welk maat zadel voor 'n paard met lange rug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Skogan

welk maat zadel voor 'n paard met lange rug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:23

Hello Everybody!

Waarnschijnlijk binnenkort kom ik langs in Nederland en ik zou graag willen profiteren om secondhand zadel te vinden voor mij paard.

't is een Selle Français de 7jr, 174cm, met hele lange soupele rug.. heel erg jong in zijn hoofd en erg speels (lire: bokte hoog et makkelijk met veel power)

Ik ben op zoek naar goed ondersteunde zadel, half diep/diep zit, die kan passen op paarden die medium en medium/wide zijn.

Ik heb vanmorgen op de markt zitten neuzen en ik zag paar leuke VHZ kieffers zadels liggen onder 300€..

De vraag is, omdat mij paard lange rug heeft, moet ik 18" nemen of zijn er toch modellen zadels van 17,5" (mijn size) die speciale voor paarden met langere rug zijn gemaakt ?

In 't verleden ik had gereden op kieffers en altijd erg fijn gevoeld, de teruggesneden kamer is altijd 'n plus, vind ik.

De bedoeiling van mijn paard is dressuur rijden, maar als hij erg fries is, ik rij hem liever in VHZ dan dresuurzadel.. Trotting in 't bos en paar kleine cavaletti springen gaan ook beter in VHZ.

Wat is jullie ervaring daarmee?

Bedankt :)

PS. Sorry voor mij krome nederlands, heb niet meer gebruikt sinds jaarenlang

_Nelleke_

Re: welk maat zadel voor 'n paard met lange rug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:34

De inch-maat van het zadel is niet van belang voor jou paard z'n rug als hij voldoende ruimte heeft. De inchmaat geeft een indicatie voor de ruimte die de ruiter in het zadel nodig heeft. Ben je slank en je hebt een 18" zadel, dan kan je behoorlijk van voor naar achteren schuiven.

Kieffer is in mijn ogen nogal verouderd in z'n modellen en ontwikkeling in de paardensport. Vaak smalle kussenkanalen en een harde zitting.

Uiteindelijk zou ik persoonlijk kiezen voor een dressuurzadel, kan je ook prima mee in het bos rijden en een klein sprongetje maken.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 09:46

Ik heb wat oudere Albion als dressuur zadel, dus quoi hardheid zitting.. ^^

Bedankt voor de reactie.

EN welk andere merken vind je beter dan kieffer ?

Op deze moment rij ik op henri de rivel springzadel en quoi kwaliteit, Kieffers zijn zoo beter!
Ik rij ook 'n andere paard die similaire in anatomie is, maar daar spring ik mee wat iets hoger dan cavaletti en wil ik graag paar keer in 't jaar naar springwedstrijd, daarom tweede zadel.. :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 09:46

Kieffer heeft volgens mij helemaal geen halve maten.
I is 17" en II is 18" en er zit een standaard boom in (eventueel aanpasbaar)

De VZH zadels van Kieffer hebben wel een makkelijke pasvorm, ze liggen op veel paarden goed.

Ik heb meer typen zadels, als ik er maar eentje zou kunnen hebben zou ik ook voor een VZH gaan, maar ik kan dan ook echt niet springen met een dressuurzadel.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 16:23

Wat is jullie ervaring met Rossner Amerika zadels ?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 16:26

Ik denk dat je op een hele andere manier op zoek moet naar een zadel ......
je kan Kieffer of Rossner of ..... wel mooi of fijn vinden, maar het belangrijkste is dat het zadel goed past bij de vorm van de rug etc van je paard !!
Dus je hebt een zadelmaker nodig die weet welke soort boom bij de rug van je paard past en vanuit daar kan je dan naar bepaalde merken en modellen gaan kijken.

Een lange rug is gemakkelijk ivm inch maten, daarop past dus waarschijnlijk een 18 inch zadel. Als dat nodig hebt voor jezelf.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 17:06

In Frankrijk zadels zijn heel duur, zelfs de "goedkope"..
Van de winter heb ik Kent & Master geprobeerd - rode boom - paard liep prachtig, maar zelf zat ik te wijd met mij knieen. (en heuh.. zadelvorm ziet niet uit met die grroooottee zweedbladen :( ) De zadelmaker die ik ken, doe prima zijn job, maar hij is beetje van de oude school - je moet je aanwennen aan 't zadel. Ik will graag geloven dat ik kan vinden 'n zadel die prima past op mijn paard EN dat ik goed inzit :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:40

Als je een beetje een kans wilt maken op een passend zadel, maak dan een mal van gips (ofzo) van de rug van je paard. Op die manier kun je de mal onder het zadel leggen, en kijken of deze aansluit waar nodig, en ook ruimte geeft waar nodig.

Eigenlijk is het niet te doen om zonder zadelpasser een goed passend zadel te kopen, want in beweging wordt alles weer anders, en daar moet je een heel goed oog voor hebben. Wat goed lijkt te passen op de mal, kan in werkelijkheid dan ook helemaal niet passen als je paard gaat bewegen.

Ook is het afwachten hoe het bij jou past, maar met een beetje geluk mag je het zadel proberen op het paard waar het zadel op dat moment op ligt.

Kijk niet alleen naar de inch, maar vooral naar de maat van de boom, en of deze aanpasbaar is. Vraag je zadelmaker naar andere belangrijke zaken zoals ruimte van tussenkanaal, extra schoudervrijheid enz.

CoolCorrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:43

Kieffer zadels zijn aanpasbaar in de breedte, en de meeste Kieffer vhz zijn goed aanpasbaar op vele ruggen.

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 14:18

bedankt voor alle reacties :) ik heb gevonden - zadel op maat voor betaalbare prijs - richting Polen dan.. :)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 14:21

En hoe maken ze die op maat dan? Lijkt me nogal een flinke kilometervergoeding

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:12

Waar zit je in Frankrijk? Ik denk ook dat je meer naar de breedte van je paard moet kijken. En kieffers zijn er wel degelijk in halve maten!

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:20

Als jou paard een lange rug heeft.
Maakt de inch maat helemaal niet uit die koop je na je eigen kont.
Je hebt meer een probleem als je paard een korte rug had en jij een grote kont haha.
Rossner is wel een goed zadel in de goedkopere prijsklasse.
De kieffer zadels zijn hard de oude modellen maar zijn niet kapot te krijgen. Ja ze worden later minder mooi en wat groenig van kleur.
Maarja dan zijn ze ook al wat ouder.
Je kan beter een goede tweedehandse kopen dan een bijna nieuw goedkoop zadel in mijn ogen.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:22

Als je een heel breed paard heb kom je met veel zadels niet weg ook niet met kieffer. Dan moet je na hele andere types kijken

Skogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 00:44

ralphtdw, bedankt voor 't advies :) Mijn paardje is niet rond, gewoon 'n stoere selle français van 1,72cm (beter nagemeten) die beetje grof gebouwd is. Ondertussen since deze eerste post heb ik all met vele zadelmakers gepraat en ook Schleese videos gekeken (die zijn echt zou goed uitgelegd! ) en ook nog 1O keer van mening verandert over nieuw/oud zadel kopen en welk budget..
Terug naar de dichtbijzijde zadelmaker (en de beste van 't regio) die zadels aanpast, terug naar Kent&Master, naar de dressuurzadel van de S-serie.
De VHZ zal voor the next time zijn :)