Dikke kont probleem!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jildau

Dikke kont probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 09:36

Momenteel ben ik op zoek naar een tweedehands dressuurzadel. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik zelf vind dat ik in alle gepaste zadels niet mooi pas. Gisteren een Euroriding Diamant geprobeerd wat opzich prima zat maar toch moet ik erg mijn best doen en 'verzitten' om in het dieptepunt te blijven zitten. Ik zit al snel op de lepel. Ook ziet het er dan niet mooi uit.. Bij dit zadel zag je aan de voorkant bijna geen zadel meer wanneer ik erin zit. Ik moet ook met hele lange beugels rijden omdat ze anders voor de kniewrong uit komen. Dit zadel is een 18 inch.

Dit probleem had ik ook bij een Kieffer en een Lemetex zadel (18 inch). Bij plattere zadels zoals de Wintec kan ik wel goed in het midden zitten maar komen mijn knieën ook bijna voorbij de wrong.

Dus nu dacht ik dat ik dan beter op zoek kan gaan naar een 18,5 inch maar die zijn tweedehands best wel zeldzaam. Heb er ook direct een minderwaardigheidscomplex bij want ben zeker stevig maar zo enorm dat ik in geen enkel zadel pas? Ik ben 1,78 en heb broekmaat 42.

Iemand tips naar wat voor soort zadel ik kan zoeken? Ik kan nog een Ainsley Vanguard 18,5 inch proberen maar daar moet ik best een eind voor rijden, is dat het waard? Zijn er bepaalde merken wel geschikt voor dikke konten? :D

Liselot

Re: Dikke kont probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:39

Inderdaad zadels met een minder diepe zit, je zou de prestige appaloosa in 18" kunnen proberen, of stubben tristan of scandica in 18"

Ainsley vanguard heeft een behoorlijk diepe zit, die kan je natuurlijk wel proberen in 18,5. Zijn wel fijne zadels :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:42

Ik meen me te herinneren dat ik ooit een stalgenoot heb gehad die met een Ainsley Vanguard reed... Welke maat weet ik niet, maar zij was zelf vrij stevig en paste daar mooi in.

jansenjap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:43

Ik heb ook broekmaat 42 en pas eigenlijk prima in een 18 inch. Heb je al een Barnsby geprobeerd. Ik heb gemerkt dat ik niet fijn zit in zadels met een hele diepe vaste zit en ook heeft het volgens mij te maken met je bouw. Het blijft een kwestie van proberen, de Ainsley was voor mij in ieder geval geen oplossing. Misschien handig om naar een ruitersportzaak in de buurt te gaan en daar allerlei merken en modellen te proberen en dan op zoek gaan naar een tweedehands exemplaar (misschien hebben ze dat daar ook wel) anders blijf je het hele land doorrijden.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:03

Een veelzijdigheidszadel richting dressuur Jildau, zou dat wat kunnen zijn? Meestal zijn de zweetbladen net wat verder naar voren gebouwd zodat je meer ruimte krijgt voor je knie. De zit is meestal net even vlakker waardoor je meer ruimte zou hebben voor je poepertje.... Het is maar een idee, maar mss een optie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:14

Prestige? Ik heb ook best wat bibs en ben 174. Zit prima in de 18 inch.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:17

Prestige valt inderdaad groot!

Ik zit ruim in een 17 inch met m'n maatje 36-38 en een maat 40 zou er ook nog in kunnen.

Anders eens gewoon een middagje gaan zitten in een betere ruitersportzaak. Zeg niet dat je een nieuw zadel moet kopen maar dan kan je je orienteren op merken en types.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:18

Jildau schreef:
Dus nu dacht ik dat ik dan beter op zoek kan gaan naar een 18,5 inch maar die zijn tweedehands best wel zeldzaam. Heb er ook direct een minderwaardigheidscomplex bij want ben zeker stevig maar zo enorm dat ik in geen enkel zadel pas? Ik ben 1,78 en heb broekmaat 42.

Niet nodig, jouw probleem heeft niets te maken met een dikke kont maar alles met je lange benen. Ik ben 1.73 met maat 40/42 (en dus in verhouding veel dikker dan jij) en pas prima. Het komt door die lange stelten van je :D :j ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:19

Probleem zit 'm waarschijnlijk niet in je kont maar in je lange benen. Mensen met langere benen hebben al gauw een inch meer nodig dan kortere mensen met een even grote kont.
Daarnaast heeft iedereen natuurlijk ook nog zijn eigen voorkeur qua diepte en zithouding van een zadel. Niet iedereen houdt van die 'moderne' diepzitters.
Moet je niet gewoon eens wat mindere diepe modellen proberen?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:24

Hier ook hele flinke bips :o 1.70 en maat 42, ik heb een 18" Prestige Milan, zelfde model als de Prestige Top Dressage, maar dan luxer uitgevoerd.

Wellicht Prestige, volgens mij valt dat zitvlak wat groter uit en het zit niet gedwongen, maar zet je wel in het midden.

Ainsley ken ik ook, past ook goed bij vollere dames!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:27

Met mijn zitvlak van maat 42/44 pas ik nog in sommige 17,5 inch zadels zelfs. Maar ik ben klein en heb korte benen.anderen met een kleinere bilmaat maar veel langer pasten echt niet in mijn zadel. Dan lijkt me idd je beenlengte een groter probleem. Is het een mogelijkheid om te kijken naar een dressuurmodel zadel? Gaat dat misschien beter met lange benen?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:30

Kennisje van mij is (vrouw) 1.85 en zeker maat 46. Die rijdt ook met een Ainsley zadel maar weet helaas niet welk type, wel dressuur.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 10:33

Haha fijn dat ik het op mijn benen kan schuiven. :D

VZH richting dressuur is inderdaad ook nog een optie maar ben wel gek op dressuurzadels dus dan wordt dat het laatste redmiddel.

Prestige en Barnsby zal ik even onthouden!

Misschien is een minder diep model inderdaad een optie maar mijn Wintec was ook erg plat maar dan lagen mijn benen alsnog niet mooi tegen de kniewrong. Dus dan misschien plat en 18,5 inch?

Ik heb zeer weinig rijfoto's van mezelf maar op deze is het probleem wel een beetje te zien:

Afbeelding

Hier liggen mijn benen wel goed tegen de wrong, maar echt zitten is onmogelijk want dan zit ik op de lepel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:35

Je bent welkom om hier keer op een prestige te komen rijden. Ze hebben geen hele diepe zit maar wel ondersteunend.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:38

Zou je eens een foto kunnen laten maken van hoe je werkelijk zit? :) Hier ben ik nieuwsgierig naar.

Ik herken wel het probleem, alleen zat het hem bij mij in mijn zit.
Doordat ik teveel met mijn knieen klemde, kiepte ik voorover en tegelijkertijd stak ik mijn kont naar achteren.
Nu ik met de barebackpad echt leer zitten, zit ik ook veel ruimer in mijn 18" zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:41

Kantel je je bekken voldoende in het zadel? Tegen de lepel opklimmen is vaak een teken van stijfheid in het bekken.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 10:45

Bij het Euroriding zadel wat ik nu heb om te proberen zit ik wel goed als ik erg mijn best doe en dus steeds ga 'verzitten'. Dus dat kan best een probleem van mij zijn Sonja! Heb donderdag sinds lange tijd weer een les geplant dus kan dan mijn instructrice ook even vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 10:50

Doe idd maar eens. Als jij teveel druk hebt op je bovenbenen, of je been verkeerd aanlegt, of je bekken onvoldoende kantelt, dan ziet het er uit alsof je je 'schrapzet' tegen de achterkant van het zadel. En dan zit je idd niet lekker. Paard is daar uiteindelijk ook niet blij mee en kan wat gevoelig gaan reageren in de onderrug richting de nierpunten.
Is vaak met gerichte oefeningen en evt wat ondersteuning van de osteo of fysio wel weer goed te knutselen hoor.
Jouw benen zijn lang maar niet extreem, en je kont is zo te zien ook niet al te groot. Dus goede kans dat je zit een probleempje is/veroorzaakt.

Succes!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:17

Deze foto is gisteren gemaakt toen ik de Euroriding ging testen.

Afbeelding

Denken jullie dat ik dit in een 18,5 inch minder heb? Dan vind ik het nog wel de moeite waard om de Ainsley te testen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:24

Weet je zeker dat de euroriding een 18" is :P lijkt echt heel klein en is ook veels te klein voor je, ook voor je benen!

Ik zou toch de Prestige Top dressage en Ainsley vanguard proberen, beide goede waliteit a-merk zadels en veel verkrijgbaar in 2e hands.
Er is vast wel iemand in de omgeving die zo'n zadel heeft wat je kan testen :)

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:28

Ja het zou een 18 inch moeten zijn. Die eerdere foto die ik plaatste heb ik bij de Divoza gekocht als 18 inch. Raar toch? Terwijl andere mensen met hetzelfde postuur er altijd gemakkelijk in passen. Voel me een beetje mislukt. :D

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:31

Het zadel ziet er inderdaad klein uit voor je, zowel bij het zitvlak als bij de benen. Misschien toch een maatje groter proberen :). Want of het nou 18 inch is of 36 inch, als het jou en je paard past is het een goed zadel.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 12:35

Dat is waar!

Ben achteraf wel blij dat ik een pony heb die heel groot is uitgevallen en een best lange rug heeft. Anders had het niet eens gekund.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:47

Nee joh die is geen 18", dat kan echt niet.

Maar goed, half inchje meer kan echt een wereld van verschil zijn hoor!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:51

Zelf even nameten, van midden achterkant lepel recht naar (dus niet met zitvlak mee) het merktekentje.