allround ruiter wat voor zadel????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

haflinger858

allround ruiter wat voor zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:41

Hallo,

Ik heb sinds kort mijn eigen paard.
de zoektocht naar een goed zadel blijkt toch niet mee te vallen.
Toen ik mijn paard kocht zat er een dressuurzadel bij. Deze paste niet helemaal goed dus heb ik hem ingeruild voor een springzadel.
Nu bleek deze ook niet goed te zijn.
paard heeft toch best een moeilijke rug en dus besloten om een zadel op maat te laten maken.
Mijn zadelmaker die verkoopt harry dabbs zadels op maat gemaakt.
Ik wou eerst een springzadel maar zit nu toch een beetje te twijfelen of ik niet beter een veelzijdigheidszadel kan nemen.
Dit aangezien ik de komende tijd toch nog dressuur moet rijden omdat het paard nog niet zoveel kent.
Ons uiteindelijke doel is springen maar dat kan nog wel een poosje duren.
Ik zou graag jullie ervaringen horen over dressuur met een springzadel
Of springen en dressuur met een veelzijdigheidzadel.
En graag advies over welke ik het beste kan nemen

Geryon

Re: allround ruiter wat voor zadel????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:47

Dat is erg persoonlijk. Ik zelf vind een springzadel prima om dressuur mee te rijden, maar vanaf M niveau heb ik het liefst een dressuurzadel.

Ik zou zeggen, als je het geld hebt of dressuurmatig op M/Z niveau wil gaan trainen, dan nu een vzh zadel en later eventueel een springzadel.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:28

Ik heb spring- en dressuurzadels, als je het echt bij één zadel wil houden zou ik voor een springzadel gaan. Vind vzh behoorlijk kansloos, het is het allemaal net niet, meer een zadel voor bosritten of beginners.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:53

Met het zadelmakmaken was ik echt verzot aan een héél oud vz-zadel. Bewegingsvrijheid maar toch ook steun. :j

Echter ben ik er al snel achter gekomen dat voor een beetje dressuur- of springwerk je toch wel het e.e.a. mist in zo'n zadel. Dressuurzadels zijn voor het springwerk vaak weer erg belemmerend (geven verkeerde / amper steun). Laag sprongetje kan maar ze storen eerder en halen de ruiter uit balans. Ik zou daarom kiezen voor een springwerk, daarmee kun je heel prima (functioneel) dressuren. Je moet niet verwachten dat het volgens het perfecte plaatje met mooie lange benen etc. Maar het dressuurrijden kan verder prima in zo'n zadel. Voordeel is dat je zelf als ruiter niet uit balans word gehaald, je eigen balans word er juist in gestimuleerd. ;)

Maar het is maar net wat jij fijner vind, ik heb mijn eigen vz-zadel toen snel de deur uit gedaan toen ik wat verder dan alleen zadelmak kwam met mijn paard en ook de proeven in beeld kwamen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:13

Springzadel. En ik start er ook gewoon dressuur mee. Tot en met M vind ik dat dat moet kunnen. :D Paard loopt er prima onder en gemiddeld een 7 voor de houding kan ik best mee leven. Voor cross is mijn daaleman minder geschikt. Daar moeten de beugels nog korter en kom ik met de zweetbladen in de knoei.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 00:21

Ik kan echt absoluut niet dressuurrijden met een springzadel, zeker als ik lange stukken moet doorzitten moet ik echt lang kunnen zitten.
Buiten dat is het op zich nog wel te doen, ik zit alleen heel graag lang tijdens dressuur zodat ik m'n been goed rond het paard kan houden.
Lange beugels op een springzadel is geen succes :+

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:09

Ik heb 3 jaar lang gesprongen/gecrosst en gedressuurd met een Kieffer Venedig is spring gericht veelzijdig met genoeg steun voor een dressuurproef.

Zadel is te koop ivm overgang naar bruin leer.

Iris92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:17

Een springzadel en dan een ander goed passend goedkoop dressuurzadel? 2ehands