keuze bit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

elisabeth_v

keuze bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 16:49

Hallo,
Ik zou graag advies willen bij de keuze van een bit.
Mijn paard is erg onrustig met haar hoofd (niet met haar mond). Ze loopt graag met haar hoofd omhoog (sterrenkijker). Als ik haar aan de teugel wil rijden blijft ze altijd schudden met haar hoofd.
Recent bij de tandarts geweest dus dit kan niet het probleem zijn. Op wedstrijd was ook vaak het jury commentaar dat ze tegen de hand is en geen goede aanleuning heeft. (nette proef maar jammer dat ze zo met haar hoofd schud...)

Ik wil een nieuw bit aanschaffen maar twijfel tussen de volgende:
trust dubbel gebroken bustrens
Sprenger Comfort Mouth
Sprenger bustrens Dynamic

Het zijn allemaal bitten welke worden aangeraden bij paarden die moeilijk zijn in de aanleuning.. Omdat ze niet goedkoop zijn zou ik graag advies willen, of ervaring van mensen willen horen die bekend zijn met deze bitten en of het een goede keus zou zijn voor mijn paardje.

Alvast bedankt!
Gr
Elisabeth

nuscaniels

Re: keuze bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:52

Ik zou in zo een geval op zoek gaan naar een bitpasservice. Zelfde idee als een zadelmaker die komt maar dan met verschillende bitten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:54

Weet je zeker dat het niet ergens anders door komt?
Dat ze loopt te sterrenkijken zal, naar mijn idee, zelden aan het bit liggen.. dan zou ik eerder denken aan rugproblemen, aan de longe gaan trainen of even het zadel laten checken?

En dan nog bitadvies;
Mijn merrie was vrij onrustig met haar hoofd, maar die wil wel in de aanleuning. Ze was onrustig op de manier van links naar rechts.
Ik had eerst een watertrens en nu een bustrens en ik merk positief verschil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:55

De keuze van een bit voor een paard is net zo persoonlijk als de keuze van bv het merk van jouw ondergoed. Wat mij fijn zit, kan bij jou voor doorrijplekken zorgen. Het bit waar mijn paard fijn op loopt, kan bij jouw paard voor nog meer onrust zorgen.

Over het algemeen (als dat al bestaat) heb ik bij paarden die onrustig in het hoofd zijn, graag een zo stil mogelijk bit. En dat is dus niet dubbelgebroken, maar liefst zelfs ongebroken. Al dan niet met een rolletje of anatomisch gevormd. Maar dan nog moet je rekening houden met hoe groot de mond is, hoe dik de tong, of het paard liever op de tong of op de lagen druk heeft etc.

Uitproberen werkt het beste.

Weet je overigens zeker dat het sterrekijken vanuit een bit-/aanleuningprobleem komt?

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 16:56

Niet aan de teugel willen rijden is vaak een probleem met het voorwaartse. Als ze goed op het achterbeen zijn zakt het hoofd vanzelf. Bij mij lukt dit ook na 3 kwartier hard werken maar dan zakt hij ook met het hoofd. Voor die tijd heeft hij ook zijn hoofd in de lucht.
Ik zou eerst kijken of dit in orde is en daarna pas naar een ander bit kijken.

elisabeth_v

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-15 17:21

Bedankt voor snelle reacties!!!
Denk ook dat sterrenkijken niet het gevolg is van het bit. Paard is door vorige eigenaar niet goed dressuurmatig gereden. Hierdoor een behoorlijke onderhals ontwikkeld. Hoofdzakelijk mee gesprongen waardoor het niet zo erg was dat ze graag haar hoofd omhoog houdt.
Door goed voorwaards te rijden gaat het zeker beter. Ze blijft alleen altijd (een beetje) onrustig in haar hoofd. Het zadel is recent geheel nagekeken.
Ik hoop dat bij de juiste keuze van het bit misschien iets meer rust in de aanleuning krijg.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:25

ik heb een dubbel gebroken kneveltrens voor mijn paardje en dat was al een wereld van verschil, daarna ook nog van een hoge neusriem naar een lage of mexicaanse gegaan en nu loopt ze super. Het is ook een kwestie van proberen wat jij en je paard het fijnste vinden.

Het kan ook zijn dat ze door de onderhals spierpijn heeft als ze aan de teugel loopt en daardoor toch iedere keer weer omhoog komt, ik zou ook veel longeren met bijzetje.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 17:28

Ik had vroeger Sprenger, daar was ik altijd wel tevreden mee. tot dat ik de Neue Shule bitjes tegen kwam. ook niet goedkoop,maar nog fijner in de mond dan de sprenger.
Ik heb de Starter ( ook de verbindend geprobeerd,maar daar werd mijn ene paard juist weer wat onrustig van)
bij mijn smid toen gekocht, en mocht de eerst 3 weken uitproberen voordat ik ze pas kocht.

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:20

Ik raad je een robart bit aan!