Springzadel voor korte rug, veel schouder

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Springzadel voor korte rug, veel schouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-15 11:32

Helaas blijkt mijn Prestige Paris nu echt niet meer te passen en ben ik op zoek naar een ander zadel, maar dat valt nog niet mee. Misschien zijn er hier nog goede ideeën.

Gepast & minimaal een week getest

Prestige Paris - schuift enorm naar achteren en opzij
Prestige Versailles - ligt voor het oog redelijk maar toch te strak op de schoft waardoor m'n paard gaat knijpen
Stubben Roxanne - lijkt goed te liggen, maar toch gaan mijn dekjes schuiven wat voor mij een teken is dat er ergens niet goed zit. Paard lijkt hier wel fijn onder te lopen
Tribal springzadel - lijkt paard lekker te zitten maar schuift toch weer naar achteren.

Prestige zadels vallen dus tot mijn grote verdriet af, dat zit hem niet lekker. Er komt volgende week iemand met CWD zadels, ben met name geinteresseerd in de flexibele boom. Paard is erg beweeglijk in de rug en omdat het spanningsveld dus erg kort is moet zo'n zadel veel kunnen hebben. Ook inmiddels contact gezocht met Ninon Schutte, daar zal ook een afspraak gemaakt worden. Binnenkort ga ik terug naar de Countrymill, wellicht dat er iets aangepast kan worden aan de Tribal ivm het schuiven.

Foam kussens lijken hem het minst lekker te liggen omdat hij het foam dus niet goed weg kan drukken met zijn schouders. Gisteren met een pad en voltige singel gereden en beter heeft hij nog nooit gelopen. :')

Brand los.

Diortje_vds

Re: Springzadel voor korte rug, veel schouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 16:53

Hoi, ik volg dit even, want ik zit denk ik met een beetje een gelijkaardig probleem. Er past amper iets van zadels op mijn merrie, heel moeilijke rug, en ik denk dat het wat hetzelfde is als bij jou: veel schouder en korte rug, ze heeft ook een beetje een holle rug en naast toch wel oplopende schoft ook nog vrij ronde ribben.

Ik heb nog geen enkel springzadel gevonden dat niet naar achter schuift, of schuin ligt, of op de schouder knelt.

Voor een dressuurzadel heb ik nu een nieuw op maat besteld bij VB saddlery, speciaal ontwerp met weggesneden schouder.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 19:07

Ik volg het ook. Ik heb een passie voor korte paarden. Ik laat ze maatgemaakt leveren uit Engeland. Ik heb nu vooral vz zadels. En 1 springzadel. In april maak ik zelf een zadel voor mijn eigen paard. Dit uvm mijn opleiding.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 09:37

Mijn paard heeft een mooie rechte rug en niet teveel schoft maar het zit hem echt in het korte spanningsveld en de brede schouders. Ik hoop hier wat tips te krijgen want het is knap lastig.

Die stubben ligt veruit het beste, alleen daar gaan de dekjes onder 'lopen'.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 18:01

Er moeten toch meer mensen met dit probleem zijn? Is er niemand met de gouden tip?

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:11

idefix4 schreef:
Ik volg het ook. Ik heb een passie voor korte paarden. Ik laat ze maatgemaakt leveren uit Engeland. Ik heb nu vooral vz zadels. En 1 springzadel. In april maak ik zelf een zadel voor mijn eigen paard. Dit uvm mijn opleiding.

Dan is mijn paard een leuke uitdaging, superkort in de rug en kan ook weinig druk achterin verdragen. Dikke kussens kunnen dus sowieso niet. Als je daar een zadelmaker voor weet :D ?

Wow heeft ook springzadels waar kortere kussens onder kunnen, al weet ik niet of je Wow iets vindt? Verder vind ik Devoucoux, Butet altijd mooie merken, maar die hebben meestal geen wol. En Butler zadels? Die schijnen ook korte zadels te maken.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 09:53

Ik heb een hele oude Kieffer Norbert Koof, die is kort en geeft voldoende ruimte bij de schouders. Ik gebruik hem voor alle 3 mijn paarden, bij de jongste altijd in combinatie met een Eco Gold dekje. Zij verandert nog veel en heeft daardoor niet altijd een schoft. Dit dekje houd alles op zijn plaats, echt perfect.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-15 10:11

Princesj, waar heb je je Eco Gold dekje gekocht? Heb je echt een heel dekje of alleen de pad?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 10:49

Afbeelding

Deze heb ik, dus verder niks tussen paard en zadel. Wij hebben hem gekocht bij Canter Equipment. Hebben hem eerst een keer kunnen testen toen mijn vriend zonder dekje bij zijn crossles aankwam, toen was ik al weg van het ademende effect van dit dekje.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 17:27

2005 schreef:
idefix4 schreef:

Dan is mijn paard een leuke uitdaging, superkort in de rug en kan ook weinig druk achterin verdragen. Dikke kussens kunnen dus sowieso niet. Als je daar een zadelmaker voor weet :D ?

Wow heeft ook springzadels waar kortere kussens onder kunnen, al weet ik niet of je Wow iets vindt? Verder vind ik Devoucoux, Butet altijd mooie merken, maar die hebben meestal geen wol. En Butler zadels? Die schijnen ook korte zadels te maken.

Ja absoluut. De zadelmaker in Engeland waar ik mee samenwerk maakt maatwerk. Ikzelf na mijn eigen springzadel ook. Ik wil dat zadel liefst zelf houden omdat dat het eerste maat gemaakte zadel is. Daarna kan ik er nog 1 maken en nog 1....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 18:37

Kom jij ook al bij mensen thuis Anouk?

Vandaag CWD op bezoek gehad, lag als een huis maar te strak van voren. *zucht*

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 14:51

Ja, ik kom ook bij de mensen thuis. En laat ik nou 9 maart naar Voorthuizen moeten. Dat is die kant op?

Als je meer wil weten, adviseer ik je me rechtstreeks te mailen. Voor mij makkelijker. Ik ging laatst de mist in, omdat ik overal pb had. :o info@wellsaddle.nl

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 16:08

Pantykous schreef:
Er moeten toch meer mensen met dit probleem zijn? Is er niemand met de gouden tip?

Ja hoor, veel voorkomend probleem. De kussens sluiten aan de voorkant te hoog aan op de rug en de boom is aan de bovenkant te smal (niet aan de onderkant), waardoor de schouder niet onder het zadel door kan glijden wanneer het paard het been naar voren beweegt en de schouder dus omhoog en naar achteren beweegt. De schouder drukt dan het zadel naar achteren. Wanneer de schouders ook nog ongelijk zijn, drukt de ene schouder het zadel meer weg dan de andere en komt het zadel dus scheef te liggen.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 22:20

Ik herken je probleem, helaas.. Was voor mij ook niet makkelijk.
Ik ben uitgekomen bij een Colbert Brothers, geen heel bekend merk maar voor ons echt de uitkomst. Ook een flexibele boom, hier reageert mijn paard super fijn op! Saint Lourdes lag op de mijne ook goed, maar ik vond de CB zelf lekkerder zitten.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 18:10

Colbert Brothers zegt mij ook weinig. Is dat een bijmerk van een groter merk? Franse zadels zijn op zich mooi, alleen zijn ze exorbitant duur. Voor dat geld heb ik iets heel luxe uit Engeland. De Engelsen zijn ook beter in het nakomen van afspraken en niet zo arrogant. En die hebben zat korte rassen: Forest, Gipsy Cob (Tinker kennen ze daar niet...) , Dartmoor, Welsh Cob, Mountain Welsh. Die zijn ook thuis in deze zadels. Laat ik er afgelopen dinsdag een aantal gezien hebben. Was erg leuk!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 19:25

Ik heb er een Equipe zadel op gehad vrijdag, dat leek heel goed te liggen, 17 inch. Jammer van de prijs dus probeer nog wat anders te vinden voor ik voor de bijl ga :D

Ik mail je even Anouk.

Suzanne_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 21:00

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-15 06:50

Ik heb toch een Equipe zadel op de kop weten te tikken. Mocht iemand dit topic nog opzoeken: ook Amerigo zadels en het springmodel van Ninon Schutte lagen goed :j