natural hackamore of rijhalster

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

natural hackamore of rijhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 12:39

Ik wissel mijn manieren van rijden graag wat af...
Soms met indian bosal, soms bit(jep).

Op zich vind ik een touwhalster ook erg fijn.
Echter die teugels met clipjes onderaan het lusje vind ik niet zo ideaal:het bungelt en is vrij zwaar.

Nu zit ik te denken aan een natural hackamore, of een rijhalster(touwhalster met ringetjes aan de zijkant)

Ben benieuwd naar ervaringen met die twee!!!

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:28

Die rijhalster is eigenlijk een sidepull maar iets scherper dan een gewone omdat het van een dun touwtje is.
Heb er zelf wel geen ervaring mee.

Anoniem

Re: natural hackamore of rijhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:56

ja, het is idd een soort sidepull.
Daarom ben ik wel benieuwd of ze fijn zijn.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:58

Persoonlijk zou ik dan eerder kijken naar een cross rope bridle, dat heeft in plaats van die ringetjes twee lusjes schuin aan de onderkant. Een soort verfijnd touwhalster. Ik heb hier een touwhalster met sidepullringen en dat ding schuift al bij het minste teugelcontact. Sowieso vind ik die ringen dan ook vrij hoog bovenop de neus liggen.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:32

Ik ben zelf ook aan het kijken voor onze puppie waarmee ik bezig ben om hem in te rijden, heeft erge last van zijn mondje op het moment. Ik heb een sidepull halster besteld mede omdat ik hoorde dat kingekruisde als je paard veel haar heeft of een gevoelig velletje het er soms tussen kan komen en dat er vertraging is bij de release. Verder nog geen echte rijervaringen ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 20:33

ben wel erg benieuwd naar mensen die met een van beide rijden...

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 11:54

Ik maak mij touwteugels met clipjes niet aan de lusjes onderaan het touwhalster, maar direct aan de zijkant vast. Ik merk dat dat bij mijn paard meer duidelijkheid en minder ruis geeft.
Een beetje zoals deze:
http://www.horsegroomingsupplies.com/horse-forums/attachments/horse-classifieds/143768d1358746612-custom-made-rope-halters-bridles-bosals-reins-img_20121111_153429.jpg
Of deze:
https://naturalhorsemanship.files.wordpress.com/2008/02/bridle-rides-up-72.jpg

Maar je kunt zelf even kijken hoe dat bij jou halster het prettigst uitpakt.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 12:07

ik heb zelf een gewoon touwhalster/hoofdstel en heb lichte platte teugels erbij gekocht, weegt dus niks (ook als het nat is) en ligt lekker in de hand :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 14:16

Touwteugels heb ik wel, van Horsecharms.
Maar ik heb een niet zo heel fijn touwhalster. Althans, die gebruik ik wel voor wandelen...
Maar wil een nieuwe en het lijkt me fijn om er dan ook fijn mee te kunnen rijden dus vandaar mijn twijfel welke vorm ik zal nemen.

edit: crb trekt me minder, ik heb al een indian bosal liggen. (kingekruist). Daat gaat ook best.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:12

en zoiets?
Afbeelding
Is een touwhalster met verstevigd neusgedeelte en 2 ringen aan de zijkant. Je kan er een kinriempje of kettingktje onder doen zodat je een sidepull idee hebt of met 2 teugels onderaan de lus rijden zoals bij een Parelli halster (vind ik zwaar knudde maar is wel handje voor grondwerk ed).
Een gewoon touwhalster vind ik teveel schuiven en teugels onderaan heeft bij dit paard geen zin want ze kan zich af en toe vreselijk opkrullen als ze heeft wordt en dan zit je daar met de teugels tegen haar hals.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 12:22

Natascha, zoiets bedoel ik ja. Is dat fijn?

Nen echt zoekende merk ik. Rijd wel op kingekruist, maar de release is niet zo geweldig, daardoor gaat hij er nogal op hangen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:06

Voor deze merrie is dit een heel fijne optoming. Ze kan soms knetterheet worden en flink drammen maar ze is hier heel hanteerbaar mee. Kan ook gewoon dressuurmatige oefeningen ermee doen.
Mijn andere merrie vind ik er dan weer minder fijn mee lopen. Die kan soms echt een dikke tuigernek erop zetten en dan heb ik weinig meer te zeggen. Scheelt echt per paard is mijn ervaring.
Op de sidepull zijn ze wel allebei heel fijn te rijden en ook andere paarden die geen bitloos gewend zijn lopen er zo mee weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:11

Het blijft idd altijd weg persoonlijk he. Mijne wordt soms heet en dribbelig, maar ik moet dan een beetje een rem hebben....op de indian bosal steekt ie gewoon zn hoofd naar voren en negeert me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 23:40

Waar komt jouw halster vandaan, Natascha?

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:41

Die heb ik ooit van iemand gekregen in ruil voor een paardenportret :D Zij had hem weer uit Amerika waar iemand ze zelf maakte en verkocht. Maar volgens mij staan soortgelijke halsters tegenwoordig ook in de nieuwe Kraemer catalogus. Deze is inmiddels ook alweer 10 jaar oud. Wel super fijn ding overigens. En niet kapot te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 09:57

Ah oke. Zie ze op verschillende plekken trouwens ook wel staan en niet te duur, dus misschien leuk om eens te proberen ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:46

Ben toch ook wel benieuwd naar ervaringen met natural hackamore?
Of dit misschien wat stabieler/anders ligt dan een normaal touwhalster met aangeklipte teugels?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 21:14

VNA >>> HAR

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 10:55

Anoniem schreef:
Ah oke. Zie ze op verschillende plekken trouwens ook wel staan en niet te duur, dus misschien leuk om eens te proberen ook.

Waar heb je deze dan gevonden? Ik wil er graag zo een kopen maar ik kan ze niet vinden.

Ik rijd met mijn leadrope als teugel geknoopt, doo het gewicht van de teugel met clip blijft het touwhalster mooi liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 11:04

Bij dezelfde sites waar ze ook touwhalsters verkopen, zoals horsebeads, horsecharms...

Ratties4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 14:08

Oké dankjewel!