Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Lucy_121 schreef:Je hebt tegenwoordig ook dunnere kunststof bitten, merk weet ik zo 123 niet maar ze zijn wit, laatst zien hangen bij divoza. Zagen er fijn uit, totaal niet stroef dus wss minder erg als je paard weinig speeksel aanmaakt, maar heb wel eens gehoord dat een paard zo'n bit door kan bijten dus je zou even moeten kijken of er iets van een ijzeren kern ofzo in zit.
friesam schreef:KimW schreef:Ik vind zelf ook een D-Trens met Koperen rollertjes fijn werken. Maar dit is puur omdat het paard anders enorm op het bit gaat hangen. Ook een Happy Mouth lijkt me prettig.
D-Trens met Koperen mag je geen dressuur wedstrijden mee rijden

Lucy_121 schreef:D-trens en kneveltrens ligt erg stil, anders zou ik een ongebroken bitje proberen maar als ik het goed begrijp heb je dat al geprobeerd.
Science90 schreef:Elk bit ligt stil en stabiel als jij je handen stil hebt. Ik neem aan dat je een paard pas koopt als je een paar keer lekker hebt kunnen proefrijden. Ik zou dan ook niks aan het bit veranderen. Niet zo moeilijk doen, 98% van de paarden kan prima lopen met een enkelgebroken water- of bustrens. Dan moet je niet gaan lopen klooien met zogenaamd 'zachte' en 'vriendelijke' bitten van leer, rubber etc.. Elk bit kan zacht en hard worden, dat hangt helemaal van de ruiter af.
miloufalco schreef:Science90 schreef:Elk bit ligt stil en stabiel als jij je handen stil hebt. Ik neem aan dat je een paard pas koopt als je een paar keer lekker hebt kunnen proefrijden. Ik zou dan ook niks aan het bit veranderen. Niet zo moeilijk doen, 98% van de paarden kan prima lopen met een enkelgebroken water- of bustrens. Dan moet je niet gaan lopen klooien met zogenaamd 'zachte' en 'vriendelijke' bitten van leer, rubber etc.. Elk bit kan zacht en hard worden, dat hangt helemaal van de ruiter af.
Hier ben ik het deels niet mee eens. Het bit ligt inderdaad altijd stil en stabiel bij een stille hand, maar elk paard is anders. Dit betekend dat dus ook elk paard een ander mondje heeft en er dus ook echt paarden zijn die erg gevoelig op het bit kunnen reageren. Je kunt ze dan helpen door een zachter of stiller bit, en later weer overstappen op een normaal bit. Een stille ruiterhand is lang niet altijd genoeg..