Verschillende soorten hackamore's?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verschillende soorten hackamore's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 00:14

Omdat ik graag verder wil met bitloos rijden maar nog zoekende ben naar een fijne optoming....(kingekruisd gaat voor rustig ritje wel oke, maar wordt meneer heet, dan werkt het minder, en de release is niet denderend).

Nu zou ik graag willen weten of er veel verschil zit in de verschillende hackamore modellen.
Mij spreken de lg zaum, de barok hackamore, de s hackamore wel aan.

Een normale zat bij hem een beetje vreemd.

Wat bevalt jullie?

Hoef geen discussie of een hack scherp is, dat weet ik allemaal allang.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:24

qua bitloos heb ik bij mijn dames ook al van alles uitgeprobeerd maar blijf de sidepull nog steeds het fijnste vinden. Dan heb ik er wel eentje met een extra riempje zodat hij lekker stabiel ligt.
Hier elegant gehowd door model Abbygail :o :D
Afbeelding
De hack met barokke scharen schaarde teveel. Lag niet stabiel:
Afbeelding
Touwhalster met verstevigd neusgedeelte, kinriempje en ringetjes rijdt wel fijn voor ons:
Afbeelding
Heb ook nog een gewone hack hangen maar die krijg ik niet mooi aan het hoofdstel. De bakstukken trekken dan raar omhoog richting ogen. Ligt misschien aan het hoofd van het paard, maar dat is het ook niet voor ons.

Anoniem

Re: Verschillende soorten hackamore's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:32

dat had ik ook met de gewone hack!!

Ik ben zoekende. Rijd soms kingekruisd,(indian bosal),maar de release is niet ideaal. Misschien door de baard van mijn pony.
Daardoor knijpt het en gaat hij erin hangen, en remmen is lastig. Op alleen zit krijg ik hem écht gewoon niet terug als hij in een dram/dribbel fase zit...

Ik wil wel een optoming waar ik, zo nodig, even mee kan inkomen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:42

Anoniem schreef:
dat had ik ook met de gewone hack!!

Ik ben zoekende. Rijd soms kingekruisd,(indian bosal),maar de release is niet ideaal. Misschien door de baard van mijn pony.
Daardoor knijpt het en gaat hij erin hangen, en remmen is lastig
. Op alleen zit krijg ik hem écht gewoon niet terug als hij in een dram/dribbel fase zit...

Ik wil wel een optoming waar ik, zo nodig, even mee kan inkomen.

ik heb dat ook met kaakgekruiste optoming. Ik zit nu te zoeken naar andere mogelijkheden, want ik wil wel bitloos als ik niet dressuurmatig bezig ben. Zelf ben ik bang dat de side-pull te weinig inwerking heeft want mijn paard kan soms nogal brutaal/koppig worden en ik wil wel wat te vertellen hebben.. maar een hackemore vind ik zo eng :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:47

Eng? Nou,dat valt wel mee toch?
Tenzij jij met je ele gewicht aan de hack gaat hangen,maar das niet enger dan wanneer je dat met een bitje doet....

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:48

Ja maar hoe het eruit ziet e.d. (misschien ook teveel spookverhalen gehoord maar goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:50

Och, de spookverhalen over de gebroken neus??

Hoe bedoel je, hoe het eruit ziet??
Je hebt verschillende soorten hackamores he...
Daar heb ik dit topic ook voor geopend, om te kijken welke evt fijn zou zijn.
De normale vind ik qua bevestiging niks..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:57

Je hebt de schaartjes van Barefoot, je hebt met korte scharen, met lange scharen, een S hackamore, hackamore met kinketting, leren riem, etc etc.
Ik heb zelf deze:

http://www.westerndreams.at/Pferd/Gebis ... amore.html

Klopt, hij is duur, maar echt superfijn en mijn pony reageert er geweldig op. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:00

Bewust lange scharen?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:02

Anoniem schreef:
Och, de spookverhalen over de gebroken neus??

Hoe bedoel je, hoe het eruit ziet??
Je hebt verschillende soorten hackamores he...
Daar heb ik dit topic ook voor geopend, om te kijken welke evt fijn zou zijn.
De normale vind ik qua bevestiging niks..

Ik bedoel de scharen. Hoe extreem het er uit ziet. Kan me wel heugen dat ik ooit iets gezien heb wat bijna op een roos leek. Heel klein, die persoon vertelde dat dat ook een hackemore was..

Ik ga maar eens googlen :')

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:04

Ja bewust voor gekozen omdat de kleine scharen steeds tegen de mond van mijn pony aan kwamen en ze het dan leuk vond om de schaar in haar mond te nemen. :')
En had het idee dat ik met langere scharen iets betere verfijning had. Ik rij western en heb zo min mogelijk teugelcontact. Soms hoef ik mijn hand maar een cm omhoog te heffen en ze weet wat de bedoeling is. Ik heb na heel veel hackamores deze gevonden. :)

Em_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:08

Mayflower_ schreef:
Je hebt de schaartjes van Barefoot, je hebt met korte scharen, met lange scharen, een S hackamore, hackamore met kinketting, leren riem, etc etc.
Ik heb zelf deze:

http://www.westerndreams.at/Pferd/Gebis ... amore.html

Klopt, hij is duur, maar echt superfijn en mijn pony reageert er geweldig op. :)

Wat is die mooi zeg (om te zien)! Alleen wel wat (te) lange scharen naar mijn mening.

Ik heb een "gewone" hackamore met korte scharen en kinketting. Het is niet de mooiste, maar hij werkt wel goed. Ik heb verder geen probleem met dat ie te dicht bij de ogen gaat zitten. Ik rijd er met een losse teugel mee op buitenrit. Het is een fijne optoming als je niet de hele tijd met direct contact rijdt (geen strakke teugel). In eerste instantie rijd ik met mijn zit en stem. Als dat niet werkt, dan gebruik ik een korte ophouding. Belangrijkste is om daarna direct te ontspannen (loslaten)! Fijne vind ik dat ik dus niet de hele tijd aan de teugels hoeft te trekken om hem af te remmen (hij is namelijk behoorlijk sterk op buitenrit).

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 13:12

Ja, ik twijfel dus een beetje welke ik wil.
De mijne kan heel heet, sterk en drammerig zijn. Rijd hem nu met een thiedeman bitje, met hefboomwerking. Even een klein kneepje en we zijn uitgediscussieerd, dat vind ik wel fijn.
Dus een hack zal bij ons passen, maar welke, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 22:55

Als t goed is heb ik iig een s hack gevonden, dat lijkt me al wel wat

dieseltje09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 01:18

@ bralindy jij bedoelt denk ik de bloem van marylot? Fijne dingen inderdaad!
Ik rij zelf ter afwisseling van een bit met een sidepull en een kingekruisde. Die kaakgekruisde dingen zijn ook niet aan mij besteed. Ik vind de release 3x niks.
Met een hackmore hoef ik niet aan te komen trouwens bij die van mij, gekke beest wordt echt giftig en boos als ik met iets rij waar een hefboom werking aanzit en er dus druk achter de oren komt. Waarschijnlijk veroorzaakt door slecht gebruik bij een vorige eigenaar van de pelham. Heb foto's gezien dat die echt 90 graden in de mond was getrokken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:54

Kaakgekruisd spreekt mij idd ook niet aan.

Die bloem heb ik ook naar gekeken maar lees veel dat hij omklapt...

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 18:58

@ DC Als je nog eens in de buurt bent, kun je wel een keer mijn LG zaum lenen hoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:35

Top Henkje.
Ik heb voor nu een s hack gekocht, die ga ik binnenkort uitproberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:35

Even een schopte..

Heb m'n S hack verkocht die was toch iets wiebelig..

Tegenwoordig zijn er veel nieuwe modellen Hackamore bijgekomen dus recente ervaringen zijn welkom.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:45

Ik lees ook even mee. Heb toevallig gisteren voor het eerst met een hackamore gereden. Paard heeft beetje last van de kiezen volgens mij en de tandarts komt pas over twee weken. Rijden ging fijn en ze was erg braaf. Ben wel even in de bak gebleven. Ik merk dat ik veel minder aan de voorkant zit (nog minder dan normaal zeg maar) en dat ik haar daardoor wat langer laat dan normaal (maar wel zo veel mogelijk rond). Vanmiddag heb ik een buitenrit gepland, en merk dat ik het gek genoeg wel spannend vind om bitloos naar buiten te gaan. Terwijl ik het met mijn knettergekke vorige paard alleen maar op die manier deed.

Ik heb helaas weinig keuze in hackamores en had deze dus nog liggen. Hij is zelfs een beetje roestig, dus de kwaliteit laat te wensen over. Afbeelding

Het is oorspronkelijk trouwens deze:
http://www.horze.nl/hackamores/hackamor ... Asv48P8HAQ

Alleen heb ik alleen de scharen in gebruik. Vond de kinketting niet prettig en het neusstuk was ook maar zo zo qua kwaliteit. Heb van biothane het neusstuk en het kindeel besteld en dat bevalt een stuk beter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:47

Waar heb jij de losse kin en neusriem besteld??

Ik rijd wel al een tijd met grote regelmaat Bitloos en pony reageert op zich erg fijn op Hackamore.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 12:52

Hier heb ik die besteld: http://www.goedhard.nl/index.php?item=m ... 28&lang=nl

Mijn paard is nog jong (een jaar onder het zadel), dus het was voor mij wel even een test in hoeverre ik haar goed aan de been-/zithulpen heb staan. Dat bleek gelukkig redelijk voor elkaar haha. Het is toch een mentaal dingetje om bitloos naar buiten te gaan. Stom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 18:47

Ik vind t niet stom hoor!
Het is toch weer even anders.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 19:42

:+ het ging super goed gelukkig!