39

Maar jullie raden de gewone standaard peesbeschermers niet aan ivm warmte?

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 17:17

AmoorM schreef:

Gewone simpele beschermers zijn gemaakt van een harde plastic buitenlaag met binnenin neopreen, neopreen is juist bedoeld om iets warm te houden wat je met de pezen van je paard juist niet wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:27

MoniekV schreef:
AmoorM schreef:

Gewone simpele beschermers zijn gemaakt van een harde plastic buitenlaag met binnenin neopreen, neopreen is juist bedoeld om iets warm te houden wat je met de pezen van je paard juist niet wilt.

Wat is dan wijsheid? We springen niet hoog en ik vindt 130 euro aan peesbeschermers behoorlijk duur voor ons. Natuurlijk zal ik bescherming kopen als het noodzakelijk is.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:29

AmoorM schreef:
MoniekV schreef:

Wat is dan wijsheid? We springen niet hoog en ik vindt 130 euro aan peesbeschermers behoorlijk duur voor ons. Natuurlijk zal ik bescherming kopen als het noodzakelijk is.

Voor de helft van dat geld heb je ook al fijne ventilerende peesjes als je een beetje zoekt hoor.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:32

Ik heb volledig leren rondom voor €90...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 15:35

MoniekV schreef:
Ik heb volledig leren rondom voor €90...

Dat vindt ik best nog vrij prijzig. :oo

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:40

Voor wat jij gaat doen kun je prima af met een stel gewone peesbeschermers van bijv harry's horse. Ben je voor 2 tientjes klaar. Natuurlijk wordt het daaronder iets warm/zweterig, maar aangezien je er geen uren per dag mee rijdt zou ik me daar niet zo druk om maken. Voor slap worden van de pezen hoef je echt niet bang te zijn hoor.

Ik train thuis al mijn paarden met een gewoon normale peesbeschermers om en daar rij ik ook mee op concours. Alleen voor eventing had ik van die dure rondom beschermers met stalen/kunststof platen erin voor extra bescherming. En met endurance kregen ze juist niets om, met die afstanden vind ik de warmte namelijk wel een issue worden :j

http://www.divoza.com/collectie/paard/p ... rmers.html
http://www.divoza.com/collectie/paard/p ... rmers.html
Laatst bijgewerkt door gomir op 20-02-15 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 18:44

Natuurlijk zijn ventilerende wat beter, maar voor gewone neopreen peesjes hoef je echt niet bang te zijn hoor. Mijn paarden zweten er nauwelijks onder (alleen bij enorm heet weer) en als je ze alleen maar voor het springen gebruikt is er al helemaal niets aan de hand. Ik rij al jaren met die dingen.
BR heeft wel goede goedkope!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 16:15

Heb gewone peesjes aangeschaft. Bij de welkoop weg. Van die standaard dingen.
Benen worden er inderdaad wel warm onder, maar dat is na 2 minuten al weer verdwenen. Ik denk als ik ze echt meer ga gebruiken (Meer ga springen ect) ik toch goede cros of ventilerende beschermers wil kopen.