Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

JumpingRider schreef:Peesbeschermers zijn bedoeld om de pezen te beschermen voor klappen van buitenaf (bv de achter hoeven). Deze zou ik zeker wel adviseren aan te doen. Peesbeschermers zijn er niet voor gemaakt om echt steun te geven, ze zitten ook alleen om de pees heen en ik kan niet geloven dat de pezen daar veel zwakker van worden.
Of de pezen warm worden onder de peesbeschermer ligt er ook aan welke peesbeschermers je koopt. Er zijn tegenwoordig veel soorten peesbeschermers die de warmte prima afvoeren (bv die van veredus). Onze paarden zweten in ieder geval nooit onder hun beschermers.
Springschoenen heb je alleen nodig als je paard snel op zijn eigen voeten staat (en bijvoorbeeld met springen snel zijn ijzers aftrapt of vaak op zijn hoefbal landt). Maar voor de meeste paarden zijn deze niet nodig en ik gebruik ze zelf eigenlijk nooit.
En strijklappen zijn alleen nodig voor paarden die hun benen tegen elkaar aan strijken. Vaak heb je deze dus ook niet nodig.
Wat je precies aandoet verschilt dus per paard. Ik zou adviseren in ieder geval de voor peesbeschermers aan te doen. De rest is waarschijnlijk niet nodig, maar die zou je altijd later nog aan kunnen schaffen mocht het nodig zijn.
JumpingRider schreef:Een balk gooien ze er in principe altijd met hun hoef eraf, en deze is hard genoeg dat dit geen pijn doet en dit geeft ook geen blessures. Bij peesbeschermers aan de voorbenen is er aan de voorkant ook geen bescherming.
AmoorM schreef:JumpingRider schreef:Een balk gooien ze er in principe altijd met hun hoef eraf, en deze is hard genoeg dat dit geen pijn doet en dit geeft ook geen blessures. Bij peesbeschermers aan de voorbenen is er aan de voorkant ook geen bescherming.
En als het paard neer komt met zijn achter benen? Hoe voorkom je (pees) blesures?
Nies_ schreef:Als een paard een balk aantikt mag dat best gevoeld worden, anders kan het zijn dat het paard minder voorzichtig gaat springen en dat wil je niet hebben. Om die reden spring ik dus altijd met het standaard model peesbeschermers en zeker geen crossbeschermers of andere beschermers die rondom zitten. Vooral de achterkant van het voorbeen is belangrijk om goed te beschermen. Als een paard landt met een achterhoef op het voorbeen ben je blij dat daar iets zit. Springen zonder peesbeschermers zou ik dus ook nooit doen.
Zelf ben ik het meest tevreden over de Veredus Carbon Gel. De strijklappen heb ik er ook bij, maar geloof niet dat die nou zo veel nut hebben bij mijn paard als ik eerlijk ben. Voor de achterbenen bestaan ook (hoge) peesbeschermers, maar de kans dat je dat nodig hebt is niet bepaald groot. Springschoenen idem.

MoniekV schreef:AmoorM schreef:Maar jullie raden de gewone standaard peesbeschermers niet aan ivm warmte?
Gewone simpele beschermers zijn gemaakt van een harde plastic buitenlaag met binnenin neopreen, neopreen is juist bedoeld om iets warm te houden wat je met de pezen van je paard juist niet wilt.
AmoorM schreef:MoniekV schreef:
Gewone simpele beschermers zijn gemaakt van een harde plastic buitenlaag met binnenin neopreen, neopreen is juist bedoeld om iets warm te houden wat je met de pezen van je paard juist niet wilt.
Wat is dan wijsheid? We springen niet hoog en ik vindt 130 euro aan peesbeschermers behoorlijk duur voor ons. Natuurlijk zal ik bescherming kopen als het noodzakelijk is.