Een goed passend bit.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DiscoDipp

Een goed passend bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 12:55

Hoii,

Ik heb echt een vraag, ik zie altijd iedereen zeggen van ' een goed passend bit is het halve werk' etc. Ik zal mijn verhaal even uitleggen in het kort.

Ik heb mijn nieuwe paard dik 1 jaar gereden op een enkel gebroken trens dit gaf alleen maar ruzie, hangen, trekken, vastpakken, wegduwen en niks hielp. Na een tijd kun je dan ook begrijpen dat ik met tegenzin ging rijden, ook werd het enorm gevaarlijk. Ze ja niet te houden en als haar iets niet zint pakte ze het bit vast en ging haar eigen weg, gewoon weg levensgevaarlijk. Nadat ik dus keihard er vanaf geknikkerd ben hebben we besloten om er een scherper bit in te hangen ( nu weet ik dat dit ook maar een tijdelijke oplossing is) maar om een tijd te proberen leek het ons een slimmer idee dan doorgaan waar we waren. Nu rijd ik dus met een pelham bit en dit gaat gewoon super, nu heb ik het eindelijk zo ver dat ik haar
zonder kinketting ermee kan rijden en de teugel op de grote ring. Dit staat naar mijn zin gelijk aan een stang? Ook dit hebben dat geprobeerd om terug te rijden naar een trens. Dus wij een appelmouth stangetje aangeschaft en we waren weer helemaal terug bij af, naar de les gegaan ondertussen dat we daarheen stapten kreeg ze het voor elkaar om er als een idioot er tussen uit te gaan en zijn we gelukkig klem gereden door een auto. Sindsdien rij ik dus weer met een pelham omdat ik doodsangsten uitsta.

Ik weet ook dat jullie natuurlijk niet kunnen verklaren waarom dit gebeurt en ook niet zien hoe dit gebeurt.

Ik ben dus op zoek naar iemand die mij advies kan geven waar ik opzoek kan gaan naar een óf goed passend bit waar zij zich prettig bij voelt en dat dit opgelost kan worden, of naar iemand die dit herkent en me zijn/haar oplossing kan uitleggen.

Voor de mensen die zich afvragen waarom ik van t pelham bit af wil:

Ten eerste vind ik het verschrikkelijk dat het gewoon niet lukt om haar t rijden op een normaal bit. ( ik voel me dan echt een faal geval omdat dit alleen met haar gebeurt
Ten tweede wil ik heel graag weer dressuur gaan starten en zoals jullie waarschijnlijk wel weten mag dit niet met een pelham..

Als je kritiek hebt plaats dit dan opbouwend zodat ik er wat aan heb want ik weet maar al te goed dat ik fout bezig ben maar ik doe er tenminste iets aan..

Super bedankt alvast!

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:01

Kan je niet een bit zoeken met hetzelfde soort mondstuk?
Dus dezelfde dikte en vorm (ongebroken of dubbelgebroken, weet niet welke variant pelham je nu hebt).
Voor een paard wat ik heb gehad had ik een dunne ongebroken watertrens ipv een gebroken bit.

En anders iemand laten komen, bijv. een bitfitter?
Zelf heb ik bij elk paard goede ervaringen met de Sprenger bitten door de anatomische vorm en het materiaal.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 13:05

als je op op de grote ring kan rijden, zonder kinketting, dan zou ik op zoek gaan naar een hangende trens met identiek hetzelfde mondstuk.
ik zou deze proberen denk ik, en daarmee mag je starten op dressuurwedstrijden. want heeft geen hefboomwerking.

Een ongebroken trens is trouwens niet hetzelfde als een stang.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 18:57

Kozbi schreef:
Nu rijd ik dus met een pelham bit en dit gaat gewoon super, nu heb ik het eindelijk zo ver dat ik haar zonder kinketting ermee kan rijden en de teugel op de grote ring. Dit staat naar mijn zin gelijk aan een stang?

Dit staat dan gelijk aan een hangende trens met ongebroken mondstuk (bij een stang heb je hefboomwerking omdat de teugel net aan de onderkant vast gemaakt word. Verwissel dus stang en ongebroken niet te snel.

Ga eens opzoek naar een bit met dezelfde dikte, materiaal en als je het vindt het gewicht ook. Al is dat moeilijk.
Hangende trens zou nog dichter in de buurt komen, maar je zoekt net eerder een gewoon normaal trensje? Kies ook eerder voor een D- of bustrens dan een watertrens.

Welk bit heb je nu exact? Dikte, breedte, tongboog, merk eventueel? Misschien dat we hier wel mee kunnen zoeken naar hetzelfde mondstuk als trensje.

LucianoS

Re: Een goed passend bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 19:17

ik adviseer een bitfitter heb er zelf iemand bij gehaald en het bleek dat een normaal bitje nog te grof was voor het kleine mondje van mijn paard ..... ben erg blij dat ik hun heb gebeld en heb laten kijken ...

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:00

Leen schreef:
Kozbi schreef:
Nu rijd ik dus met een pelham bit en dit gaat gewoon super, nu heb ik het eindelijk zo ver dat ik haar zonder kinketting ermee kan rijden en de teugel op de grote ring. Dit staat naar mijn zin gelijk aan een stang?

Dit staat dan gelijk aan een hangende trens met ongebroken mondstuk (bij een stang heb je hefboomwerking omdat de teugel net aan de onderkant vast gemaakt word. Verwissel dus stang en ongebroken niet te snel.

Ga eens opzoek naar een bit met dezelfde dikte, materiaal en als je het vindt het gewicht ook. Al is dat moeilijk.
Hangende trens zou nog dichter in de buurt komen, maar je zoekt net eerder een gewoon normaal trensje? Kies ook eerder voor een D- of bustrens dan een watertrens.

Welk bit heb je nu exact? Dikte, breedte, tongboog, merk eventueel? Misschien dat we hier wel mee kunnen zoeken naar hetzelfde mondstuk als trensje.

Oh sorry dat is dan mijn fout. Ik ben eigenlijk gewoon opzoek naar iets waar ik én mee mag starten in de dressuur én wat mijn paard fijn vind en dus lekkerder op loopt.

Ik heb precies deze ook bestelt op deze sites in maat 14,5
http://www.kramer.nl/SILK-STEEL-Pelham. ... &ci=257097

@luciano

Ik heb idd ook al gezocht naar een bitfitter ook dit al aangekaart bij mijn ouders en die vonden het een beetje n raar idee. Ik moet hier ook zelf voor sparen dus ik overleg het nog even met mijn instructrice en dan maak ik een beslissing!

Bedankt voor de reacties!!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:06

Heel eerlijk denk ik dat er meer aan de hand is dan dat het bit niet naar wens is voor het paard...

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:09

Zijn er geen andere oorzaken voor dit gedrag? Zoals andere lichamelijke pijnen in haar rug of hals ofzo.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:21

Hierboven, iemand had al een bericht gestuurt hiervoor idd. Dit is dan ook het eerste waar wij aan dachten, begin dit jaar is een osteopaat uit venlo en een fysiotherapeut langs geweest, hieruit bleek alleen dat ze erg lossen knieën heeft en dat dit geen probleem zou moeten zijn. Ook hebben wij al 3 keer de tandarts langs laten komen waarbij alleen wat geveild is geweest en verder was er ook niks aan de hand. Dus ik zou ook echt niet weten wat er aan de binnen kant aan de hand moet zijn.

Ook had ik al het advies over logeren met andere bitten gekregen maar ze is ook levensgevaarlijk met longeren dus ook dit is een probleem.

Is er nog iets anders wat ik kan laten testen wat misschien een probleem kan zijn?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:25

Misschien een baucher bit?

Corine96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 20:28

Hmm.. Oke. Is het zadel helemaal in orde?

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 20:44

Ik ga dat bit eens opzoeken!!

@corine

Das een goeie! Van mijn springzadel weet ik het zeker, maar mijn dressuurzadel is alleen een keer opgevuld op haar rug maar dat is al een tijd geleden. Hier kan ik woensdag al naar laten kijken! Ga ik zeker even vragen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:51

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:53

Dit bit mag wel pas vanaf Z gebruikt worden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:02

ja? de gebroken versie mag in België ook in de E en A-proeven (ik gok gelijkaardig aan B en L in NL)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 22:13

Als ik de reglementen goed begrijp helaas wel. Maar eventueel zou een ongebroken kneveltrens een idee kunnen zijn. Dan is er wel die zijdelingse begrenzing, dat kan mogelijk een hoop schelen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 22:16

Oei vanaf het Z haha daar ben ik met dit paardje niet aan toe hahaha zoals jullie inmiddels wel hebben gelezen..

Over de gebroken versie weet ik het nog niet aangezien ze op alle ongebroken bitten die geprobeerd zijn nog het beste heeft gereageerd.. Ik zou eens even op de club rondvragen of iemand dit bit heeft en ik dit mag proberen!

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 09:05

Kijk zeker eens voor een ongebroken met tongboog, ik vind er nu zo snel niet veel maar ze zijn er zeker genoeg. Ga anders eens naar een ruiterwinkel en vraag hoe ze er tegen aan kijken als je een bit past bij je paard en moest het niet gaan, dat je het terug brengt.

Deze is zeker een kijkje waard, wel een wat hogere prijs, maar wie weet vind je hem tweedehands wel of met een kortingsbon oid.
http://www.hetgareel.nl/product/details ... i825-41863

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 11:18

Mss eens kijken naar een scholings- of correctie bit, zijn ongebroken gebogen trenzen

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 12:10

Een correctie bit komt volgensmij het dichste in de buurt dus ik ga deze als eerste proberen. Heb een nichtje die dit bit heeft en heb haar even geappt.

Wat ik nu dus ga doen is mijn dressuurzadel laten nakijken, als dat goes is probeer ik het correctie bit, loopt ze hier een aantal keer super op denk ik dat ik die maar aanschaf, zo niet dat word het even afwachten of iemand zo'n hangend bit heeft en dat proberen en anders word het verder zoeken.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-15 15:26

Even een update voor de geinteresseerde

Ik heb het correctiebit van mijn nicht uit mogen proberen, dit gaf ook alleen maar ruzie dit is dus ook de oplossing niet.. Heb wel mijn zadel laten nakijken, deze lag goed maar moet alleen een beetje worden opgevuld dus dit gaat zo snel mogelijk gebeuren.

Vandaag heb ik dus les gehad, na veel nadenken toch nog eens het watertrensje erin gehangen, uit voorzorg al aande hand naar de les gestapt.
Hier hebben we haar eerst even gelongeerd, volgensmij zat ze even in haar eigen wereld ofs want ze knalde compleet uit mekaar! Daarna dus erop gestapt, buiten een beetje hangen en trekken om hebben we haar nu wel door, zo lang ik maar snel genoe los laat gaat ze er niet op in. Nu moet ik haar dus op linkerhand rond en licht rijden en als ze omhoog komt terug naar binnen halen en weer los, voor vandaag heeft dit dus super gewerkt!! Ik hoop dat we zo een beetje verder kunnen.