Ik heb snel last van mijn rug, 2 jaar lang gezocht achter een goed dressuurzadel dat goed voor mij is, en voor mijn paard. Eindelijk gevonden voor een acceptabel budget.
En nu wil ik af en toe gaan springen. Help, dikke kniewrongen, diepe zit, een ramp om vlot mee te springen.
Nu twijfel ik dus: doorzetten of op zoek naar een 2dehands springzadeltje...
Ik doe dit voorlopig ook nog. Heb gelukkig geen dikke wrongen enzo. Toch ben ik wel op zoek naar een vzh of springzadel. Maar we springen nog maar kniehoogte, dus voorlopig red ik me prima. Of het veel consequenties heeft voor de paardenrug, weet ik eigenlijk niet?
Doorzetten heeft geen zin. Je zit alleen jezelf en je paard ermee in de weg. Persoonlijk zou ik verder zoeken voor een tweedehands springzadel. Je zult zien dat je het jezelf (en je paard) dan een stuk makkelijker maakt
Freekieee
Geplaatst: 01-02-15 20:42
Afentoe spring ik ook gewoon met mijn dressuurzadel. En in maart rij ikzelfs een cross met dressuurzadel . Maar vervelend vind ik t niet. Gewoon me beugels gaatje korter doen.
Urielle
Geplaatst: 01-02-15 20:45
Ik heb een simpel veelzijdigheidszadeltje erbij gekocht, ik moet anders óf met veel te lange beugels springen, óf ik schiet met mijn knieën voor de wrongen. Echt springen is een dressuurzadel gewoon niet geschikt voor, wat kleine huppels kan best.
Lianne86
Geplaatst: 01-02-15 20:45
Ik heb eerst ook gesprongen met een dressuurzadel, gaatjes wat korter.. Maar wel geen diepe wrongen, dat scheelt misschien?
Door omstandigheden is er toen een ander zadel bij gekomen... Niet echt om meer mee te gaan springen, maar verzorgster kon niet op mijn dressuurzadel zitten :S benen omhoog, was altijd springzadels gewend.. Dus voor haar eigenlijk een ander zadel aangeschaft. Maar moet wel eerlijk zeggen, ik hou van dressuurzadels, maar als ik ga springen of in het bos ga rijden, neig ik heel erg naar het andere zadel...
Mijn bijrijders springen af en toe met mijn paard. Hij loopt dan ook met zijn dressuurzadel. Hij springt daar heel prima mee. Zadel heeft ook diepe zit en veel wrong. Hoogste wat gesprongen is is een (foutloos) parcour van 1,05m.
Mijn paard is heel erg kieskeurig op het zadel, en een "simpel" springzadel voor erbij gaat hem niet worden. Daarvoor was het al te moeilijk om een goed passend zadel te vinden. Liever springen met een goed passend dressuurzadel, als met een half passend springzadel in zijn geval.
Als je paard wel een gemakkelijke pasvorm heeft voor het zadel, dan zou je natuurlijk altijd marktplaats in de gaten kunnen houden.
Ik spring zelf maar heel af en toe, paard heeft ook een dressuurzadel. Dressuurzadel is goed passend, is ook een lange zoektocht geweest en heeft veel geld gekost voor de eigenaar. Is ze ook aardig lang mee bezig geweest, dus om nu voor dat ene keer springen in de maand een andere te gaan kopen nee. Ik doe het dus ook gewoon met dressuurzadel, maar intensief springen doe ik eindelijk ook niet. Het is meer voor de afwisseling! Dus ja, ik spring met een dressuurzadel.
Ik spring ook heel af en toe voor de afwisseling (Hooguit 1x per maand). En ik spring dan ook niet hoger dan een cm of 60, met hele grote uitzondering eens een enkele sprong van 90cm. Dat is prima te doen. Maar als je op meer regelmatige basis wilt gaan springen, zou ik wel op zoek gaan naar een vz-zadel of springzadel erbij.
Ik spring met een dressuurzadel. Na jarenlang geemmer met zadels heb ik met pijn en moeite een dressuurzadel gevonden (3x boven mijn budget). Ik kijk wel altijd voor springzadels, maar alles wat ik tot nu toe voor een klein budget (tot 400 tweedehands) kon passen, paste gewoon absoluut niet..
Wij hebben een spring en dressuur zadel maar voor een paar sprongetjes houd ik gewoon het dressuurzadel, springzadel meer voor echte springlessen. Nu heeft ons dressuur zadel geen super diepe zit dus dat scheelt.
Nina1999
Geplaatst: 02-02-15 20:03
Ik spring ongeveer eens in de 1 a 2 weken met mijn ainsley vanguard dressuur zadel. Beugels gaatje korter en dat gaat prima. Spring ongeveer een meter.
ik spring ook met dressuurzadel. Of nouwja springen, veel meer dan 60cm is het niet. Wil prima op deze hoogte. Als me zusje haar af en toe een keer springt gaat er wel een springzadel op.
Ik heb toch maar beslist om voor mijzelf een springzadeltje te kopen, aangezien mijn paard beter springt dan verwacht en ik ze ga laten uitbrengen op concours.