Welk bitloos hoofstel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

nynke124

Welk bitloos hoofstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 19:59

Ons hafje trekt verschrikkelijk, dus we willen niet dat ze steeds zo'n scheurende pijn in haar mond krijgt. Ook niet tijdens het afleren.

Dus... we gaan ook bitloos rijden! Hebben we al wel eens gedaan, met een soort kruising onder de kaak waar je niet anders bij hoefde te sturen dan normaal. Opzich werkte het prima, niet te veel druk op de neus, maar zodra je een keer remde trok je de touwen onder de kaak aan en bleven ze daar muurvast zitten. Dit was gelukkig een geleend hoofdstel, maar we vragen ons af was nu het beste is voor ons dametje.

Sidepull blijkt veel op de neus te drukken, dus dat vind ik geen optie. Ze is daar redelijk gevoelig. Een touwhalster valt dus ook al af, veel te scherp op de neus.

Enig idee wat voor hoofdstel goed zou zijn?

Alvast bedankt ;)

Lianne86

Re: Welk bitloos hoofstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:06

Gewoon uit gaan proberen.

Ik heb verschillende hoofdstellen gehad, FRA bitloos, een van het EJ merk etc, kingekruisd, kaakgekruisd, sidepull....

Heb nu een 3 in 1 hoofdstel en vind dat ideaal :) Gebruik die meestal nu als een sidepull...

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:07

Dan gaat u volgens mij toch een probleem hebben, omdat de meeste bitloze hoofdstellen op de neus inwerken. (side-pull, glücksrad, bosal, touwhalster en alle varianten daarop) Kaakgekruist is inderdaad geen erg fijn hoofdstel omdat het een hele slechte release heeft...

Als ik u was, zou ik gewoon kijken naar een side-pull met een bontje en eens kijken hoe ze daarop reageert.

of een merotisch systeem?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:11

Is dit geen rijtechnisch probleem. Grote kans dat ze op bitloos ook blijft trekken. Ik heb goede ervaring met een sidepull van kieffer en een engelse hackamore. Zeker bij een pony met trekprobleem kun je beter iets hebben wat goed inwerkt en goed releasd. Er bestaan ook bitjes die werken als nromaal dubbel gebroken als het paard niet trekt en je dus niet inwerkt, moet je dat wel dan dan werk hij als stangetje.

nynke124

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 20:12

Leentje_P schreef:
Dan gaat u volgens mij toch een probleem hebben, omdat de meeste bitloze hoofdstellen op de neus inwerken. (side-pull, glücksrad, bosal, touwhalster en alle varianten daarop) Kaakgekruist is inderdaad geen erg fijn hoofdstel omdat het een hele slechte release heeft...

Als ik u was, zou ik gewoon kijken naar een side-pull met een bontje en eens kijken hoe ze daarop reageert.

haha dat 'u'hoeft niet hoor, ik ben 12 :D

Maar dat zou misschien wel kunnen, ja. Ook is heb even uitproberen. Ik las ergens dat sidepull geen groot verschil had tussen de hulpen 'links' en 'rechts' . Heeft iemand daar ervaring mee? Reageert een nogal stroef paard daar uberhaubt wel op?

@cemlys

Het is niet echt dat we bitloos gaan rijden in de hoop dat ze stopt met trekken, als wij haar daar niet in trainen doet ze het sowieso niet. Het is meer dat ik haar niet pijn wil doen in haar mond, als ze weer eens naar links gaat als ik naar rechts wil, enzovoort. Maar thanks voor het advies :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:25

Mijn ervaring is juist dat de links-rechts werking heel duidelijk is met de sidepull, veel duidelijker dan met een touwhalster (dus teugels onder vastgemaakt). Wat is je probleem met druk op de neus? Heeft het paard er duidelijk problemen mee of lijkt je het gewoon geen prettig idee?

Heb je dat de sidepull toevallig op paardnatuurlijk gelezen? Het was een leuk onderzoek, maar je moet het wel op de juiste manier aflezen en je kan het zeker niet één op één overzetten naar het werken met een echt paard.

Ik gebruik op het moment als ik bitloos rij de lage neusriem als sidepull, de (academische) kaptoom of het dually halster. Van deze 3 vind ik de kaptoom het duidelijkste naar het paard toe. Ik heb dan het minste ruis en kan het precieste inwerken. Wel is het een redelijk scherp inwerkend middel en moet je weten wat je doet.

Mijn moeder rijdt graag juist met het dually halster. Ons paard valt precies tussen de Full en XFull in, waarbij mijn moeder liever de Full gebruikt en ik liever de XFull als we aan de hand met het paard werken, dus hebben we ze allebei hangen. Maar voor het rijden gebruik ik veel liever de Full dan de XFull, want bij deze heeft het touwtje waarmee je stuurt weinig schuifruimte. Terwijl die bij de XFull zo'n 4 cm kan verschuiven. Hierbij vind ik het verschil tussen links-rechts het kleinst, maar de rem werkt naar behoren. Mijn moeder rijdt ermee omdat ze liever zonder bit rijdt omdat ze nog een beginnende ruiter is. Maar hiermee heeft ze wel voldoende te zeggen, zonder scherp te worden.

Toen mijn paard voor rijlessen ingezet werd (privélessen door mijn instructrice die hem ook bijreed), heeft hij juist op de sidepull gelopen bij de ruiters die liever bitloos reden. Hierop is hij iets stugger dan de kaptoom, maar heeft meer links-rechts sturing dan met de dually. Remmen is juist weer wat lastiger, dat moet meer op de zit gedaan worden.

Hangen heeft hij wel een handje van maar door direct een ophouding te maken is het bij geen van de optomingen een probleem. De lage neusriem als sidepull hangt hij nog het snelst in.

Deze zit, bij gebruik als sidepull, één gat hoger dan op deze foto: https://pbs.twimg.com/media/B5cVBrICMAEiLEF.jpg

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 09:23

Misschien dat de Rambo Micklem Multi een optie is.
Is niet goedkoop maar op 3 manieren bitloos te gebruiken (sidepull, kin- en kaakgekruist)
En door de speciale vorm ontlast hij o.a. een zenuwpunt bij de neus, in totaal 5 gevoelige punten.

Eventueel kun je daar ook nog met bit en bitclips mee rijden waarbij je ook trekken in de mond voorkomt.
Er is op internet (en ook op bokt) een hoop informatie over te vinden, de multi kan bitloos, de competition niet en die heeft ook geen bitclips.

In dit filmpje staat alles zo'n beetje bij elkaar. (wel engelstalig)

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:25

nynke124 schreef:
Leentje_P schreef:

haha dat 'u'hoeft niet hoor, ik ben 12 :D

Maar dat zou misschien wel kunnen, ja. Ook is heb even uitproberen. Ik las ergens dat sidepull geen groot verschil had tussen de hulpen 'links' en 'rechts' . Heeft iemand daar ervaring mee? Reageert een nogal stroef paard daar uberhaubt wel op?

@cemlys

Het is niet echt dat we bitloos gaan rijden in de hoop dat ze stopt met trekken, als wij haar daar niet in trainen doet ze het sowieso niet. Het is meer dat ik haar niet pijn wil doen in haar mond, als ze weer eens naar links gaat als ik naar rechts wil, enzovoort. Maar thanks voor het advies :)

Heb zelfs 2 jaar met een sidepull gereden (nu ook nog maar met een glücksrad op sidepull stand) en Leen had destijds geen omscholing nodig. Heb haar de sidepull omgedaan en heb in de bak gereden alsof het niets was. (natuurlijk wel vriendelijk gecorrigeerd als ze het even niet begreep)

sindskort een glücksrad, vind ik toch wel wat veiliger vooral als ze buiten wat hitsig is. Kan het altijd nog een tandje hoger op het verzet zetten en daarbij prima voor het verzameld rijden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:30

Micklem Multi Bridle, daar kun je alle kanten mee op! Met bit, bitloos en als kaptoom.

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:57

Ik heb nu de micklem multi, heb ook nog een kaakgekruisde hangen en ponylief is ook makkelijk te rijden op touwhalster, kaptoom en gewoon halster. Ik denk dat als ze met bit blijft trekken, dat daar een oorzaak voor is en dat je rijtechnisch ook veel kunt oplossen. Ik zou vooral om je heen kijken als je bitloos wilt beginnen, kijk of je hoofdstellen kunt lenen. Want hoe meer je hebt geprobeerd, hoe meer je erover kan zeggen wat jouw pony echt fijn vindt.

Met de micklem multi kun je trouwens ook nog met bit rijden, mocht je dat nog willen. Als je iets wilt weten erover mag je me ook altijd een PB'tje sturen!

Michel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 21:17

Kwestie van uitproberen. Een sidepull lijkt het meest op een bithoofdstel. De barefoot contour bridle is een fijn hoofdstel!