Verwijderd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ambicioso

Verwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 21:40

X
Laatst bijgewerkt door ambicioso op 19-11-23 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Wat voor bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:46

Stil liggend bit is ongebroken en bus of D ringen. Let ook op de dikte, want zoveel ruimte is er niet in een paardenmond (max. is 16mm), dus dan zit je snel aan een onderleg- of westerntrens.

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 21:51

Ik vind persoonlijk dan een dunne d trens erg fijn. Moet je zelf natuurlijk wel zacht met je hand zijn anders werkt hij als nog hard in. Ik heb er een van Stübben die 11 mm dik is. Vrijwel ieder paard heb ik er fijn op aan het lopen gehad, ook de paarden die moeilijk het bit aannemen.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:01

D-trens en kneveltrens ligt erg stil, anders zou ik een ongebroken bitje proberen maar als ik het goed begrijp heb je dat al geprobeerd.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 22:22

en wat vinden jullie van een rubberen bit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:24

Te dik en als je paard niet genoeg speeksel aanmaakt gaat het branden/schuren. Andere soorten kunststof zijn ook te dik imho.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 22:28

Ik zweer bij een myler.

Lucy_121

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:22

Je hebt tegenwoordig ook dunnere kunststof bitten, merk weet ik zo 123 niet maar ze zijn wit, laatst zien hangen bij divoza. Zagen er fijn uit, totaal niet stroef dus wss minder erg als je paard weinig speeksel aanmaakt, maar heb wel eens gehoord dat een paard zo'n bit door kan bijten dus je zou even moeten kijken of er iets van een ijzeren kern ofzo in zit.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 23:25

Zoek een fijne bitfitter die je hiermee kan helpen, heeft bij mij echt fijn geholpen en scheelt een hoop geld en ergernis bij zowel paard als ruiter aan bitjes proberen. Kan het iedereen aanraden :j

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 06:31

Lucy_121 schreef:
Je hebt tegenwoordig ook dunnere kunststof bitten, merk weet ik zo 123 niet maar ze zijn wit, laatst zien hangen bij divoza. Zagen er fijn uit, totaal niet stroef dus wss minder erg als je paard weinig speeksel aanmaakt, maar heb wel eens gehoord dat een paard zo'n bit door kan bijten dus je zou even moeten kijken of er iets van een ijzeren kern ofzo in zit.

Dat is als het goed is een nathe bit. Die zijn erg fijn en schuren niet in de mond.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:08

Marjo89 schreef:
Ik zweer bij een myler.

+1

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:24

Ook ik zweer bij de myler. Mijn paard is ook gevoelig op wat er in zijn mond zit, en dit bit is absoluut het fijnste wat ik (voor hem) ken. Hij heeft er een lichte tongboog in (level 2) waardoor er meer tongvrijheid is, iets wat hij erg op prijs stelt en zich uit in een veel stillere hoofdhouding.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:27

Hier ook, paard heeft weinig ruimte en liep erg onrustig op enkel gebroken en niet nagefelijk op dubbel gebroken.
Weinig ruimte in de mond, dikke tong.

Sinds een jaar of 5 rij ik met myler level 2. En een heel ander paard.

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:36

Ik vind zelf ook een D-Trens met Koperen rollertjes fijn werken. Maar dit is puur omdat het paard anders enorm op het bit gaat hangen. Ook een Happy Mouth lijkt me prettig. :)

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:37

KimW schreef:
Ik vind zelf ook een D-Trens met Koperen rollertjes fijn werken. Maar dit is puur omdat het paard anders enorm op het bit gaat hangen. Ook een Happy Mouth lijkt me prettig. :)

D-Trens met Koperen mag je geen dressuur wedstrijden mee rijden

KimW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 08:38

friesam schreef:
KimW schreef:

D-Trens met Koperen mag je geen dressuur wedstrijden mee rijden

Hm oké! Voor het recreatieve gedeelte kan het natuurlijk wel. :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:00

Lucy_121 schreef:
D-trens en kneveltrens ligt erg stil, anders zou ik een ongebroken bitje proberen maar als ik het goed begrijp heb je dat al geprobeerd.

Ik zou ook gaan voor een dunne kneveltrens.
Want zoals mijn voorgangers ook zeggen, er is maar weinig ruimte in de paardenmond. Ik gebruik vaak óf bitloos óf een kneveltrens bij de jonge paarden, omdat de kneveltrens altijd fijn stabiel ligt en de jonge paarden vaak nog wat onrustig zijn in de mond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:03

Ik zou ook beginnen met een dunne (dubbel gebroken) kneveltrens. De meeste paarden lopen hier fijn op. Het liefst gecombineerd met een lage neusriem of een micklem multi bridle.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:05

Elk bit ligt stil en stabiel als jij je handen stil hebt. Ik neem aan dat je een paard pas koopt als je een paar keer lekker hebt kunnen proefrijden. Ik zou dan ook niks aan het bit veranderen. Niet zo moeilijk doen, 98% van de paarden kan prima lopen met een enkelgebroken water- of bustrens. Dan moet je niet gaan lopen klooien met zogenaamd 'zachte' en 'vriendelijke' bitten van leer, rubber etc.. Elk bit kan zacht en hard worden, dat hangt helemaal van de ruiter af.

ambicioso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 18:32

Science90 schreef:
Elk bit ligt stil en stabiel als jij je handen stil hebt. Ik neem aan dat je een paard pas koopt als je een paar keer lekker hebt kunnen proefrijden. Ik zou dan ook niks aan het bit veranderen. Niet zo moeilijk doen, 98% van de paarden kan prima lopen met een enkelgebroken water- of bustrens. Dan moet je niet gaan lopen klooien met zogenaamd 'zachte' en 'vriendelijke' bitten van leer, rubber etc.. Elk bit kan zacht en hard worden, dat hangt helemaal van de ruiter af.

Hier ben ik het deels niet mee eens. Het bit ligt inderdaad altijd stil en stabiel bij een stille hand, maar elk paard is anders. Dit betekend dat dus ook elk paard een ander mondje heeft en er dus ook echt paarden zijn die erg gevoelig op het bit kunnen reageren. Je kunt ze dan helpen door een zachter of stiller bit, en later weer overstappen op een normaal bit. Een stille ruiterhand is lang niet altijd genoeg..

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:41

miloufalco schreef:
Science90 schreef:

Hier ben ik het deels niet mee eens. Het bit ligt inderdaad altijd stil en stabiel bij een stille hand, maar elk paard is anders. Dit betekend dat dus ook elk paard een ander mondje heeft en er dus ook echt paarden zijn die erg gevoelig op het bit kunnen reageren. Je kunt ze dan helpen door een zachter of stiller bit, en later weer overstappen op een normaal bit. Een stille ruiterhand is lang niet altijd genoeg..

Ja en dat is de 2% waar ik het over heb. Vaak is dit onervarenheid en helemaal niet erg als je zelf rustig bent. Soms is dit te wijten aan slechte ervaringen en dan kun je idd op zoek naar een ander bitje.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 20:07

Ik merk met wennen aan het bit(in het beleerproces), de paarden het vaak fijner vinden als het bit zelf al wat stabieler ligt.
Ik laat de paarden aan de longe of in het loswerken wennen aan het bit en dan blijf ik er volledig vanaf(aan de longe, zit de lijn aan het touwhalster) en sommige zijn toch met de mond wel heel onrustig.

SavvyPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:42

Ik gebruik een Watertrens dubbelgebroken bit. Die ligt bij mijn Pony lekker zacht :)