Gezocht zadel ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_a_a

Gezocht zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:19

Hoihoi,

Ik heb nu mijn eigen paardje. In eerste istantie was afgesproken dat ik het zadel erbij over zou kopen maar dit werd later teruggetrokken. (ze hebben hier een goede reden voor)

Maar nu heb ik dus een probleem.
Ik heb nu een leenzadel maar ik moet dus mijn eigen gaan vinden.
Nieuwe zadels zijn vaak erg duur ( tuurlijk zijn ze er ook goedkoop , maar vaak zegt dat dan ook wel weer wat over de kwaliteit), dus ik zoek een tweedehandse. Nu lijkt het mij erg vervelend om een aantal adressen voorbij te gaan waar ze een tweedehands zadel hebben, die dan meenemen en passen en als het niet past weer terug brengen. Ook vertrouw ik niet 100% op de zadel-pas-kunsten van veel mensen. Een zadelpasser oid is denk ik geen overbodige luxe.
Maar als je een zadel bij een zadelmakerij weghaalt (soms hebben ze tweedehandse heb ik ontdekt) ben je al snel een kapitaal kwijt....

Ik heb met mijn vorige paard een heel drama gehad door een zadel dat net niet perfect lag en een paard met een hele gevoelige rug.

Iemand tips voor een betaalbaar idee in de buurt van groningen?

friesiszwart

Re: Gezocht zadel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 09:45

ik zou eerst uitzoeken met welk zadel het paard gereden werd zodat je de boommaat weet, vandaar uit kun je makkelijker zoeken.

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 20:19

Vorige eigenaar dacht dat hij boommaat M moest hebben.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:29

anitamarleen schreef:

Ja, maar dat zegt niet zoveel zonder dat je er een merk en type bij hebt. Helaas is bij zadels een M niet altijd standaard een (bijvoorbeeld) 33 boom.

Ik begrijp uit je OP niet helemaal wat je wilt. Ik kan inmiddels een boek schrijven over zadelellende. Mijn advies is daarom dan maar wat meer geld uit te geven en er een goede zadelpasser bij te halen.

In de omgeving van Groningen heb je Zadelmakerij Willems in Leutingewolde. Hij had voor mijn paard toendertijd geen passend zadel, maar ik had wel een positieve indruk van de man. Al was het maar omdat hij eerlijk was over het feit geen passend zadel te kunnen leveren :j .

In Jipsingboertange heb je Corrie van Amsterdam. Die ken ik niet en ken ook geen mensen die ervaring met haar hebben. Misschien kunnen Google of Bokt je meer info verschaffen.

In Wapse (Drenthe) heb je Feike Bruinsma. Die komt ook wel in omgeving Groningen. Stalgenootje van mij was daar tevreden over.

Op mijn vorige stal gingen veel mensen naar zadelmakerij Polane in Hooghalen. Die waren tevreden, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

En je kunt natuurlijk gewoon naar Divoza of Epplejeck gaan. Ik heb zelf 1x een zadel gekocht bij Divoza, inmiddels meer dan 20 jaar geleden. En dat was een zodanig slechte ervaring, dat doe ik dus NOOIT weer.

Ik heb zelf al jaren Helen van Dijk van Happy Horse Advies uit Loenen. Die heeft meerdere klanten in het noorden en is ook regelmatig in de regio te vinden. Ik ben zeer tevreden over haar. Zowel qua deskundigheid als qua service. Ze neemt alle tijd voor je, en is pas tevreden als jij en je paard ook tevreden rond rijden.

Suc6!

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-15 15:13

Roodvos schreef:
anitamarleen schreef:

Ja, maar dat zegt niet zoveel zonder dat je er een merk en type bij hebt. Helaas is bij zadels een M niet altijd standaard een (bijvoorbeeld) 33 boom.

Ik begrijp uit je OP niet helemaal wat je wilt. Ik kan inmiddels een boek schrijven over zadelellende. Mijn advies is daarom dan maar wat meer geld uit te geven en er een goede zadelpasser bij te halen.

In de omgeving van Groningen heb je Zadelmakerij Willems in Leutingewolde. Hij had voor mijn paard toendertijd geen passend zadel, maar ik had wel een positieve indruk van de man. Al was het maar omdat hij eerlijk was over het feit geen passend zadel te kunnen leveren :j .

In Jipsingboertange heb je Corrie van Amsterdam. Die ken ik niet en ken ook geen mensen die ervaring met haar hebben. Misschien kunnen Google of Bokt je meer info verschaffen.

In Wapse (Drenthe) heb je Feike Bruinsma. Die komt ook wel in omgeving Groningen. Stalgenootje van mij was daar tevreden over.

Op mijn vorige stal gingen veel mensen naar zadelmakerij Polane in Hooghalen. Die waren tevreden, maar heb ik zelf geen ervaring mee.

En je kunt natuurlijk gewoon naar Divoza of Epplejeck gaan. Ik heb zelf 1x een zadel gekocht bij Divoza, inmiddels meer dan 20 jaar geleden. En dat was een zodanig slechte ervaring, dat doe ik dus NOOIT weer.

Ik heb zelf al jaren Helen van Dijk van Happy Horse Advies uit Loenen. Die heeft meerdere klanten in het noorden en is ook regelmatig in de regio te vinden. Ik ben zeer tevreden over haar. Zowel qua deskundigheid als qua service. Ze neemt alle tijd voor je, en is pas tevreden als jij en je paard ook tevreden rond rijden.

Suc6!

Divoza werd mij inderdaad ook afgeraden. Epplejeck zijn wij niet zo`n fan van

Bedankt voor de namen verder !

angelawwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 23:31

tja waar je je zadel ook koopt, particulier of bij een winkel, je moet altijd achteraf na aanschaf even iemand er naar laten kijken die er verstand van heeft of het zadel goed ligt.

uiteraard moet je wel weten waar je naar zoekt. dus even vragen welke maten het zadel heeft waar nu mee gereden word en werk merk het is. sommige merken vallen wat anders uit.

ik heb zelf een splinternieuw WintecPro2000 VZH zadel te koop staan omdat ik na een ongeluk niet meer mag rijden. althans niet mijn jonge paard meer in mag rijden en het zadel had ik al aangeschaft voor het ongeluk. Wintec heeft makkelijk verwisselbare boom wat het zadel op vele paarden goed doet liggen. Echter zijn er uiteraard meer merken met verwisselbare boom.

als je de maat van het huidige zadel weet, kan je opzoeken welke boom maat je nodig zou hebben. het kan altijd zijn dat een gekocht tweedehands zadel hier en daar iets opgevuld moet worden om goed te liggen. maar dit is altijd zo, je moet altijd checken of het perfect ligt, of het zadel nou nieuw of tweedehands is, of de bomen nou wel of niet verwisselbaar zijn.