FRA Peli longeerhulp of pessoateugel

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovesrosalie

FRA Peli longeerhulp of pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-15 19:06

Welke van de twee (FRA Peli longeerhulp of pessoateugel) is het beste voor
een paard dat goed naar voren is?
Het moet dienen voor een haflinger en een KWPN'er.
Ze zijn beide helemaal niet sloom.
Geeft die van FRA schuurplekjes? Mijn haflinger heeft namelijk een heel gevoelig velletje.

liedjuh2

Re: FRA Peli longeerhulp of pessoateugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 19:10

Het heeft beide een totaal andere werking.
De Pessoa "dwingt" het paard meer naar beneden. Daarbij staat de lijn om de achterhand in verbinding met de voorhand. Hierbij moet het paard meer sluiten.
De longgeerhulp daarentegen, die vraagt het dier meer naar beneden en geeft veel meer vrijheid. Het nadeel is dat er maar weinig paarden echt fijn op lopen. Van de paarden op mijn werk die ik longeer, loopt er geen een fijn op dat ding. Mijn eigen paard daarentegen, heerlijk. Die laat helemaal los en loopt echt te sjouwen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:46

Ik denk dat dit ook aan het africhtingsniveau van het paard ligt. Ik longeer mijn 3 jarige met de longeerhulp of gewoon ouderwets met touwtjes (of dubbele lijnen), maar ga haar niet aan de pessoa doen. Terwijl mijn wedstrijdpaard nooit aan de longeerhulp gaat, dan kan ik haar net zo goed kaal longeren (doet ze ook dr hoofd netjes naar beneden), maar wel vaak aan de pessoa.

Eigenlijk zou ik jou (ook gezien je twee paarden wil longeren ermee) aanraden om met touwtjes te longeren. Zoek maar eens op Lammert Haanstra, in zijn boeken word dit goed uitgelegd.

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:18

In de longeerhulp is het paard veel vrijer en dat vind ik persoonlijk fijner.