[WN] Vilten pad, ervaringen gezocht

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Vilten pad, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:18

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van een eerder geplaatst topic over het schuiven van mijn zadel, ben ik nu op zoek naar een kwaliteitsvolle vilten pad. Het is de bedoeling dat ik deze pad voor zowel trainen als buitenritjes zal worden gebruikt. Deze pad zal dus constant in gebruik zijn, ik wissel deze niet meer af.

Ik wil hier best een budget voor vrij maken, maar wil dan ook zeker zijn van mijn stuk. De enige voorwaarde die ik heb, is dat het een zwart kleur moet hebben.

Wat zijn jullie ervaringen? Ik heb reeds enkele pads gevonden, maar als ik deze hier opzoek dan krijg ik vaak nog andere situaties en meningen. Bijvoorbeeld:

- 5 star pad
- Diamond wool pad
- Professional choice pad
- Won Pad

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:25

Geen ervaring met schuiven van zadel, wel al jaren heel tevreden met classic equine viltpads, en dan de 100% wol. Fijne pasvorm en neemt goed zweet op, ook bij lange buitenritten.

smiley

Re: Vilten pad, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:29

Ik heb twee Diamond Wool pads. Ze zijn iets voorgevormd, mooi zacht vilt en blijven ook goed dik.
Ben dus tevreden gebruiker :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:31

gaucho schreef:
Geen ervaring met schuiven van zadel, wel al jaren heel tevreden met classic equine viltpads, en dan de 100% wol. Fijne pasvorm en neemt goed zweet op, ook bij lange buitenritten.

Een vilten pad zou een oplossing zijn voor het schuiven van mijn zadel :) een wollen pad schuift te veel. Ik heb gezien dat zij veel verschillende modellen hebben, kun je mij eventueel vertellen welke jij gebruikt?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:32

smiley schreef:
Ik heb twee Diamond Wool pads. Ze zijn iets voorgevormd, mooi zacht vilt en blijven ook goed dik.
Ben dus tevreden gebruiker :j

Zag er ook goed uit :) maar zijn deze ook ooit in zwart verkrijgbaar? ik zie ze meestal in een licht of donker grijs. Heb nog geen zwarte gevonden, tenzij ik misschien verkeerd rond kijk op internet :)

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:37

Je hebt ze met stof aan de bovenkant, in allerlei kleurtjes. Ik heb ook "gewoon" zwarte :)

Afbeelding

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:38

Oh mooi zeg ! :) en waar heb je deze aangekocht ? :) wat blinkt jouw paard zeg :D

Edit: heeft deze schoftuitsparing en uitsparing voor de rug?

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:40

diamond wool en 5 star zijn beiden goed.
heb ze allebei gehad, en heb nu de DW.
alleen 5 star heeft de allerhoogste kwaliteit vilt.is wat beter,maar ook duurder.
ik heb nu de DW met vilt,en een merino wollen onderzijde.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:41

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:45

gaucho schreef:
Ik heb deze: http://www.euro-horse.nl/nl/webstore/5/ ... pad-1/1374

classic equine heeft ook met geweven wollen bovenkant, in allerlei kleuren.

Ik gooi er gewoon een blanket overheen, in de kleur die ik leuk vind :D

Hier zit ook de zelfde pad onder:

[ Afbeelding ]

Fijn ! ik was dit ook van plan om eventueel met blankets te gaan werken om eens een kleurtje toe te voegen. Moet je opletten over de dikte van je pad hierbij?

smiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:49

SmartBH schreef:
Oh mooi zeg ! :) en waar heb je deze aangekocht ? :) wat blinkt jouw paard zeg :D

Edit: heeft deze schoftuitsparing en uitsparing voor de rug?

Ik heb ze allebei uit de US maar volgens mij heeft Arthur ze ook.
Ze zijn anatomisch gevormd en er zit zo'n "gat" bij de schoft :)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 19:50

Met een 3/4 inch pad kun je makkelijker een blanket er over heen doen :j

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 19:55

Spicegirl: aangezien jij beiden pads hebt gehad, ik zag dat er toch een prijsverschil was tussen de twee. Vind jij dat het prijsverschil terecht is? Kun je daadwerkelijk het verschil in kwaliteit ervaren?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:18

Eventueel iemand ervaringen met een 5 star pad? deze is tot nu toe nog niet aan bod gekomen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 21:23

Ik heb van Classic Equine en van Diamond Wool. Ik vind de Diamond Wool een veel betere kwaliteit.

Heb eerlijk gezegd niet op de kleur gelet, heb zwart, grijs en beige. De Diamond Wool is wel 1'' dik en daar nog een blanket overheen wordt wel wat proppen denk ik, maar ik show niet en gebruik geen blankets.

Wat het verschuiven betreft, geen idee......Mijn zadels passen. Heb wel verschillende singels en elk paard heeft eigen pads. De ene heeft een iets dunnere.
Heb bijv een PC's wollen singel die bij mijn ruin totaal niet beviel. Voor hem heb ik nu een merinho wollen koordsingel in roper model en die bevalt heel goed. Laatst had mn man die ook bij ons hengstje gebruikt en daar was die ook heel fijn voor, dus we gaan voor nog zo eentje erbij.

Is de plek van je singel wel goed?

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 21:48

Ja, ik heb contact opgenomen met zadelpasser, mijn zadel is nieuw aangekocht geweest op maat voor m'n paard. Ik heb enkele foto's doorgestuurd van de positie van het zadel en dergelijke. Dit is nu allemaal ok, maar vanwege de bouw van m'n paard biedt een vilten pad toch meer stabiliteit dan een gewone wollen pad.

Heb gezien dat er ook Diamond Wool pads zijn in een dunnere versie speciaal zodat je blankets nog er kan opleggen. Fijn dat deze je bevalt, qua prijs liggen ze dicht bij een 5 star pad. Daar vind ik niet zo heel erg veel info over terug :) bedankt om even te reageren!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:08

Ik heb 5 star wel in mn handen gehad en is echt wel een hele fijne pad hoor. Maar je blijft je grenzen verleggen qua prijs en de Diamond Wool is echt prima. Maar als de prijs je niet kan schelen moet je kiezen welke je wil en welke je makkelijk kan krijgen in de kleur die je wil.

Ik had trouwens voorheen ook wollen onderkant en vind de vilt veel stugger. Bij Classic Equine heb je ook vilt met wollen onderkant en die zou ik dan nog wel willen bij de hengst misschien. Die is erg gevoelig op de huid, maar tot nu toe gaat de vilt prima bij hem. Zolang het 100% wolvilt is zal het wel oke zijn, denk ik.

Wonpad ken ik alleen de neopreen van en die ligt behoorlijk vast. Ik zelf vind dat juist geen fijne pad, maar het heeft wel voordelen. Hij is ook hygienisch en is van goede kwaliteit neopreen, niet van zachte rommel.

belletjhee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 22:49

Ik rij momenteel met een good medicine pad ook omdat ik glij problemen had. Ben erg tevreden :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 23:03

5 star heb je in vele diktes, dus ook de juiste, waar je een blanket overheen kan gooien.
je kan alles zien op hun site ! :j
5 star is zeker het geld waard.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:01

Ik ben ook tevreden 5-star gebruiker. Alleen kan ik niet vergelijken met de andere merken omdat ik die niet heb gehad.
Ik heb wel ook nog Mattes lamswollen pads in gebruik, maar die schuiven inderdaad veel sneller dan de 5-star. Mijn arabier kan helaas alleen lamswol verdragen op zijn tere vachtje in de winter. Alle andere materialen krijgt hij schuurplekken van. Maar zodra hij door de wintervacht heen is, gaat de 5-star er weer op.
Een blanket erop gaat prima, ik heb volgens mij de 3/4". Maar rij meestal gewoon met alleen de pad. Tot nu toe houdt de pad zich ook goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 09:04

Ik heb diamond wool, pc en wonpad. Met 5 star heb ik geen ervaring. Van die drie vind ik de PC de minste, maar je hebt ze wel in leuke kleurtjes, en het oog wil ook wat ;) Diamond wool is echt erg goed, zeker voor gevoelige paarden. Trainen doe ik liefst met de wonpad. Is gemakkelijk schoon te maken, dun genoeg om er een blanket overheen te gooien op show en echt anti slip.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:45

Bedankt voor jullie reacties :) ik twijfel tussen de 5 star pad en diamond wool pad :) ik ga eens wat prijzen vergelijken en zal dan afwegen.

Hoe lang hebben jullie dit soort pads al in gebruik? Ik vermoed dat ze voor die prijs wel duurzaam zullen zijn? :)

Waar hebben jullie deze pads aangekocht?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:49

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 15:42

Zéér tevreden gebruiker van 5*. Voor mij echt nooit geen andere meer!
Gebruik m nu 6 jaar en er is niks aan te zien. Heb er wel een dunner onderlegger onder die ik kan wassen zodat mijn dure 5* goed schoon blijft. Echt ideaal.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 20:30

Ik ook een 5* fan, ik wil nooit geen ander meer. Het zadel blijft perfect zitten.