bit met meer tongvrijheid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

edith2

bit met meer tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 09:59

Na een recent bezoek vd paardentandarts, bleek mijn paard nogal gevoelig te zijn op haar tong. Op aanraden vd tandarts op zoek naar een bit wat haar dikke tong wat meer ruimte geeft en toch lekker ligt in haar nogal kleine (vlezige) mond. Bij Stübben kwam ik dit bit tegen http://stubbennorthamerica.com/product/ ... g-snaffle/ en ben benieuwd of er bokkers zijn met ervaring van dit type. Rij normaalgesproken met dubbel gebroken. Vandaar in de eerste instantie ook weer naar dubbelbebroken gekeken. Paard kan nogal trekkerig zijn (om onder het vervelende gevoel af te zijn volgens ta). Of zou een ongebroken trens met een tongboog een betere optie zijn?
Laatst bijgewerkt door edith2 op 19-02-15 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: bit met meer tongvrijheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:16

Het bit uit je link heeft geen tongvrijheid. Deze heeft dat wel: http://stubbennorthamerica.com/product/ ... g-snaffle/

Ik gebruikte voor mijn KWPN'er met dikke tong en weinig ruimte een Myler MB04:
Afbeelding

Toen kreeg hij opeens weer z'n mond dicht, lippen netjes op elkaar en geen stukje tong meer zichtbaar, wat hij voorheen wel had, simpelweg omdat het te vol was van binnen. Bit gebruik ik nu nog, voor verschillende paarden bevalt het super. Niet allemaal, want het blijft heel persoonlijk (voor ruiter én paard), maar de meeste paarden die ik gereden heb deden/doen het er goed op.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:19

probeer even een foto toe te voegen vd zijkant

Afbeelding

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:20

Die heb van Rije heb ik ook. Heel fijn bit! Is voor mijn paard die al wel wat verder in de africhting is trouwens. Voor m'n jonge paard heb dezelfde zonder tongboog, een level 1.

LdJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:21

Je kunt ook eens een bit-fit sessie proberen. Meestal is dat nog redelijk te betalen en je weet direct wat je paard fijn vindt. Ik heb er een goede ervaring mee en gezien dat elk bit een hele hoop verschil kan maken! :)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:21

edith2 schreef:
probeer even een foto toe te voegen vd zijkant

[ [url=m/EOm5Nu.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een gekke foto. In mijn beleving zou hij niet naar beneden moeten wijzen, maar omhoog als je kijkt naar het bit. Toch denk ik niet dat je hier veel tongvrijheid mee creëert.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:30

Die foto is dan dus eigenlijk op de kop: als je het bit gebruikt moet de boog uiteraard omhoog.

Maar ik denk niet dat je tweede foto dezelfde is als die uit je eerste link :n Er staat namelijk ook niets in de omschrijving dat dit bit tongvrijheid zou geven of anatomisch zou zijn. Als dat wel zo zou zijn, zou dat erbij moeten staan.

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:37

Welke prijs wil je voor het bitje geven?
En misschien is bitloos wel een idee?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 11:51

Ja, bitloos doen we ook regelmatig maar dan gaat ze net even wat meer dr eigen gang, zeg maar. Foto vh bit is idd op zijn kop :( . Heb met een verkoper (stubeninsky) overlegd en die gaf aan dat door die boog er zeker meer tong vrijheid kwam. Kon ik me ook wel voorstellen. Omdat de foto op hun site er zo anders uitziet heb ik de foto vd zijkant er bij gezet, anders is het nog al een vertekend beeld idd rije. Dit bit was zo'n 60 euro, daar wil ik een beetje bij in de buurt blijven. Myler 4 ziet er prettig uit maar is ongebroken, toch? Bitfitter is zeker een optie

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 12:02

Nee niet ongebroken. Er zit een rolletje tussen waardoor je aan beide kanten onafhankelijk kan inwerken. Bit kan dus nooit dubbelklappen of prikken in het gehemelte.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 15:20

Ok, bedankt voor de tip Rije! Ik wacht nog even af of er wat mensen zijn met ervaring vh genoemde bit

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-15 22:13

Dit topic mag op slot aangezien er geen ervaringsdeskundigen zijn met dit bit. Bedankt voor de andere opties!

gauri3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:08

Bit met tongboog ?

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:12

Zijn deze bitten ook te krijgen in NL?
Ik vind de prijs 'meevallen' en denk dat het voor mijn paard ook fijn kan werken.
De mylers vind ik te groot qua ringen.

Edit: gevonden :)
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 30-03-15 19:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:28

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:33

galaxyfizzy schreef:
Mijn paard heeft een dikke tong en vlezige dikke lippen O:) Bij hem ligt de Myler level 2 MB04 goed in zijn mond, tongvrijheid en het bit is niet te dik. Ik mis op de website bij Stubben de dikte van het bit, maar misschien kijk ik er overheen? Mocht het er echt niet bij staan dan vind ik dat onbegrijpelijk, de dikte van het bit is van wezenlijk belang.

12 mm :)