Nieuw zadel voor Haf met korte rug en lekkere schouders

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Davina1402

Nieuw zadel voor Haf met korte rug en lekkere schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:43

Hello,

Ja sorry weer een zadel topic... :+

Ik ben me aan het verdiepen in een nieuw zadel voor mijn Haflinger. Hij is kort en heeft brede schouders (en ik met een zeker te weten 18" bips). Hij is zeg ik altijd maar een mix tussen oud en sport type... qua bouw Er lig nu een Kieffer Amsterdam op... die ligt op zich goed... maar omdat ik voor mijn gevoel er niet optimaal in zit... is dat voor hem ook niet optimaal lijkt mij...Wil het graag zo optimaal mogelijk maken vooral voor hem...

Nu heb ik de afgelopen dagen lekker zitten surfen en oude topics op het forum lopen naspitten.

Voor mezelf ben ik uitgekomen op Fryso, Arno Brandt, en Ninon Schutte.

Wat me aan de zadels van Ninon vooral aanspreek is grote keuze in de kussens... maar de zadels die zij aangeeft die geschikt zouden kunnen zijn voor een Haf hebben allemaal een middel diepe zit. Dat heeft mijn huidige zadel ook, en ik was eigenlijk op ziek naar een iets stevigere diepere zit.

De Fryso Classic sprak me daarom aan... diepe zit ... maar wel met ruimte... (zoals ik het lees).
Plus dat ik op stal een aantal zeer tevreden Fryso gebruikers heb.

En Arno Brandt... zie heel veel tevreden klanten voorbij komen hier.... mooie zadels... en wat me aanspreekt is dat je het kan laten samenstellen... maar dat zal hij de anderen ook kunnen...

Wie o wie... ervaringen advies... en dan met name het liefst met een paardje met een soortgelijke bouw.

Mijn danks is alvast zeer groot... En als ik dit topic niet had mogen openen... dan hoor ik het wel...

Groetjes,
Nathalie

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:46

Ik denk dat de lengte van het zadel heel belangrijk is ivm de korte rug. Mijn paard heeft ook een kort rug en ik rij met een Rossner Amerika. Mijn Phryso Luxe zadel is veel te lang en ligt daardoor teveel op de lenden.

Mijn kieffer Munchen past ook bij mijn paard, maar doordat ik zelf Rossner prettiger vind rijden is dit zadel overcompleet.
Laatst bijgewerkt door friesiszwart op 03-02-15 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Davina1402

Re: Nieuw zadel voor Haf met korte rug en lekkere schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 12:47

Klopt... niet alles past erop... het moet kort genoeg zijn... daarom heb nu ook de amsterdam... die heeft kortere kussens...

Viet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:48

Ik heb hier een Fryso profile met ingekorte kussens op een haf met een hele korte maar brede rug. Heel tevreden over! Ik heb er verschillende zadels opgehad maar niets was voor ons beide fijn tot aan deze. Aan te raden dus! :D

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 12:51

Ik heb een mooie strada te koop. Erg kort en een lekker brede boom. (die indien nodig ook aanpasbaar is, al is dit niet zo evident) De strada heeft een IC-boom dwz dat het voor een "barokke" bouw erg geschikt is. Mijn paard is een beetje tonnetje-rond model met een lage schoft en erg brede schouders. het zadel is van een heel fijne kwaliteit en geeft veel vrijheid in de zit. Kortere zadels met enorm veel ruimte voor de ruiter.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 13:01

Ik zou absoluut wat zadels gaan proberen bij Ninon!
Jarenlang heb ik getwijfeld omdat het aardig wat kost maar na enorm veel zadel ellende heb ik toch besloten naar een Schutte zadel te kijken. Dit was de beste keus ooit!! Haflinger en ik zijn beide ontzettend blij. Ondanks dat mijn zadel niet een hele diepe zit heeft zit ik wel heerlijk. Erg stabiel maar met genoeg ruimte

Ninon is niet snel tevreden en zoekt samen met jou naar de beste optie.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 16:37

Bedankt voor jullie reacties... :-)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 16:43

Ik heb een Fryso Profile, dat is (volgens mij) het kortste model van Fryso, welke wel voldoet aan de door jou gestelde eisen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 19:19

Past 18 inch op je haflinger? Dat pastte bij mijn haffies sowieso niet, daar zou ik dus eerst naar kijken.... en anders idd kortere kussens eronder,

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 20:13

Ja de 18" die ik heb past ... Omdat deze kortere kussen heeft... Dus moet echt wrl iets met kortere kussens...

Dank je prinsesj... Ik ga even op de site kijken van fryso

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 20:17

Massimo? WOW?
Massimo staat er bekend om heel geschikt te zijn voor Haflingers(uiteraard niet allemaal), daar kunnen ook erg korte kussens onder een grotere maat, en WOW is ook volledig aanpasbaar en kun je ook korte kussens onder laten zetten.
Eventueel Butterfly ook nog, dat is vergelijkbaar met WOW alleen heeft die het Butterfly systeem, dat op verschillende punten scharniert en daardoor op onwijs veel paarden past. Is alleen erg onbekend in NL nog en net zoals WOW ook vrij prijzig..
Niet dat Massimo goedkoop is..

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 08:44

Ik heb op mijn haf een Kentaur liggen, met een diepe zit.
Erg fijne zadels ook betaalbaar...de mijne is 47 cm lang dus mooi kort.
Arno brandt heb ik ook gehad..absoluut geen aanrader bij geen standaard gebouwde paarden, het zijn fijne zadels maar de zadelmaker zelf....... :?
Ninon is ook erg goed...een vriendelijk persoon die erg goed kijkt naar je type paard!!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 10:28

Massimo en Kentaur heb ik overwogen... ik heb er de afgelopen 2 jaar in verdiept... de kortere zadels zijn me bekend.

Reden dat ik de zadelmakers die ik heb genoemd overweeg is dat er dan net iets meer aan gedaan kan worden qua maatwerk (Wrong, zweetbladen... etc.)... dan een standaard zadel... dat natuurlijk ook goed kan liggen... daar niet van...

Zo leek het me dat we dan eerder een zadel kunnen krijgen dat voor ons beiden zoveel mogelijk naar het zin is.

Bedankt voor jullie reacties zover... gaan allemaal mee in de denk tank.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:45

Massimo moet je dan met Franse kussens hebben. Alhoewel mijn standaard massimo ook kussens heeft van maar 43 cm!

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:19

Custom!

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 14:12

Custom had ik ook al bekeken... maar die vind ik eigenlijk net buiten budget vallen...

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:56

Ik heb voor mijn ene Haf een Massimo tolt, voor de andere een zadel van Ninon. De laatste heb ik nog niet zo lang, maar daar ben ik echt heel blij mee! Ligt fijn op haar korte rug en ik zit er ook lekker in. De Massimo is ok, maar achteraf zou ik wel anders besloten hebben en voor haar ook een zadel van Ninon hebben laten aanmeten.

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 21:15

Ik begin ook naar Ninon te neigen ... Hoor alleen maar goede berichten... Heb vanmiddag al even wat info opgevraagd..

Bedankt

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 22:52

"probleem" met deze zadels is de onveranderlijke boom. In mijn ogen kan er te weinig aangepast worden als het paard (sterk) verandert. Er kan enkel wat gespeeld worden met de vulling in de kussens. Bij sommige paarden is dat onvoldoende en zit je na enkele maanden/jaren opnieuw met een probleem.

Roulette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:36

Thorrie, naar welke zadels refereer je met "deze zadels"?
Ik volg dit topic met erg veel ineteresse omdat ik zelf ook met dit probleem zit.

Bij Fryso geven ze aan dat de Profile erg geschikt kan zijn.
Custom is niet zo custom als ze zeggen volgens mij, maar zijn wel fijne zadels.
Ninon Schutte, ken ik niet, maar ga ik zo direct bekijken...

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:26

De meerderheid van de klassieke Engelse zadels met de houten boom ( en dus ook die van Ninon)

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:28

Bij Ninon kunnen er volgens mij compleet andere kussens onder je zadel gezet worden. Maar dat kan inderdaad bij het gros van de zadelpassers niet.

Thorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 11:57

Maar de boom zelf blijft dezelfde. Daar zijn maar geen/weinig aanpassingen in mogelijk.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 15:28

Een aanpasbare boom is ook niet alles. Ook dat moet maar net geschikt zijn voor jouw paard. :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 16:00

Een paard die ontwikkeld groeit.
Dus....Is het handig een boom te nemen die enigszins aanpasbaar is.
Dit geld oa voor Kieffer (boompers) Zaldi (boompers) de verstelbare kopijzer zadels (meerdere merken)
Sella (boompers) (en nog wel meerdere) Deze zadels zijn altijd aanpasbaar in de boom.
Een jong paard kan door training zomaar 2 of 3 boommaten gaan groeien door bespiering.
Dus of, je moet met een 2e hands zadel beginnen en als deze niet meer past voor een andere (vaste) boomzadel gaan. Òf 1 van de bovengenoemde opties nemen.
Een houten boom is nooit aanpasbaar in de boom.
De kussens kunnen bij elk zadel bijgevuld of aangepast worden. Andere kussens? Zie ik het nut niet van in. Het gaat om de vorm boom, de aanpasbaarheid en de model/vorm kussens of die bij je paard passen.
Te korte kussens onder een groter zadel (bv 17.5 inch kussens onder een 18 inch zitting) vind ik gevaarlijk vanwege de drukverdeling van een ruitergewicht onder kleiner oppervlakte.