zadel vol schimmel, steeds opnieuw

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

zadel vol schimmel, steeds opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:23

Hoi !

Het komt regelmatig voor dat ik in de winter niet kan rijden vanwege de te natte buitenbak, dan longeer ik mijn paard dus met als gevolg: een zadel dat een tijdje hangt.

Nou is het dus het probleem, dat mijn zadel na een paar weekjes steeds opnieuw groen kleurt van de schimmel (?), ik heb al met lederzeep en ledervet geprobeerd maar ik krijg het er niet uit, als ik het schoonmaak is het wel schoon hoor, maar het komt steeds weer terug.

Is hier een oplossing voor?

Bedankt alvast :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Re: zadel vol schimmel, steeds opnieuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:25

Op wat voor plek hangt je zadel?

Sara_4027

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:26

goed droog houden, dus niet op vochtige plaatsen bewaren.

Sjors

Hangt je zadel in een vochtige zadelkamer/kasje?

Sanniejtjuh

Mijn ervaring is dat dit door een vochtige omgeving komt, je kan bijvoorbeeld zo"n vochtvreter in je kast zetten. Na schoonmaken je zadel thuis goed op laten drogen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:30

Door het in te vetten krijg je eigenlijk een vochtig vettig laagje op je zadel dat makkelijker gaat schimmelen. Een droog zadel niet ingevet zadel is gewoon droog meestal en daar gebeurt niet zo veel mee naar mijn idee.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:31

Mijn zadel hangt in de stal, misschien dat dat de reden is, lekker slim ben ik weer :')

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:33

Het komt juist door een vet zadel, wanneer je veel vet "leeft" het leer en schimmelt het sneller.
Dit is juist niet erg. optie om het te voorkomen is het zadel warmer en droog te bewaren.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 16:44

Haha dan gaat m'n moeder blij worden, zadel in huis :Y)

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:46

Ik maak mijn zadel altijd schoon met een licht vochtig doekje. Zeker niet te nat maken. Ik denk dat ik hem slechts 1x per jaar invet..

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 16:51

smurffie schreef:
Het komt juist door een vet zadel, wanneer je veel vet "leeft" het leer en schimmelt het sneller.
Dit is juist niet erg. optie om het te voorkomen is het zadel warmer en droog te bewaren.

En in heel veel vet zitten conserveringsstoffen en ander toevoegingen die snel schimmelen.

zoals al gezegd op een droge plek hangen zeker in de winter en een paar keer alleen schoon maken met zadel zeep en goed laten drogen.

annnepannne schreef:
Haha dan gaat m'n moeder blij worden, zadel in huis :Y)

En je moeder er van overtuigen dat het noodzaak is dat het thuis hangt of vragen of ze een nieuw zadel voor je wil kopen omdat dit opgevreten wordt door de schimmel dan is thuis hangen denk ik de goedkoopste optie.
En op je donder krijgen dat je niet goed voor je spullen zorgt kan niet je wil wel maar je mag niet :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 18:51

Als je hem wat behandelt met talkpoeder trek je daar het meeste vocht wel mee uit.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:09

Je hoeft het niet direct thuis te gaan leggen, een vochtvreter ernaast zetten kan al veel helpen. En naar de winter toe zo weinig mogelijk invetten zodat het droog de winter in kan.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 21:00

Ik heb ook veel last gehad van schimmel op mijn spullen. Mijn kast staat altijd buiten en het is dus ook vaak vochtig... Wat geholpen heeft is dat ik een blauw waterdicht zeil op mijn kast heb gelegd. Ten 2e heb ik een vochtvreter in mijn kast gelegd. Ik heb nu geen schimmel meer en er is veel minder vocht!!