Welke neusriem is vergelijkbaarst met een gecombineerde?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Neall_98

Welke neusriem is vergelijkbaarst met een gecombineerde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 16:07

Hoi!

Ik heb een paard van 4 die herstellende is van een kaakoperatie. Ik heb haar normaal altijd gereden met een standaard gecombineerde neusriem (+ sperriem). We kunnen weer langzaam gaan opbouwen maar het probleem is dat de wond bij haar kaak, op dezelfde hoogte zit als de neusriem.

Het komt er dus op neer dat ik tijdelijk een andere neusriem moet gebruiken die niet op dezelfde hoogte ligt. Ik heb al gedacht aan een mexicaanse of een lage neusriem, maar deze schijnen meer druk uit te oefenen op de neus van je paard en dat heb ik liever niet.

Wat denken jullie dat de beste oplossing is? Ik hoor het graag!
Dankjewel! :)

Nickeltje

Re: Welke neusriem is vergelijkbaarst met een gecombineerde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:08

Gewoon een tijdje zonder neusriem rijden?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:11

Hoe lang geleden is ze geopereerd? Weet je zeker dat je al het risico wilt nemen met bit en neusriem? Als ze nu een slechte ervaring krijgt, dan wordt dat heel lastig weer herstellen!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:14

Je kan toch ook gewoon een kinriempje aan het bit doen en even zonder neusriem rijden? Neusriem heb je niet nodig voor goed contact met je paard hoor ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:22

Een hoog genoeg bevestigde lage neusriem stabiliseert het bit wel zonder dat het daarbij druk hoeft te leveren. Dezelfde stabilisatie die een hoog bevestigde lage neusriem (die niet strak zit, 1.5-2 vingers rechtop het neusbeen) is met een sperriem, zelfs een strak vastgebonden sperriem, eigenlijk niet te verkrijgen.

Een andere mogelijkheid is de micklem multi bridle of micklem competition bridle.

Uiteraard is zonder neusriem ook een mogelijkheid.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:24

Ik weet niet waar de wond precies zit maar ik heb wel goede verhalen gehoord over de rambo micklem, die is anatomisch en loopt nogal anders over de neus. Of de uitwerking nu het best vergeleken kan worden met gecombineerd weet ik alleen niet, op het oog zou ik zeggen van wel.

Anders inderdaad misschien gewoon een tijdje zonder, ik heb een tijdje een verzorgpaard gehad wat altijd zonder neusriem werd gereden maar voor een wedstrijdje even een paar keer met en daarbij merkte ik echt helemaal geen verschil met of zonder neusriem.

Neall_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 20:51

Dankjewel allemaal voor jullie reacties! Het heeft me goed verder geholpen! :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 08:29

Ik heb een paard waarbij een gecombineerde neusriem altijd in de knoei komt met de bitringen.
Dus ik rij met een mexicaanse, maar zolang je die niet dichtsnoert maar gewoon normaal wat ruim laat zitten is het geen martelwerktuig hoor.