Peesbeschermers, wat is goed en wat niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Peesbeschermers, wat is goed en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 22:04

Hallo bokkers,

Eind augustus/begin september heb ik een nieuw paard gekregen.
Ze is een KWPN gefokte merrie van 5 jaar oud met normale benen (geen extreem dikke of dunne benen) en staats ze voor op ijzers

Maar nou merk ik dat ze de laatste tijd met haar achterbenen steeds zichzelf steeds aantikt, ook wil ik graag met haar gaan springen.

Het punt is dat ik geen idee heb wat voor bescherming het beste is, ik wil natuurlijk niet dat het te warm wordt maar het moet ook redelijk goed schoon te maken zijn.

Zelf zat ik te denken aan de Harry's Horse flextrainers of de air vorm.

Waar zouden jullie voor kiezen?

Karla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:27

Ik heb zelf ook de hh flextrainers omdat mijn paardje tikt. Ik heb ze voor voor voor en achter. Ik ben er zelf erg tevreden over en raad ze ook zeker aan! :j ze blijven goed zitten en haar benen worden niet te warm :)

Edit: ik heb de flextrainers air

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 00:42

Die dingen zijn niet geschikt om mee te springen, dan moet je echt het normale type peesbeschermer hebben en dan kun je het zo gek maken als je het wil en kiezen uit verschillende materialen. Ik ben zelf het meest tevreden over de Veredus Carbon Gel.

Voor het aantikken achter is een strijklapje misschien al voldoende? Ik zou niet meer om de benen hangen dan hoog nodig is. Probeer ook te ontdekken waar dit vandaan komt, bijvoorbeeld doordat het paard nog weinig bespiering heeft of bijna in slaapstand rond sjokt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:36

Ik heb peesbeschermers en strijklappen van Kentucky. Zijn ook erg fijn en ventileren ook een beetje

HarmonieC

Re: Peesbeschermers, wat is goed en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 01:48

Ik ben erg tevreden over de pees- en kogelbeschermers van Kentucky (3do air). Ze ventileren erg goed. De benen zijn aanmerkelijk droger/koeler dan bij reguliere peesbeschermers. Ze zijn misschien iets prijziger, maar als je even rondkijkt (of wacht op een 25% kortingsactie bij Divoza) kan het al veel schelen.

Ik zou voor springen altijd voor een beschermer met harde schaal gaan. Flextrainers zijn dan denk ik niet afdoende.

Ik hoor ook goede verhalen over de Pessoa/compositi beschermers, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee. Deze beschermers zijn super goed schoon te maken en schijnen goed te ventileren.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 08:01

Kies inderdaad voor beschermers met een harde schaal aan de achterkant, waarbij liefst ook de voorkant van het been beschermd wordt. Dit omdat als je paard tegen een balk springt, de balk op de voorkant van het been gevangen wordt. Als daar niets zit, dan beschadig je daar al snel het been (vooral huid).

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 09:19

Dankje wel voor jullie reacties :)
Zo kan ik weer gerichter zoeken naar wat het beste is :)

@Nies_ ze is nog jong en bij de vorige eigenaar niet erg intensief gereden en ik probeer het langszaam aan weer op de bouwen :) Het was ook niet de bedoeling om haar vol te hangen, alleen straks met springen is wat extra bescherming niet verkeerd en als je ze dan toch hebt kun je ze ook voor dat probleem gebruiken zolang ze nog niet sterk genoeg is :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:26

Heb je al eens gekeken naar de eskadron allround? Zijn hele fijne beschermers die ook de voorkant van het been beschermen.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 12:41

Beenbescherming is natuurlijk symptoombestrijding, je pakt het echte probleem er niet mee aan. Als tijdelijke oplossing kan dit natuurlijk wel. Bespreek dit eens met je hoefsmid.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 17:49

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:40

Ik heb de Flexisoft van Eskadron. Eerder had ik altijd BR. Ikheb voor het 'normale' model gekozen, omdat ze in het verleden ook goed bevallen zijn. Lekker allround, voor dressuur, buitenrijden, springen, op de trailer... maar het soort beschermers dat in de post hierboven staat is nog wat beter lijkt me, want die hebben 'air' waardoor ze de paardenbenen minder heet maken :).

Klittenband vind ik zelf overigens wel een groot voordeel omdat mijn paard een litteken op haar voorbeen heeft, waar het been dikker is. Klittenband sluit dan altijd mooi aan.