met of zonder zadel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Juliapaardje

met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:26

Hallo allemaal,
ik heb iets wat ik me steeds af vraag......
Wat is beter voor je paard, met of zonder zadel?
Het is misschien een rare vraag, maar ik hoop dat jullie er antwoord op kunnen geven.
Het is namelijk zo, ik rijd bijna altijd ( in de les ) zonder zadel of met dekje.
En een meisje uit mijn klas zei dat dat heel slecht is.
Eerlijk gezegd geloof ik daar geen bal van, maar wat vinden jullie? :)) :n

melissapupa

Re: met of zonder zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:29

zonder zadel is slecht omdat de druk niet goed verdeelt wordt af en toe zonder zadel uitstappen kan geen kwaad maar bijna elke dag zonder zadel galopperen en draven is wel slecht

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:31

Altijd zonder zadel rijden is erg slecht voor de rug van je paard. Je drukt dan namelijk met je zitbeenknobbels op de spieren/zenuwen en bloedvaten die daar lopen. Een zadel is gemaakt om het ruitergewicht goed te verdelen over de rug zonder dat er druk ontstaat op de boven genoemde spieren/zenuwen.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:32

Een zadel verdeeld de druk. Daarom is het ook belangerijk dat het zadel goed past. Rijd je de hele les zonder zadel of stap je alleen uit zonder zadel?

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:33

:j oke maar ik rijd maar een keer per week in de les.

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:34

Cas123 schreef:
Een zadel verdeeld de druk. Daarom is het ook belangerijk dat het zadel goed past. Rijd je de hele les zonder zadel of stap je alleen uit zonder zadel?

de hele les met dekje of zonder zadel.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:36

opgeteld bij wat melissa zegt

tenzij je een toptalent bent dat op een paardenrug geboren is zul je altijd minder stabiel zitten dan met een zadel en beugels.. Hierdoor krijgt de paardenrug dus meer schokken te verduren dan met een goed zittend zadel.

maar waarom rijden jullie in de les vooral zonder zadel? als dat is omdat er gewoon te weinig spullen zijn of geen goed passende spullen, dan zou ik toch overwegen om elders te gaan rijden.. Immers dan is het een financieel niet gezond bedrijf en de dieren zijn afhankelijk van hen. ze gaan dan niet 'ten onder', maar voldoende geld voor passende spullen is er dan niet meer.

ik zou gewoon eens vragen om een goed zittend zadel, immers voor lastigere oefeningen heb je een goede balans en zit nodig om met kleine veranderingen het paard een opdracht te geven.. dat is zonder zadel veel lastiger (en ongemakkelijker voor het paard)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:36

Dat is slecht voor de rug. Ik zou er voortaan een zadel op leggen. Zegt je les gever er niks van? En waarom rijd je eiglijk zonder zadel? :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:37

Juliapaardje schreef:
:j oke maar ik rijd maar een keer per week in de les.

ja maar als jij dat dus doet, doen anderen dat ook.. je bent dan vast niet de enige.. En als je wel de enige bent. waarom dan?

ik begrijp niet helemaal waarom er bij een manege wordt toegestaan dat er standaard zonder zadel of alleen met dekje gereden wordt, want dat gaat op den duur wel ten koste van de paardjes.

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:39

elenaMM77 schreef:

tenzij je een toptalent bent dat op een paardenrug geboren is zul je altijd minder stabiel zitten dan met een zadel en beugels.. Hierdoor krijgt de paardenrug dus meer schokken te verduren dan met een goed zittend zadel.

maar waarom rijden jullie in de les vooral zonder zadel? als dat is omdat er gewoon te weinig spullen zijn of geen goed passende spullen, dan zou ik toch overwegen om elders te gaan rijden.. Immers dan is het een financieel niet gezond bedrijf en de dieren zijn afhankelijk van hen. ze gaan dan niet 'ten onder', maar voldoende geld voor passende spullen is er dan niet meer.

ik zou gewoon eens vragen om een goed zittend zadel, immers voor lastigere oefeningen heb je een goede balans en zit nodig om met kleine veranderingen het paard een opdracht te geven.. dat is zonder zadel veel lastiger (en ongemakkelijker voor het paard)

nee, er zijn echt wel genoeg spullen.
Maar als er een nieuw iemand komt begint die altijd bij ons zonder zadel, omdat je je paard dan beter aanvoelt, als je een tijdje in de les zit (zoals ik) mag je met zadel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:41

Ben ik de enige die dat raar vind? :+
Je kent de basis niet en dan moet je zonder zadel, wat je veel minder steun en balans geeft waardoor je meer kans hebt om te vallen. Lijkt me logischer dat je de basis in het zadel leert en dan af en toe zonder zadel rijdt om aan je zit te werken.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:42

Ik blijf het raar vinden. Als je later een paard tegen komt die stamp en bijt als je op de rug drukt weet je dus waar het door komt. Op welke manege rij je?

Juliapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:45

Cas123 schreef:
Ik blijf het raar vinden. Als je later een paard tegen komt die stamp en bijt als je op de rug drukt weet je dus waar het door komt. Op welke manege rij je?

die ponys zijn de liefste ponys die ik ooit heb gekend en ze hebben nog nooit zoiets gedaan.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:03

Juliapaardje schreef:
Cas123 schreef:

die ponys zijn de liefste ponys die ik ooit heb gekend en ze hebben nog nooit zoiets gedaan.

Ik geloof je ook wel hoor. Maar paarden hebben een gevoelige rug. En als daar kinderen op gaan zitten met een slechte balans is het gewoon niet fijn voor de pony.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:11

ik zie liever een ruiter zonder zadel, die zijn balans moet leren houden op een paard
Dan een ruiter op een zadel, die bij elke lichtrijd zit met een enorme klap in het zadel komt.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:20

ik vind het heel raar dat nieuwelingen beginnen zonder zadel, dat is zo'n beetje je enige houvast als klein kind. M'n nichtje zou (denk ik) graag beginnen met rijden maar is nogal angstig, dit zou voor haar wel de allerlaatste manege zijn om op te beginnen.
Maar goed, de manege zal daar wel anders over denken

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:47

Ik ben voor het rijden zonder beugels of op een barebackpad, om inderdaad je zit te vinden, maar zonder zadel verdeelt de druk naar mijn mening te slecht.

gauri3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:10

Zonder zadel word er wel druk uitgeoefend op verkeerde delen van de rug . Maar af en toe kan geen kwaad .

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 03:37

elenaMM77 schreef:

Niet helemaal mee eens. In mijn ogen leer je pas echt balans vinden (niet bewaren maar echt vinden) na enkele uren zonder zadel te rijden. Vanaf je dat hebt gevonden, plak je echt vast aan de rug van je paard. Vanaf dan zal je 1 de paardenrug net sparen en 2 veel stabieler zitten.
Als je paard geen last heeft van je rug en je hebt eenmaal je evenwicht echt gevonden, dan zal het ook geen last krijgen van de rug.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 04:09

Wat mij opvalt is het verschil tussen vroeger en nu.

Daar reden we zo vaak zonder zadel. Touw aan het halster en lol hebben.
Springen, achterstevoren, dressuur.
Niemand maakte er opmerkingen over.
We leerden wel zitten en via de speelse weg rijden.
Ook bij de zadels was niet elk jaar de zadelmaker.
En hadden die paarden het zoveel slechter?
Naar mijn beleving niet. Ook die hadden lol door onze maffe fratsen. Bleven ook fris tussen de oortjes ipv dooie rondjes bak in de houding.
En ze waren ook niet zuur op de zadelplek.

Mijn persoonlijke conclusie.
Dat het tegenwoordig allemaal te veel overtrokken wordt.
Bij alles moet een arts, osteo enz komen.
Diverse zadelpassers want geen 1 heeft er verstand van achteraf.
Maar wanneer leren de ruiters nog eens onafhankelijk te zitten? En daarmee heel wat problemen er " ineens" niet meer zullen zijn.
Dat wat ts nu dus leert.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:38

bruintje123 schreef:
Wat mij opvalt is het verschil tussen vroeger en nu.

Daar reden we zo vaak zonder zadel. Touw aan het halster en lol hebben.
Springen, achterstevoren, dressuur.
Niemand maakte er opmerkingen over.
We leerden wel zitten en via de speelse weg rijden.
Ook bij de zadels was niet elk jaar de zadelmaker.
En hadden die paarden het zoveel slechter?
Naar mijn beleving niet. Ook die hadden lol door onze maffe fratsen. Bleven ook fris tussen de oortjes ipv dooie rondjes bak in de houding.
En ze waren ook niet zuur op de zadelplek.

Mijn persoonlijke conclusie.
Dat het tegenwoordig allemaal te veel overtrokken wordt.
Bij alles moet een arts, osteo enz komen.
Diverse zadelpassers want geen 1 heeft er verstand van achteraf.
Maar wanneer leren de ruiters nog eens onafhankelijk te zitten? En daarmee heel wat problemen er " ineens" niet meer zullen zijn.
Dat wat ts nu dus leert.

Nou, die goeie ouwe tijd :+ :D
Inderdaad zonder zadel op je paard met een halstertouw
een zadeltje veelzijdigheid uit het jaar 0, waar je gewoon tot Z dressuur mee rijd en M springen, zelfs je military wedstrijdjes mee reed. Nooit kreupel paard, nooit zuur op de rug, nooit enig osteopaat of fisio.
Wel werd er heel veel aandacht besteed aan goed rijden!
Ik had toen een oud kieffer zadeltje ...keihard op de kussens en nooit enig zadelmaker gezien.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:40

jensvl schreef:
Niet helemaal mee eens. In mijn ogen leer je pas echt balans vinden (niet bewaren maar echt vinden) na enkele uren zonder zadel te rijden. Vanaf je dat hebt gevonden, plak je echt vast aan de rug van je paard. Vanaf dan zal je 1 de paardenrug net sparen en 2 veel stabieler zitten.
Als je paard geen last heeft van je rug en je hebt eenmaal je evenwicht echt gevonden, dan zal het ook geen last krijgen van de rug.

Precies.
Het is niet voor niets dat de rijscholen je allereerst goed zitles geven. Aan de longe, zonder beugels en handjes los

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 08:45

Wij rijden nu zo'n 2 jaar zonder zadel. Wel met barebackpad en met een drukverdeling dekje er onder. Nu is er 2x een osteopaat bij geweest en die was verbaast hoe los ze was en dat ze zo goed voelde.
Dus denk dat het best kan, zo lang je het paard in de gaten houdt

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:51

Ik kan zelf niet meer zonder zadel rijden maar als je een goed passend zadel hebt dan is dat natuurlijk prima.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 13:59

Ik vind het wel apart dat als je nog niet zo lang rijd dat je meteen in de les op een paard word gezet zonder zadel. Het is wel waar dat je je paard iets beter aan voelt maar dat heb je zeker nog niet door als je begint met rijden. Je moet eerst wat ervaring hebben voordat je door hebt welke trekjes het paard heeft. Lijkt me het logischer om beginnen met rijden met zadel zodat je ook meer stevigheid hebt. En het lijkt me inderdaad niet goed voor de rug. Als jij zonder zadel rijd ben je vast niet de enigste. Een paar keer zonder zadel kan geen kwaad maar op lange termijn wel.