Zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:42

Heyy,
Ik heb een dressuurzadel voor me haflinger. Ze heeft dit zadel al vanaf het begin. Alleen ik heb idee dat die noet helemaal lekker meer ligt. Ook verschuift het zadel met dekje en al heel snel, terwijl ze goed is aangeslingerd. Het maakt ook niet uit of ik zadel iets verder naar voren leg of naar achter ofzo. Het verschuift als nog. Ik heb jaar nu ruim 1,5 jaar en heb er nog nooit last van gehad, en bij de vorige verzorgster van haar heeft er ook nooit last van gehad, dit is sinds 1 maand denk ik misschien iets langer al. Ik wil me zadel wel laten nakijken of die wel goed ligt maar ik dacht misschien hebben jullie een tip dat ik het misschien eerst nog een keer zelf kan checken. Me Hafje heeft geen van het zadel hoe die ook ligt maar het is meer dat ik er zelf last van heb met rijden dat ik heb elk kwartier goed moet leggen en soms binnen 10 minuten al. Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Groetjes Maike :)

Puckbeer

Re: Zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:40

Als je weet dat je pony er geen last van heeft, staartriem?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:42

Ik zou het voor de zekerheid toch na laten kijken door een zadelmaker :j

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:45

Aangeslingerd :+

Wij kunnen vanaf hier niet zien hoe het ligt, maar het kan heel goed zijn dat je paard dusdanig is veranderd dat je zadel niet meer lekker ligt. Dat ze geen pijn of ongemak toont hoeft niet te zeggen dat ze daar geen last van heeft. Ik zou niet zelf gaan prutsen met staartriemen e.d., dat is enkel symptoombestrijding. Gewoon een keer een zadelpasser laten komen om de boel na te kijken.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:50

Oke, dan laat ik hem binnenkort toch maar nakijken.

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 17:51

Zadelmaker erbij, een zadel dat schuift ligt waarschijnlijk toch niet goed

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:50

Een zadel dat schuift ligt in bijna alle gevallen niet goed. Heel soms komt het door de beweging die de ruiter maakt, maar dat kan een zadelmaker ook meteen voor je beoordelen.

xjessiesl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:53

Inderdaad, wij kunnen dit niet oordelen. Het beste is toch echt een zadelmaker er bij laten halen. Zo weet je meteen of het goed ligt of niet. Maar als ik het zo lees, dat het zadel schuift dan ligt het waarschijnlijk niet goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 09:56

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-25 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 18:08

Ik heb het zadel laten nakijken. Hij ligt inderdaad niet goed. Ik mag nu 2 andere zadels uitproberen van het weekend en komende week en als die ook niet goed liggen wordt het waarschijnlijk een staartriem.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 23:30

Waarom een staartriem aan een zadel wat al niet goed ligt? Dat is symptoombestrijding en daar los je niks mee op.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 07:52

Dapnik schreef:
Waarom een staartriem aan een zadel wat al niet goed ligt? Dat is symptoombestrijding en daar los je niks mee op.

Dan kan het zadel niet meer naar voren schuiven.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:19

Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn paard (clydesdale, 1m78) heeft op zijn schouders echt vetbobbels, kan er zo in duwen. Krijg er even geen foto van geüpload :\
Ik weet niet of deze nog weg gaan met vaker te rijden (heb hem pas 2 maanden en heb hiervan 1 maand in het ziekenhuis gelegen :( ) maar door deze bobbels blijft het zadel niet mooi liggen waar ik het leg met opzadelen. Hij heeft ook helemaal geen schoft (door het vet haha)
Heb een Tekna zadel met extra wijde boom.

Ik wil er best een zadelmaker naar laten kijken, maar denk altijd dat zij sowieso gaan zeggen dat het niet past om mij zo een nieuw zadel aan te smeren :P
Voordat er tips gaan komen met allemaal goede zadelmakers, dan liefst tips uit omgeving Limburg!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:21

maikevermeer schreef:

dan is ie te klein en licht niet goed.
Als het zadel brugt in het midden, krijg je dit soort problemen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:22

Staartriem is een oplossing tot er flinke rugproblemen zijn en je niks meer kunt.
Neem een goede zadelmaker aan de arm en zorg voor goede spullen voor je paard als je wil rijden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:23

Granoek schreef:
Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn paard (clydesdale, 1m78) heeft op zijn schouders echt vetbobbels, kan er zo in duwen. Krijg er even geen foto van geüpload :\
Ik weet niet of deze nog weg gaan met vaker te rijden (heb hem pas 2 maanden en heb hiervan 1 maand in het ziekenhuis gelegen :( ) maar door deze bobbels blijft het zadel niet mooi liggen waar ik het leg met opzadelen. Hij heeft ook helemaal geen schoft (door het vet haha)
Heb een Tekna zadel met extra wijde boom.

Ik wil er best een zadelmaker naar laten kijken, maar denk altijd dat zij sowieso gaan zeggen dat het niet past om mij zo een nieuw zadel aan te smeren :P
Voordat er tips gaan komen met allemaal goede zadelmakers, dan liefst tips uit omgeving Limburg!

Heb je een voorsingelstoot op het zadel?
Kan je die verplaatsen aan dit zadel? In dat geval singelstoot naar het midden.
Verder weet ik niet hoe groot de extra wijde boom is van Tekna?(volgens mij is WK de breedste...en die zal ongeveer 32 of 33 zijn) Maar het lijkt mij dat een Clysdale al gauw een boommaat 35 heeft. En veelal hebben de reguliere zadels deze maat niet.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 20-02-15 13:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:27

maikevermeer schreef:
Dapnik schreef:

Even verder lezen, ze vraagt niet waarom, maar waarom je een staartriem neemt en niet verder zoekt naar een wel passend zadel.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:32

maikevermeer schreef:
Ik heb het zadel laten nakijken. Hij ligt inderdaad niet goed. Ik mag nu 2 andere zadels uitproberen van het weekend en komende week en als die ook niet goed liggen wordt het waarschijnlijk een staartriem.

Heeft je zadelmaker dit aangeraden om dan maar met een staartriem te gaan rijden?
Ik wil niet bot zijn maar als je even nadenkt. Denk je dan dat het prettig is voor het paard dat het zadel wat normaal naar voren schuift word tegen gehouden door middel van z'n staart?
Dat kan toch nooit goed zijn?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 13:33

Tekna is met warmte de boom aan te passen. MW is 33 bij tekna dus wijd nog stukje verder en extra wijd nog een stuk.

maikevermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-15 19:25

Ik heb een nieuw zadel gekocht, het zadel verschuift niet meer en ligt super

ChristaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-15 12:21

Mijn zadel verschoof bij het opstappen, mijn paard is nogal rond. Nu heb ik een singel met buikflap en is het probleem over. Zadel ligt verder goed volgensde zadelpasser.